Gå til innhold

Anbefaling av disk oppsett og partisjon for OS

Anbefalte innlegg

God Morgen.

Hvordan ville dere ha benyttet 3 stk 300GB SAS disker?

Jeg skal legge inn OS Windows Server 2012 R2. Dette trenger vel min:32GB

Jeg tenkte i utgangspunktet å legge alle 3 diskene i Raid5, men så ble jeg i tvil om hvordan dette vil funke når jeg først lager en egen partisjon for OS`et.

Jeg må også tenke på eventuelt utvidelse i fremtiden.

Skal kjøre 3 stk virtuelle servere.

database

arkiv

ordinær filserver

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter en del lesning på nett så valgte jeg og kjøre Raid 1 og satte min disk nr 3 som reserve disk for de 2.

Mulig en unødvendig sløsning av ressurser. Men fant ut ifra lesningen at Raid 5 ikke var det beste med tanke på og sikre data ved feil.

Skulle vel muligens hatt raid 10 ,men bedriften vil ikke gi meg mere penger enda.

Men fremtidige oppgraderinger så blir det vel å sette en array til med raid 1 tenker jeg.

Jeg lagde 70GB partisjon for OS`et og tenker at jg benytter 50GB til SQL (EPDM) og 100GB til arkiv (EPDM) og en rest på ca 50 GB til ordinær filserver.

Det jeg da lurer på og finner lite info om (mulig jeg bruker feil søketekst) er hva om jeg vil øke kapasiteten, kan jeg bare legge til nye disker og kjøre disse inn i samme array?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er ikkje berreberre å legge til nye diskar. Ofte må ein ta backup av heile systemet og bygge opp raid-settet på nytt med den nye disken. Alternativet her vil kanskje være å kjøpe 2 eller fleire nye diskar for å lage eit nytt raid for datalagring som ikkje påverkar os-raidet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...