Gå til innhold

A6000, E-M10, DMC-GX7, NX30?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

eg trenger nytt kamera. Har eit 4-6 år gamalt kompaktkamera men føler behov for eit nytt eit. Ønsker eit speillaust systemkamera. Har ein liten smårolling som nekter å stå i ro når det skal tas bilder, og dermed ender eg opp med masse uklare bilder. Det hjelper sjølvsagt veldig å ta bilder ute i dagslys framfor i stova, men i blant vil eg likevel ta innebilder. Er nybegynner på foto, men med store planer om å ta i bruk dei manuelle funksjonene. Har vore litt borte i videofilming på mediestudie så har litt kunnskap derfrå.

 

Nå har eg lest meg blå på tester og forviller meg meir og meir inn i jungelen. Litt bursdagspenger, ein liten julebonus på jobben, og eg ender opp i prisklasse opp mot 6500kr. I utgangspunktet vil eg ha eit kamerahus og ei standard/allround linse. Så får eg utvide linseparken når kompetansen begynner å komme seg.

 

Eg har sett at til ein 6000-6500kr så får ein eit veldig bra speillaust systemkamera med linse. I denne prisklassen har eg funnet Sony Alpha A6000, Olympus OM-D E-M10, Panasonic Lumix FMC-GX7, og Samsung NX30. Alle skal vere veldig flotte og gode kameraer.

 

Hovedsakleg trenger eg eit kamera til å ta bilder av aktive barn både inne og ute, familiebilder, samt diverse reise, natur, og landskapsbilder. Så da o-store-forum-orakler: Kva ville du anbefalt meg, kva ville DU ha valgt, og ikkje minst kvifor ville du ha valgt akkuratt dette kameraet?

Endret av Sola^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke et konkret kamera å anbefale ennå, men mer generelt trenger du et kamera med rask og presis autofokus for å treffe med fokusen på barn inne. Objektivet må også henge med på rask fokushastighet. Til barn i fart er ofte normalbrennvidden eller litt videre å foretrekke, samt zoom for å slippe å springe etter og rygge.

 

Deretter har du valg mellom enten blits eller bedre lysstyrke på objektivet. Velger du blits bør det være en som du kan vinkle mot taket påmontert kameraet, eller en med trådløs forbindelse til kameraet og softboks på. Velger du bedre lysstyrke på objektivet så holder det med f/2,8 på et APS-C kamera og f/2,0 på et micro four thirds kamera (men det får du ikke i form av et zoomobjektiv).

Lenke til kommentar

Hvis du velger å gå etter god lysstyrke på objektivet for å få naturlige farger og lyssetting på bildene så er det hovedsaklig objektivet som bestemmer kameravalget.

 

Tamron 17-50 f/2,8 og Sigma 17-50 f/2,8 er godt egnede objektiver. De finnes for Canon, Nikon, Pentax og Sony A kameraer. Sony A systemet holder på å vike plass for Sony E systemet så den stryker jeg. Tamron sitt har treg autofokus så det stryker jeg også. Om det har bildestabilisator er uviktig siden det er motivbevegelser som begrenser lukkertida, ikke kamerabevegelsene. Da står jeg igjen med en av disse:

 

Sigma 17-50mm f/2,8 for Canon, Nikon eller Pentax. Ca 3000 kr

 

Med maks 3500 kr igjen til kamera går valget mot et av disse: Canon 1200D, Nikon D3200, evt Pentax K-500 dersom prisen faller ned til normalen. Ingen av disse er spesielt gode på autofokus, men de duger.

 

________________________________

 

 

Hvis du velger blits så er det blitsen som styrer videre valg. En haug med blitser til under 1500 kr gjør jobben bra. Akkurat hvilket kommer an på hvilket kamera og sikkert flere ting som andre kan hjelpe med. Det etterlater inntil 5000 kr til kamera og objektiv. Objektivet trenger ikke ha spesielt god lysstyrke. Et vanlig kitobjektiv gjør faktisk en god jobb sammen med blitsen. Foreløpig får jeg bare snevret det ned til 105 treff. Alle de med kitobjektiv og trådløst blitssystem bør i utgangspunktet duge.

