Gå til innhold

Uke 50 2014 - seriksen

Anbefalte innlegg

Travel uke, mørkt både før og etter jobb. Jeg skulle i hvert fall ikke delta på Uke 50, men i dag dukket adapteret for Canon til MFT opp. Og da hadde jeg plutselig 50mm tilgjengelig til Olympusen min - og et nytt adapter som må prøves.

Nivå: Pingle

Utstyr: Olympus E-M1 med adapter og Canon 50mm F2.5 makro.

8. desember. Ikke mange alternativ i kveld, så da blir det en utsikt over Bogstad gård og Bogstadvannet. 40 sekunder, litt tåke og måneskinn.

post-77461-0-17168100-1418079342_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

9. desember.

Stolte litt for mye på stabilisatoren for kveldsbilder på vei hjem fra jobb i dag, så der ble det ikke mye skarpt...

Da ble det litt makrotest hjemme i stedet.

F8.0, fokusstack av fire bilder. Ca 1:2 som er maks for min 50mm.

post-77461-0-85955400-1418164999_thumb.jpg

Og et alternativ, F2.8, enkel eksponering

post-77461-0-10342300-1418165019_thumb.jpg

Lenke til kommentar

@pybalto og BjørnÅgeS

Fokusstacking er utrolig nyttig og effektivt når man har nok tid, første gangen jeg prøvde med Canons 50mm F2.5, og den er dessverre ikke av de beste på området da brennvidden endrer seg vel mye selv med små fokusjusteringer i nærområdet. Holdt på å kassere bildene, men gjorde et forsøk og Photoshop klarte faktisk jobben rimelig bra på bilder jeg tvilte på at det kunne bli noe av.

Lenke til kommentar

... fra Amaryllis?

Vet ikke hva slag det var, men flott blomst. Min kone hadde fått en bukett på jobben i går kveld og denne var den mest fotogene.

Ville gjerne hatt en vinkel litt mer forfra, men det var en støvbærer som stakk håpløst mye lenger ut enn de andre, og turte ikke klippe den vekk.

Så slik ut:

post-77461-0-80353700-1418250869_thumb.jpg

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Takk for kommentarer! Har alltid hatt mer sans for tele enn vidvinkel så for meg er rundt 100mm en interessant brennvidde, men selvsagt begrenser det noen ganger. Forøvrig er 50mm sannsynligvis korteste brennvidde jeg kommer til å bruke med adapteret (men mulig jeg prøver det med 15-85), det er 100mm makro og 100-400 som er hovedgrunn for å kjøpe adapteret.

Så til dagens bilde

11. desember.

Nytt bilde på vei hjem fra jobb, og nytt nattbilde selv om klokka ikke var mer enn rundt 16.30. Ble som vanlig ikke helt som tenkt. Ta bildet gikk greit, men slet veldig med å velge hvitbalanse. Valgte til slutt å sette den manuelt på det belyste huset, som gir rimelig riktige farger på det, men forsterker effekten av det blålige kveldslyset på resten av bildet. Eksponering var 1.3 sekund, F4.5 og ISO 200 så det var ikke helt mørkt.

post-77461-0-86903200-1418336652_thumb.jpg

Hadde vært interessant å høre hva dere gjør når det er to helt forskjellige fargetemperaturer på to deler av bildet, velge den som gjør seg best, ta et snittt eller har dere mer avanserte teknikker for å få fargene mer naturlige.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...