Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rød frostvæske på bensinstasjon?

Helvetica

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

statoil hadde en som var rosa i oktober, men det var vel bare fargen som var endret... er det noe spesiellt du vil ha med den røde?

edit: åå... kjølevæske... jeg trodde du skulle ha spylervæske.... jeg er dum.....

Endret av Musty
Lenke til kommentar

De alle fleste bensinstasjoner selger hvertfall 2 forskjellige typer frostvæske. Det er mulig de ikke selger rød, men i en annen farge som går an å bruke på biler med rød frostvæske. Du må nesten dra og se, og lese litt etiketter. For all del, ikke spør betjeningen i bensinstasjonen hva som er riktig eller det å i det hele tatt spørre etter tips/råd - de har ikke peiling.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at det er viktig å bruke rett farge, og min er rød/oransje. Noen som kan bekrefte? :-P

Tenkte å høre her først, så jeg ikke tok en bomtur - fikk varsel i kveld om at jeg hadde lavt nivå, og skal ut å kjøre senere, så må få tak i... Redd for å overopphete bilen, eller noe..

Men jeg tar en tur og ser! Takk, takk :-)

Lenke til kommentar

Er viktig å bruke rett farge, hvis ikke kan kjølevæsken din endre konsistens og bli til en tyktflytende grøt som kan tære på gummi og pakninger og sannsynligvis over tid ødelegge deler i kjølesystemet ditt.

Pass på å bruke en kjølevæske som er kompatibel/lik den kjølevæsken du allerede har på bilen.

Lenke til kommentar

Nå har det vel også kommet nye typer frostvæske som kan blandes med både rød og blå/grønn uten problemer..

Disse er det gjerne presisert at fikser begge deler, og har gjerne en annen farge enn de andre.. Mer en slags gylden farge.

Dynocat er blant de som har det vet jeg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har det vel også kommet nye typer frostvæske som kan blandes med både rød og blå/grønn uten problemer..

Disse er det gjerne presisert at fikser begge deler, og har gjerne en annen farge enn de andre.. Mer en slags gylden farge.

Dynocat er blant de som har det vet jeg.

Av de mest kjente er vel Peak (global life). Er som du nevner i utgangspunktet svak gylden i fargen, og en av egenskapene er at den adopterer fargen til eksisterende væske ved etterfylling. :)

Etter mitt syn er det noe sånt bensinstasjoner burde ha, for fargen på frostvæske sier ikke lenger noe om hva det faktisk er, eller hva det er kompatibelt med. Det å snakke om rød eller blå er i dag egentlig helt meningsløst, og det har blitt en nokså vanskelig jungel med alle de forskjellige bilprodusentenes sær-krav til hva væsken får inneholde av additiver/korosjonshemmere, og om den skal være organisk, ikke organisk, eller hybrid.

Nå går det jo heldigvis som regel bra, i alle fall i mindre mengder, og det er bedre å fargematche enn å ikke gjøre det, men er man opptatt av å bevare frostvæskens egenskaper og/eller beholde garantier er ikke farge lenger nok.

Siste problem-bilen jeg var borti har kjørt et halvt års tid med en blanding som åpenbart ikke var så heldig:

Kunstnerisk sett relativt vakkert, men ikke så bra...

post-56388-0-51957700-1418848358_thumb.jpg

post-56388-0-33490700-1418848535_thumb.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...