Gå til innhold

Skjerm kort til 6 skjermer. Stort sett kun arbeid men også litt spill.


TorEinar6

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal handle meg skjermkort til maskinen min. Jeg har 6 skjermer som stortsett skal bli brukt til arbeid og lite fps men det kan bli noe spilling også.

Ikke så mye spilling at det vil være verdt 10.000,- men ønsker et (eller flere) kort hvor jeg ikke trenger å sette opløsning og detaljer på minimum for å klare å spille de.

Hvis det er kort som støtter at jeg setter det opp så et skjerms bilde kommer på 6 skjermer kan det være aktuelt.
Har tittet litt på kort med 6 Display porter men det ser jeg stort sett er for reklame skjermer. Kan disse klare noe spilling også?

 

Dette er litt for å forske på det også. Jeg har aldri brukt penger på skjermkort siden jeg ikke er noen stor gamer men nå som jeg har maskin til å spille ønsker jeg å prøve ut gaming også.

 

Specs på maskinen er bra nok til hva som helst så er ingen flaske halser der.

Skjermene er kun 1080p

 

Noen forslag?

 

Mvh Tor Einar

Endret av TorEinar6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok 2stk 970 vil slite bra med å drive 6 skjermer i spill. Oppløsningen blir jo 11880*2160 visst jeg ikke tar helt feil her. Visst du kun skal spille på 3 skjermer, så klarer du deg nok med 2 stk 970, men tror ikke du skal forvente å dra de nyeste spillene på Ultra settings.

 

Edit: 5760*3060 blir vel kanskje mere korrekt. Matte er vanskelig :p

Endret av KimWhinesAlot
Lenke til kommentar

Hei.

Det er mulig det ikke går ann å spille på 6 skjermer men jeg tenker at siden jeg har muligheten til det så vil jeg teste det.
Jeg har hørt det går ann å gjøre så de skjermene blir bygd sammen så det framstilles som en skjerm.
Så start linjen går fra skjerm 1 nede i venstre hjørne og bort til høyre hjørne på skjerm 3.
det vil jo kanskje være løsningen på noen spill.
Som sagt så er egentlig dette en pc jeg skal sitte å jobbe på men ønsker bare å teste ut hvordan spill er på 6 skjermer og hvordan pcen jobber med dette.

Hvem skjerm kort er det som støtter det jeg beskriver over om at alle skjermer blir bygd opp til en?
Infinity?

Uansett så trenger jeg skjermkort og sliter veldig med å finne ut av hva jeg bør velge.

Det er tusen forskjellige med bare noen små forskjeller.

Bør jeg velge et to eller tre kort til dette?

 

Tusen takk for alle svar sålangt.

Mvh Tor Einar

Lenke til kommentar

Tja, testet vel med en overklokket i7 920 og et GTX 480 å kjøre noe ala 7-8 1080p HD filmer over 4 skjermer. Økte CPU-bruk og GPU betraktelig, men er nok rimelig lite problematisk i praksis. ^^

 

GPU'en vil nok akselerere det meste ganske greit, selv om en 5960x ville tygd seg gjennom 8 filmer uten noe som helst problem. Ja, jeg tror nok du fint kunne kjørt opp mot 16 filmer uten grafikkortakselerering, men med HyperThreading.

 

Om en liten ATOM-prosessor-kjerne klarer det, så klarer en i7 det strålende.

Lenke til kommentar

Hei.

Som dere helt sikkert har klart å lese dere til over så kan jeg nada om skjermkort så når jeg søker på 970 eller 980 får jeg hundre alternativer. Det er riktig nok færre enn tusen jeg sleit med tidligere :p
Men ønsker litt mer hjelp.
Det står jo ofte noen bokstaver til disse tallene også er det fra forskjellige leverandører.
Hvem merke bør jeg velge?
ti tolv tusen er for mye penger å bruke og noe til fem klarer sikkert ikke å dra et spill.
Så kanskje på 7 8 en plass hadde vært bra.

Også et annet spørsmål. Hvis jeg har 2 kort som driver 3 skjermer så vil det ene kortet styre to mens det andre styre en skjerm.
Da vil vel det ene bilde ha flere fps og jobbe bedre enn de andre..?
Eller har jeg missforstått noe her?

Igjen, veldig takknemlig for at dere gidder å bruke tiden dere på å svare meg på alle disse dumme spørsmålene :)

Lenke til kommentar

Er vel bare å droppe Nvidia, for i følge NORENG så støtter som sagt driverene bare 4 monitorer, uavhengig av hvor mange skjermkort man har, eller om man spiller eller ei.

 

Skal du spille på 3-6 monitorer så ville jeg nok sett på 2x AMD 290X, eller aller helst, om man har hovedkort/PSU til det, 3x 290. I hvert fall sistnevnte ville klart å spille helt greit på 6 slike skjermen. Kanskje ikke makse ut alle grafikkinstillinger, men generelt sett ganske greit.

 

Ja, faktisk så tipper jeg du vil få vesentlig mindre problemer enn med 3 skjermer, rett og slett fordi du slipper unna at spillet ikke støtter et så vidt format (som får ting til å strekke seg ekstremt i kantene). Men igjen, om du spiller førstepersonskyter-spill, så vil siktet i midten være delt i to, kanskje noe irriterende. ;)

 

Edit:

Man kan også gå for tre stykk med tredjepartskjøler, for da sparer du 1500kr totalt:
http://www.prisjakt.no/product.php?p=2434383

Men da trengs vannkjøling. For slike vifter er ubrukelige med tre kort, eller hovedkort som kun tillater to slots i mellom.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Kan du bekrefte at de støtter 6 skjermer? Det har vært en del diskusjon på forumet her, og andre kilder om at det er maks 4 skjermer i nyere Geforce drivere. Ergo, HELT meningsløst å velge Nvidia. I tillegg så skalerer AMD bedre på svært høye oppløsninger, noe som gir desto større grunn til å velge bort Nvidia i en slik sammenheng.

 

5760x2160 er ikke SÅ tungt at det er umulig å spille på heller. Trengs bare 2-3 GPUer. :)

Og så lenge man holder seg unna AA og det høyeste detaljnivåene så går det greit nok.

 

Har da spilt selv BF4 på maks i 7680x1440 (10 % lavere oppløsning) med tre gamle 780-kort, langt over 60 FPS, med alle detaljer på ultra. (minus AA)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...