Lenke til kommentar

Heisann, takk for svar :)

 

I utgangspunktet er eg interessert i speillaust systemkamera. Ser at det kom dårleg fram så har lagt det til i teksten. Det er lettere å putte eit speillaust kamera i veska og vil derfor antagelig bli brukt meir enn eit speilrefleks kamera.

 

I utgangspunktet har eg sett på Sony Alpha A6000, Olympus OM-D E-M10, Panasonic Lumix FMC-GX7, og Samsung NX30. I lunsjpausen var eg innom Stavanger Foto og spurte etter deira anbefaling. Sidan dei kun hadde inne Samsung NX30 og Panasonic Lumix FMC-GX7 så var det desse eg forhøyrte meg om. I bunn og grunn så anbefalte dei Panasonicen foran Samsungen pga. utvalg i objektiver...samt personlige preferanser.

Lenke til kommentar

Trur eg heller mot Panasonicen eller Olympusen. Ikkje anna årsak enn utvalg og dermed gjerne også pris på objektiver. Har ikkje heilt bestemt meg for kva av dei to. Panasonic fekk eg tatt i hos Stavanger Foto, men Olympus ser ut til å vere meir vanskelig å finne i butikk.

Lenke til kommentar

Trur eg heller mot Panasonicen eller Olympusen. Ikkje anna årsak enn utvalg og dermed gjerne også pris på objektiver. Har ikkje heilt bestemt meg for kva av dei to. Panasonic fekk eg tatt i hos Stavanger Foto, men Olympus ser ut til å vere meir vanskelig å finne i butikk.

Ikke kjøp før du har testet Olympus kameraet ;) (Beklager lite utdypende svar, men rekker ikke noen avhandling nå)

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig i ganske samme situasjon som deg, men valget hos meg står mest mellom Sony A6000 og Olympus OM-D E-M10. Håper på noe mer input fra andre forummedlemmene. Har ikke mye erfaring med foto, men har lyst til å lære. Grunnen til at jeg også ser mest på de mindre systemkameraene er at jeg ser for meg at de oftere blir tatt med på ting hvis de ikke krever egen stor bag med utstyr.

Lenke til kommentar

 

Trur eg heller mot Panasonicen eller Olympusen. Ikkje anna årsak enn utvalg og dermed gjerne også pris på objektiver. Har ikkje heilt bestemt meg for kva av dei to. Panasonic fekk eg tatt i hos Stavanger Foto, men Olympus ser ut til å vere meir vanskelig å finne i butikk.

Ikke kjøp før du har testet Olympus kameraet ;) (Beklager lite utdypende svar, men rekker ikke noen avhandling nå)

 

 

Blei veldig nysgjerrig nå.

 

Ser at FotoVideo.no har juletilbod på Panasonicen med pannekakelinse til 5595kr samt at der er Cashback på 1200kr (viss ein får fingeren ut og leverer inn infoen). Virker som ein bra pris. Leste ein review av linsa her og det virker som ei bra linse :)

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig i ganske samme situasjon som deg, men valget hos meg står mest mellom Sony A6000 og Olympus OM-D E-M10. Håper på noe mer input fra andre forummedlemmene. Har ikke mye erfaring med foto, men har lyst til å lære. Grunnen til at jeg også ser mest på de mindre systemkameraene er at jeg ser for meg at de oftere blir tatt med på ting hvis de ikke krever egen stor bag med utstyr.

 

Kva gjer at GX7 ikkje er aktuell?

 

Av de du nevner ville jeg strøket NX30. GX7 er min favoritt, men A6000 og E-M10 er også veldig bra modeller. Ville ikke vurdert speilrefleks (eller Sonys SLT-modeller) ut fra dine ønsker og krav.

 

Har du ein grunn til at du favoriserer GX7, eller berre ein magefølelse? ;)

Lenke til kommentar

Har du ein grunn til at du favoriserer GX7, eller berre ein magefølelse?

 

Jeg synes GX7 har mange bra egenskaper, bedre på video enn E-M10, har stabilisator i huset som mangler på A6000. Elektronisk lukker gir helt lydløs og vibrasjonfri bruk hvis du trenger det. Ellers ganske kompakt (det er alle kandidatene dine bortsett fra NX30) og MFT har bra utvalg i objektiver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...