Gå til innhold

Reservasjonsrett hos fastlegene og i helsevesenet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Imot selvfølgelig. Skal man bli lege så kan du ikke velge hvem du vil behandle eller hva du vil utføre, du er bare pliktig til å gjøre det. Det blir for dumt, det blir som om en blir lærer på en skole men ikke vil undervise om for eksempel Islam i RLE, fordi man ikke er enig eller noe. Jeg tror at valget for en kvinne å ta abort er vanskelig nok som det er, og da blir det ikke særlig mye lettere hvis legen nekter å henvise til abort, eller i det hele tatt nekter å for eksempel skrive resept på prevensjonspiller... blir du lege så kan du ikke velge hva du vil og ikke vil synes jeg. Er det ting du ikke er enig i så burde man skifte yrke. Hva er neste, at ambulansepersonale kan reservere seg mot å redde en person eller utføre hjerte-lunge-redning fordi det er noe med troen din som ikke tillater det?

Lenke til kommentar

Det beste er nok å sørge for å kutte legen som mellomledd. Husker jeg feil, eller var det noe slikt som 2/3 på landsbasis og 90% i Oslo som tar direkte kontakt med sykehuset?

Ellers er jeg enig i at det kan være problematisk på små steder der det kun er en lege, men så lenge man har en viss dekning synes jeg leger burde slippe å henvise til abort da det er et så vanskelig etisk spørsmål, og legen tross alt har tatt utdanningen for å fremme liv, ikke bidra til å ta det.

Ellers er det typisk i denne typen diskusjoner at det dukker opp veldig dårlige eksempler. Det er selvfølgelig ikke snakk om å skulle kunne velge hvem du vil behandle på bakgrunn av religion, men at når du har tatt en utdanning for å fremme liv og helse er det ingen automatikk i at dette også burde innebære å bidra til å ta liv.

Lenke til kommentar

Slikt visste de når de ble lege. Når man jobber som lege er det ikke du som bestemmer over liv og død. Mener de det er drap så får de mene det, det her er ingen diskusjon over hvor vidt abort er drap, men henvise må de bare, de kan ikke bestemme over pasienten og pasientens ønske, de har jo en plikt til å hjelpe og gjøre som pasienten ønsker.

Lenke til kommentar

Slikt visste de når de ble lege. Når man jobber som lege er det ikke du som bestemmer over liv og død. Mener de det er drap så får de mene det, det her er ingen diskusjon over hvor vidt abort er drap, men henvise må de bare, de kan ikke bestemme over pasienten og pasientens ønske, de har jo en plikt til å hjelpe og gjøre som pasienten ønsker.

"Det er sånn" er ikke noe godt argument for at det skal være sånn. Det er vell det som på flott kalles den naturalistiske feilslutningen om jeg husker riktig?

Ellers er det ikke snakk om å bestemme over pasienten, men seg selv. Pasienten skal selvfølgelig stå fritt til å velge en annen lege eller kontakte sykehuset direkte. Dette går det antagelig ann å løse relativt smertefritt og smidig. Problemet er at det er for steile fronter og irrasjonelle argumenter inne i bildet, slik at hele reservasjonsretten ender i et heidundrade sirkus.

Lenke til kommentar

Jeg står bare for mitt at dersom man er lege så kan man ikke velge å være behjelpelig eller ikke, man skal gjøre sitt beste for å hjelpe pasienten og da også henvise pasienten uansett om man liker det pasienten vil eller ikke.

Henvisning til abort skiller seg fra bortimot alle andre former for henvisning ved at det ikke handler om å helbrede og fremme helse, men å ta liv. Det kan man være for eller imot, men det er en betydelig forskjell. Det store flertallet som tar abort går utenom fastlegen, og det er få gode grunner til at absolutt alle fastleger skal henvise til abort, all den tid denne er et fordyrende mellomledd de fleste klarer seg uten.

Om jeg husker riktig endte det med at pasienten selv skal skrive under et skjema, og at legen således ikke trenger å henvise. Det synes jeg er en god løsninga, for jeg tror ikke vi får bedre leger av å gi dem valget mellom samvittigheten og jobben.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er dere for eller imot reservasjonsrett til legene? Også i større perspektiv, altså hele helsevesenet. Hva tenker dere? Ingen argumenter er for dumme, kom med alt dere har på hjertet om saken! :)

Det viktige er en pasient sin rett til behandling, ikkje leger sin rett til å reservere seg mot ting i forhold til en mer eller mindre idiotisk religion.

Lenke til kommentar

Imot selvfølgelig. Skal man bli lege så kan du ikke velge hvem du vil behandle eller hva du vil utføre, du er bare pliktig til å gjøre det.

Ehh nei. Om du blir tannlege kan du velge å bare behandle tenner. Om du blir spesialkirurg så kan du velge å bare utføre visse operasjoner.

Jeg er helt enig og er imot reservasjon i en stilling. Men som lege og abortmotstander kan du utmerket velge en stilling som ikke blir berørt av problemstillingen. Så dårlig stillt er ikke legene at de ikke har mulighet til å velge og vrake jobber.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Selvfølgelig kan folk reservere seg, enten det er grunnet politisk overbevisning eller andre ting. Dette gjøres enklest ved at man bytter jobb dersom arbeidsgiver fremsetter urimelige krav. Selv ikke staten bør kreve at noen må utføre et arbeide på tvers av sin overbevisning.

Leger som arbeidet i konsentrasjonsleirere under siste verdenskrig og utførte diverse eksperimenter på folk manglet kanskje reservasjonsrett ?

