Morgens Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 10 år gammel AEG, lekker ved ujevne mellomrom (2-3 uker mellom hver gang) ca. 1-2 dl på gulvet. Det er ikke mye vann, så lite at når tørketrommelen er ferdig så er gulvet på vaskerommet tørt igjen. Men..., hva kan dette skyldes? På tide med service? Lese manualen og finne "howto" guiden? Spør her? På forhånd takk. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Kan lekkasjen ha sammenheng med mer i maskinen eller program med høy vannstand? I såfall kan det være skade i gummibelgen i døra (forutsatt at det er en frontmatet maskin). Hvis maskinen er 10 år gammel ville jeg heller brukt penger på ny maskin enn på service. 1 Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 8. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2014 Aha, klok tanke du har. Skal følge med litt om det spiller noen rolle hvor mye som vaskes. Den mates fra fronten ja. Den er fra 2005, over snittet ang. pris da. Deler din oppfatning ang. ny kontra rep. Takk. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 Nede på fronten er det gjerne et deksel man kan ta av, bak det finner man gjerne et lokk som kan skrues opp (rundt, kanskje fem-seks cm i diameter). Innenfor det er det filter/sil som samler alt fra lo til 20-kroninger. Vår maskin lakk litt, og sluttet med det da jeg renset opp der. Lett gjør-det-selv-jobb, vel verdt å prøve før du kjøper ny maskin. 1 Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 9. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2014 Takk, jo - jeg har sett det hullet. Gjør et fortsøk der også. Vil lete frem manualen for oss med 10-tommeltotter. PS: Hvis ny har wifi og app som viser forløpet på mobilen - er den nok moden for bytte uansett. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 (endret) Bak lokket/dekselet/hullet ned i front på maskinen sitter lofilteret (kalles nålefelle på en del moderne maskiner). Dette bør taes ut og sjekkes/rengjøres en gang imellom, og regnes som vedlikehold. Hvis man aldri har sjekket dette på en 10 år gammel maskin, så er det vel på tide. Hvis lekkasjen kommer fra lofilteret, så ville normalt lekkasjen være hver gang maskinen brukes fordi dette er vannsystemets laveste punkt. Bruksanvisning til AEG kan finnes her. Endret 9. desember 2014 av Mr D 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 Sjekk slangen fra vaskemiddelbeholder og trommel. Beholderen er fastmontert, trommelen beveger seg, og denne slangen er utsatt for stadig bevegelse/strekk. Den kan sprekke opp eller revne med tiden, og da vil det lekke litt av og til. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Skal vi være helt presis så går det ingen slanger til trommelen, men til vannbeholderen som trommelen sitter inni. Her går det vann hver gang det fylles på vann slik at da burde det lekke omtrent like mye hver gang eller være konstant økende hvis sprekkene øker. Det er vel sansynligvis større sjanse for tilsvarende type lekkasje i slangen(e) lengre nede mellom vannbeholder og pumpe. Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Har du lagt merke til hvor vannet kommer fra? Fremsiden av maskinen, under eller bak? Kommer det på fremsiden, kan det være slangen fra såpebeholderen til trommelbeholder som er delvis tett med pulver, og vannet renner ikke unna kjapt nokk, så det renner ut av hullet til såpebeholderen. Det kan også være dørbelgen, sjekk om det har revnet eller blitt skadd på fremsiden. Eller lofilteret. Er det under maskina kan det være brønnslangen som lekker. (Ligger det spiker/nåler i den, kan det dryppe litt vann på gulvet). Kan også lekke fra varmeelementet, om pakningen der begynner og bli dårlig. Kan også lekke vann ut fra trommellageret, men da har maskinen skulle bråke noe forferdelig om lageret har vært såppass dårlig. Dårlig pakning til avløpspumpe kan også skape liten lekkasje. Kommer det fra baksiden, kan det være dårlig pakning i vannslange, delvis tett avløp, morknet/sprukket avløpsslange. Veldig rart at det lekker mellom så lange perioder.. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 14. desember 2014 Del Skrevet 14. desember 2014 Sjekk også vannlås på avløpet (om du har det). Vår tetter seg der pga bikkjehår en gang innimellom Lenke til kommentar
Pellemelle Skrevet 1. februar 2015 Del Skrevet 1. februar 2015 (endret) Hvordan sjekker man slangen til såpebeholderen? Må man åpne maskinen og styre på? Har en 7 år gammel vaskemaskin som det rant masse vann ut av idag (fremme på undersiden), så snart jeg hadde startet programmet. Det koster vell halvparten av en ny maskin å bare få noen til å se på den, så spørs om det er verdt det.. Endret 1. februar 2015 av Pellemelle Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 2. februar 2015 Del Skrevet 2. februar 2015 Hvordan sjekker man slangen til såpebeholderen? Må man åpne maskinen og styre på? Har en 7 år gammel vaskemaskin som det rant masse vann ut av idag (fremme på undersiden), så snart jeg hadde startet programmet. Det koster vell halvparten av en ny maskin å bare få noen til å se på den, så spørs om det er verdt det.. Om det renner vann på undersiden tyder det på at det ikke er slangen fra såpebeholderen. Har du sett under maskina om det er åpent der? Hvis det er det kan du sjekke brønnslangen. Mulig det har kommet noe spisst (spiker/nåler etc) der som har stikket hull. Undersøkelseskostnad koster vell alt fra 800-1400kr alt etter hvor du bor. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Hvordan sjekker man slangen til såpebeholderen? Må man åpne maskinen og styre på? Har en 7 år gammel vaskemaskin som det rant masse vann ut av idag (fremme på undersiden), så snart jeg hadde startet programmet. Det koster vell halvparten av en ny maskin å bare få noen til å se på den, så spørs om det er verdt det.. Sjekket du lofilter/nålefelle som nevnt over her? Helt gratis uten verktøy, og typisk feil hvis det lekker nede framme. Lenke til kommentar
Pellemelle Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Nei, det gjorde jeg ikke. Hvor finner jeg det? Jeg er (som det sikkert kommer frem) helt håpløs med sånt som dette. Tusen takk for hjelp! Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Nei, det gjorde jeg ikke. Hvor finner jeg det? Jeg er (som det sikkert kommer frem) helt håpløs med sånt som dette. Tusen takk for hjelp! Innlegg #4 i denne tråden: Nede på fronten er det gjerne et deksel man kan ta av, bak det finner man gjerne et lokk som kan skrues opp (rundt, kanskje fem-seks cm i diameter). Innenfor det er det filter/sil som samler alt fra lo til 20-kroninger. Vår maskin lakk litt, og sluttet med det da jeg renset opp der. Lett gjør-det-selv-jobb, vel verdt å prøve før du kjøper ny maskin. Eller i bilder, slik det ser ut på vår maskin: Lenke til kommentar
Pellemelle Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Nå har jeg vært nede og sjekka, og selv om det var litt rusk inni der, ja, så var ikke dette problemet. Når jeg skrudde den på igjen så fløt det ut vann. Men det renner altså ut fra undersiden av maskinen, hvor jeg ikke kan se eller komme til. Alle slanger som går inn i vaskemaskinen er tette. Det ser ut som at det blir ny vaskemaskin denne gang. Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 5. februar 2015 Del Skrevet 5. februar 2015 Skru av bakdekselet og se inni maskina samtidig som du setter på et program og følger med hvor det lekker. De aller fleste maskiner har deksel på baksiden man kan skru av. Kan jo være så enkelt at brønnslangen har løsnet. Hvis det renner voldsomt med vann når den starter, kan det ikke være så mye annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå