seriksen Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Travel uke, mørkt både før og etter jobb. Jeg skulle i hvert fall ikke delta på Uke 50, men i dag dukket adapteret for Canon til MFT opp. Og da hadde jeg plutselig 50mm tilgjengelig til Olympusen min - og et nytt adapter som må prøves. Nivå: Pingle Utstyr: Olympus E-M1 med adapter og Canon 50mm F2.5 makro. 8. desember. Ikke mange alternativ i kveld, så da blir det en utsikt over Bogstad gård og Bogstadvannet. 40 sekunder, litt tåke og måneskinn. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Fungerte jo fint, den komboen! Fin stemning! Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 Fikk litt Soria Moria-følelse av dette. Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 Flott stemning i det første bildet. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 9. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2014 Takk for hyggelige kommentarer! Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 9. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2014 9. desember. Stolte litt for mye på stabilisatoren for kveldsbilder på vei hjem fra jobb i dag, så der ble det ikke mye skarpt... Da ble det litt makrotest hjemme i stedet. F8.0, fokusstack av fire bilder. Ca 1:2 som er maks for min 50mm. Og et alternativ, F2.8, enkel eksponering Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 (endret) Syns begge bildene er flotte. Stemningen på det første er topp, og det andre liker jeg studere pga dybdeskarpheten, spoileren er vel der jeg bruker være på macro med tanke på DOF.. Focusstacking er noe jeg vil prøve. Endret 10. desember 2014 av pybalto Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Enig med Pybalto. Fokusstacking må testes ut. Flott bilde. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 De var skarpe så det rekker de støvbærerne, fra Amaryllis? (har gått og tittet på noen egne slike, men de visnet før festen startet). Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 10. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2014 @pybalto og BjørnÅgeS Fokusstacking er utrolig nyttig og effektivt når man har nok tid, første gangen jeg prøvde med Canons 50mm F2.5, og den er dessverre ikke av de beste på området da brennvidden endrer seg vel mye selv med små fokusjusteringer i nærområdet. Holdt på å kassere bildene, men gjorde et forsøk og Photoshop klarte faktisk jobben rimelig bra på bilder jeg tvilte på at det kunne bli noe av. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 10. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2014 (endret) ... fra Amaryllis? Vet ikke hva slag det var, men flott blomst. Min kone hadde fått en bukett på jobben i går kveld og denne var den mest fotogene. Ville gjerne hatt en vinkel litt mer forfra, men det var en støvbærer som stakk håpløst mye lenger ut enn de andre, og turte ikke klippe den vekk. Så slik ut: Endret 10. desember 2014 av seriksen Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 10. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2014 10. desember. Dagens bilde var Oslo sentrum etter jobb. Så masse journalister og folk, men ingen fredsprisvinner. Det var kanskje like greit siden jeg ruslet rundt med en 50mm. Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Fint situasjonsbilde. Slik sikkerheten var kunne du sikkert bare vandret inn, og tatt et bilde av fredsprisvinnerne Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Det så passelig kaotisk ut, jeg lurte også på hvor meksikaneren var. Det så vått og kaldt ut. Lenke til kommentar
eks Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Synes det er bra det du har fått til så langt med det objektivet. Har selv kjent på det at 50mm er noe trangt å gå med på mFT til tider. Lenke til kommentar
MotoG Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Fokusstacking, hmm.... må prøves Mange bra bilder. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 11. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2014 (endret) Takk for kommentarer! Har alltid hatt mer sans for tele enn vidvinkel så for meg er rundt 100mm en interessant brennvidde, men selvsagt begrenser det noen ganger. Forøvrig er 50mm sannsynligvis korteste brennvidde jeg kommer til å bruke med adapteret (men mulig jeg prøver det med 15-85), det er 100mm makro og 100-400 som er hovedgrunn for å kjøpe adapteret. Så til dagens bilde 11. desember. Nytt bilde på vei hjem fra jobb, og nytt nattbilde selv om klokka ikke var mer enn rundt 16.30. Ble som vanlig ikke helt som tenkt. Ta bildet gikk greit, men slet veldig med å velge hvitbalanse. Valgte til slutt å sette den manuelt på det belyste huset, som gir rimelig riktige farger på det, men forsterker effekten av det blålige kveldslyset på resten av bildet. Eksponering var 1.3 sekund, F4.5 og ISO 200 så det var ikke helt mørkt. Hadde vært interessant å høre hva dere gjør når det er to helt forskjellige fargetemperaturer på to deler av bildet, velge den som gjør seg best, ta et snittt eller har dere mer avanserte teknikker for å få fargene mer naturlige. Endret 12. desember 2014 av seriksen Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 (endret) Fine detaljerte blomsterbilder.. , og interessant gatebilde og nattbilde.. Endret 12. desember 2014 av smort1 Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 12. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2014 12. desember. Litt nødløsning i dag, juleavlsutning på jobben og rakk bare et julegatebilde på vei hjem. Beskåret til kvadratisk, F5.6, ISO 3200. At LO kom med så jeg ikke før det var forsent. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 Syns du har flotte bilder som viser stemningen på alle de 3 siste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå