Gå til innhold

Skjerm kort til 6 skjermer. Stort sett kun arbeid men også litt spill.


TorEinar6

Anbefalte innlegg

Kommer ann på. Om skjermene har støtte for DVI, og det er ønskelig å benytte seg av DVI, så kan han komme seg unna med bare skjermkort.

 

Edit: Man kan også komme seg unna med ganske god ytelse, kompakt og praktisk med et enkelt 295x: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2615326

 

Du trenger fortsatt en DP-hub, da den bare har 4 DP og en DVI. Det kan for mange være en solid fordel med slikt dobbel-GPU kort om man ikke har et godt ATX/EATX hovedkort med god avstand mellom slottene.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan på ingen måte bekrefte at dette vil virke.

Om han skulle velge 290x eller lignende vil han da ikke trenge en displayport hub i tillegg?

Ifølge AMD skal Omega-driveren som kom ut i dag takle opp til 24 skjermer i eyefinity, så det skal jo i prinsippet gå. Spørsmålet er vel heller om det går an å kjøre CFX samtidig som man har skjermer fra mer enn et skjermkort, det har jeg ingen mulighet til å teste nå.

Jeg vet det har vært mulig å kjøre 5x1 eyefinity (langt mer praktisk å kjøre 5 skjermer på høykant enn et array på 3x2 skjermer) med AMD-kort tidligere, men det er kun 295X2 som har mulighet til dette i dag.

 

Angående SLI og flere skjermer, så vil bilderaten være lik på alle skjermene, mener å huske at Nvidia har en mulighet for å halvere oppdateringsfrekvensen på sideskjermene slik at man sitter igjen med høyere framerate på hovedskjermen.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

X99 og 5960x, da er det bare å kjøre på. :) Som skapt for formålet med både tre og fire skjermkort. Enten tre 290 med stock kjøler eller tre 290x med stock kjøler. Vær obs på at det nok vil lage litt lyd av seg under spilling.

 

Samt en DP hub: https://www.komplett.no/evga-displayport-hub/805672?cks=ASS&assoc=D17C9206-4ABF-4D73-94BE-9D52E5984D4D

 

Da har du totalt 5 DP, og trenger da å kjøre DVI på en skjerm.

Eller så trengs fire skjermkort + en hub. Eller ett 295X og en hub.

Eller to 295x og ingen hubber.

 

Ja gitt at det ikke er noen helt spesielle sperrer hos AMD. Men om de skal støtte 24 skjermer i eyfinity så vil jeg tro at det skal være rimelig greit.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Du burde fint kunne klare dette med 2x 970 :)

Vent til etter nyttår om du vil spare noen kroner, men regn med å måtte punge ut alt mellom 5 og 7k for 2 kort.

 

Hvilken maskin har du?

Har du nok strøm til 2 kort?

Støtter HK SLI?

Ser jeg gikk glipp av spørsmålene dine men de er svart på litt senere i tråden.

Har 1200w strøm og x99 med 5690x prossesor. Det støtter sli med 4 kort.

 

Lenke til kommentar

Håper da inderlig han ikke har planer om å spille på 6 skjermer :p

3 skjermer kan jo være krevende nok i enkelte spill

Det er nok ikke mange spill hvis det er noen i det heletatt som støtter 6 skjerm spilling. Derfor jeg tenkte jeg kanskje kunne strekke bilde over de 6 skjermene.

Det er kanskje noen flight simulatorer som støtter 6 skjermer..?

Lenke til kommentar

For at du skal kunne spille av 6 filmer vil dette kreve mye krefter av prosessor.

Men så mange skjermer koblet sammen til en blir som oftest brukt i reklamesammenheng.

I spill blir det bruktprogramvare som strekker bildet da mange spill ikke støtter dette rett ut av esken.

Har du noen eksempler på programmer som gjør denne jobben?

Lenke til kommentar

Kan du bekrefte at de støtter 6 skjermer? Det har vært en del diskusjon på forumet her, og andre kilder om at det er maks 4 skjermer i nyere Geforce drivere. Ergo, HELT meningsløst å velge Nvidia. I tillegg så skalerer AMD bedre på svært høye oppløsninger, noe som gir desto større grunn til å velge bort Nvidia i en slik sammenheng.

 

5760x2160 er ikke SÅ tungt at det er umulig å spille på heller. Trengs bare 2-3 GPUer. :)

Og så lenge man holder seg unna AA og det høyeste detaljnivåene så går det greit nok.

 

Har da spilt selv BF4 på maks i 7680x1440 (10 % lavere oppløsning) med tre gamle 780-kort, langt over 60 FPS, med alle detaljer på ultra. (minus AA)

Hva er AA?

Lenke til kommentar

Hva er AA?

Antialiasing, eller kantutjevning på godt norsk. Dette er fortsatt en utfordring å få til bra, og de mest effektive løsningene for å jevne ut kanter krever ekstreme mengder ytelse.

 

Det er nok ikke mange spill hvis det er noen i det heletatt som støtter 6 skjerm spilling. Derfor jeg tenkte jeg kanskje kunne strekke bilde over de 6 skjermene.

Det er kanskje noen flight simulatorer som støtter 6 skjermer..?

Det er ingen spill som støtter 6 skjermer, men både Nvidia og AMD har en driverhack/løsning som lurer spillet (og windows) til å tro at flere skjermer er en enkelt skjerm.

AMD sin løsning kalles "Eyefinity", mens Nvidias løsning kalles "Nvidia Surround"

Nvidia Surround skal visstnok støtte opp til 5 skjermer med 970- og 980-SLI. Kilde. Her vil du mest sannsynlig ha ganske høye ytelseskrav.

AMD Eyefinity skal visstnok støtte opp til 24 skjermer med fire stykk skjermkort fra 7000-serien og oppover med de riktige tilkoblingene og den nyeste driveren. Men hvordan CFX fungerer sammen med teknologien aner jeg ingenting om, tidligere kunne man kun bruke displays fra første kort med CFX aktivert (mulig dette har endret seg med Omega-driveren.)

Lenke til kommentar

 

Hva er AA?

Antialiasing, eller kantutjevning på godt norsk. Dette er fortsatt en utfordring å få til bra, og de mest effektive løsningene for å jevne ut kanter krever ekstreme mengder ytelse.

 

Det er nok ikke mange spill hvis det er noen i det heletatt som støtter 6 skjerm spilling. Derfor jeg tenkte jeg kanskje kunne strekke bilde over de 6 skjermene.

Det er kanskje noen flight simulatorer som støtter 6 skjermer..?

Det er ingen spill som støtter 6 skjermer, men både Nvidia og AMD har en driverhack/løsning som lurer spillet (og windows) til å tro at flere skjermer er en enkelt skjerm.

AMD sin løsning kalles "Eyefinity", mens Nvidias løsning kalles "Nvidia Surround"

Nvidia Surround skal visstnok støtte opp til 5 skjermer med 970- og 980-SLI. Kilde. Her vil du mest sannsynlig ha ganske høye ytelseskrav.

AMD Eyefinity skal visstnok støtte opp til 24 skjermer med fire stykk skjermkort fra 7000-serien og oppover med de riktige tilkoblingene og den nyeste driveren. Men hvordan CFX fungerer sammen med teknologien aner jeg ingenting om, tidligere kunne man kun bruke displays fra første kort med CFX aktivert (mulig dette har endret seg med Omega-driveren.)

 

Ok. Tusen takk for informasjonen.

 

En siste ting.

Mulig dette er noen rare tvangs tanker jeg har men ønsker at alle skjermene skal ha hver sin utgang på skjermkorte(ne) og at alle utgangene skal være like. Da føler jeg at alle skjermene får samme signal på samme vilkår.

Noen sier til meg at det kommer samme signal ut av DP, MiniDp og DVI porten.

Stemmer sistnevnte?

Er jeg gal i hode om jeg må ha like utganger til hver skjerm...? :p

Lenke til kommentar

En mildt form for tvangstanker kanskje. :p

HDMI og DVI er identisk signal, bare forskjellige måter å sortere pinnene på, og koblingen.
miniDP og DP er også identiske, men forskjellig plugg.

 

Men alle fire er digitale, og skjermen mottar nøyaktig samme informasjon. Vi snakker ikke om analog overføring som VGA, komponent, kompositt, Scart, S-video osv.., hvor farger, støy, skarphet ble bestemt av signalet som kom frem, og hvordan det ble tolket. Digitale signaler er bare tall og vil ikke endre seg, aka. nøyaktig samme resultat. F.eks: 5*10 mot 10*5. To forskjellige måter å presentere et regnestykke, men svaret vil alltid bli det samme, nemlig 50. Det blir selvsagt veldig forenklet, men i denne sammenhengen spiller det altså ingen rolle. :)

 

Dog, at pluggen er forskjellig og kabelen annerledes vil jo naturligvis forandre det visuelle, og DP er lettere å koble i, samt strekke opp. :p

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

For at du skal kunne spille av 6 filmer vil dette kreve mye krefter av prosessor.

Men så mange skjermer koblet sammen til en blir som oftest brukt i reklamesammenheng.

I spill blir det bruktprogramvare som strekker bildet da mange spill ikke støtter dette rett ut av esken.

Har du noen eksempler på programmer som gjør denne jobben?

 

https://www.widescreenfixer.org/

Usikker på om det fungerer for alle spill

Lenke til kommentar

He he ok. Da får jeg ta et skikkelig oppgjør med meg selv så bestiller jeg 2 stk av 290x.
Hvis dere ikke hører noe fra meg så gikk ikke oppgjøret bra og jeg er blitt låst inn for min egen sikkerhet :p

Tusen hjertelig takk for hjelpen.
Dette har vært noe som har plaget meg en god stund så nå skal det bli godt å få lagt inn bestillingen og satt det opp slik jeg har ventet så lenge på å få gjort.
Kan sende bilder når det er på plass.
Om dere har forslag til noe tester jeg kan kjøre på oppsettet for å se hvor bra det blir så takker jeg for det.
Blir sikkert ikke den råeste gaming pc´n men håper den hevder seg litt mot toppen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...