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Helt klart for, staten har ikke noe med å tvinge legene til å gjennomføre noe som går imot deres samvittighet, de er der for å redde liv ikke ta liv. Dog tenker jeg at å kutte ut fastlegene og la kvinnene ta direkte kontakt med sykehuset slik de fleste gjør allerede er et greit kompromiss

Endret av Libertyan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Legene skal handle etter pasientenes beste, ikke sin egen personlig overbevisning.

Ser du ikke motsetningen her ?

En lege forhåpentligvis kunnskap innen faget sitt. Dennes overbevisning om hva som er det beste for pasienten skal altså forbli usagt når stillingsbeskrivelsen, eller pasienten selv, mener noe annet ?

Jeg håper at leger som sier akkurat hva de mener til enhver tid reklamerer med dette, jeg vil gjerne til en sånn. Fint å høre hva folk virkelig tror, og ikke kan hva de er blitt fortalt de skal mene, når du ber om råd.

Ellers er jeg enig i at arbeidsgiver naturligvis må kunne fremsette de krav denne ønsker i stillingsinnstruksen, men ikke tvinge noen til å ta stillingen. Det vil i prinsippet si at leger muligens må kunne ha større frihet under turnustjenesten dersom stillingsinnstruksen innholder noe som går mot den enkelte leges overbevisning.

Etter turnustjeneste kan leger søke jobber der de ønsker så problemet blir mindre.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Legene skal handle etter pasientenes beste, ikke sin egen personlig overbevisning.

Ser du ikke motsetningen her ?

En lege forhåpentligvis kunnskap innen faget sitt. Dennes overbevisning om hva som er det beste for pasienten skal altså forbli usagt når stillingsbeskrivelsen, eller pasienten selv, mener noe annet ?

Jeg håper at leger som sier akkurat hva de mener til enhver tid reklamerer med dette, jeg vil gjerne til en sånn. Fint å høre hva folk virkelig tror, og ikke kan hva de er blitt fortalt de skal mene, når du ber om råd.

Å være for eller mot abort er på mange måter et politisk spørsmål, og en privatsak. Hvis en gravid 15 år gammel jente kommer til legen sin for å bli henvist til abort, så skal ikke legens egne meninger om abort ha en noe å si. Selvbestemt er loven i Norge, og allment akseptert, og en lege med reservasjonsrett er avviket her.

Poenget er den byråkratiske veggen som møter oss her i landet kan være vanskelig å takle for en ung person, og spesielt barn. Mange av de føler nok at legen er den tryggeste personen å ta kontakt med angående dette, og da blir det for dumt om en lege ikke skal hjelpe henne på vei.

Som butikkansatt var det en del i min stilling som jeg ikke så fram til å gjøre jeg og. Skulle gjerne kunne reservert meg mot å kaste ut papp i 20 minusgrader rydde på rotete lagre, og det går også mot min personlig overbevisning å være hyggelig mot frekke kunder...

Om en skulle hatt reservasjonsrett burde enkelte krav vært satt opp til legene som reserverer seg:

- Automatisk ingen pasienter kvinnelige pasienter under 40 år.

- Offentlige lister på hvem som har reservert seg, sånn at folk kan se hvilke leger som bryr seg mer om sin egen overbevisning enn pasientenes beste.

- Lavere lønn. Det skal ikke være attraktivt å kunne reservere seg, så reserverte leger burde motta betydelig lavere lønn enn sine kollegaer som ikke reserverer. Får man også testa hvor viktig saken egentlig er.

Hovedessensen her er at legene setter sin egen overbevisning foran pasientenes beste, og det er skremmende. Det er mulig å forvente at en lege skal opptre profesjonellt i jobben sin og opptre nøytral i politiske saker. Litt på samme måte som at ikke politimenn skal gå rundt med religiøse symboler på jobb.

• Liker 1
Lenke til kommentar

[.......]

Hovedessensen her er at legene setter sin egen overbevisning foran pasientenes beste, og det er skremmende. Det er mulig å forvente at en lege skal opptre profesjonellt i jobben sin og opptre nøytral i politiske saker. Litt på samme måte som at ikke politimenn skal gå rundt med religiøse symboler på jobb.

Og visst legen er overbevist om at det er pasientens beste å ikke drepe fosteret? En lege vil jo gjøre det som er best for pasienten, og er det ikke derfor disse legene vil ha reservasjonsrett?

Hva med en løsning der kvinnene som vil ha abort går rett til den legen som tar abort? Så slipper disse fastlegene dette problemet.

Lenke til kommentar
Og visst legen er overbevist om at det er pasientens beste å ikke drepe fosteret? En lege vil jo gjøre det som er best for pasienten, og er det ikke derfor disse legene vil ha reservasjonsrett?

Hva med en løsning der kvinnene som vil ha abort går rett til den legen som tar abort? Så slipper disse fastlegene dette problemet.

En lege som er imot abort tenker på det som å ta liv når han eller hun er imot abort. Å ta abort er en tøff avgjørelse for gravid dame, og vet nok selv hva som er best.

Sette opp en liten drop-in skranke for abort? :p

Lenke til kommentar
[.......]Hva med en løsning der kvinnene som vil ha abort går rett til den legen som tar abort? Så slipper disse fastlegene dette problemet.

Det er jo den løsningen de fleste kvinner tar, at de kontakter sykehuset som gjennomfører aborten, dit hun tross alt må uansett. Problemet er at veldig mange virker å være mer interessert i å tvinge leger til å henvise enn å finne smidige løsninger. Norske kvinner gikk tross alt i tog for retten til abort, som ingen hadde tatt til orde for å ta fra dem.

Lenke til kommentar

Hvor og når har det ikke vært noen som har tatt til ordet for å frata kvinner abort?

Hvis leger ikke kan ha en stilling der de tvinges til å gjøre jobben sin, så får de finne seg en ny jobb. Som lege har flere muligheter enn de fleste andre i Norge.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...