Gå til innhold

9 spotter på dimmer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har også gammelt hus, så ja, det skulle jeg mene. Men jeg har ikke prøvd mer enn 250W selv.

Men du kan ikke kjøpe Z-wave utstyr i USA. De bruker en annen frekvens.

Det var synd. Er det Tronika som er billigst å handle fra da?

Kan dimmeren ta imot kommando om å sette dim level til 30% direkte eller er den slik som Nexa dimmeren jeg har som må gå gjennom hele sinus kurven før en må stoppe den på korrekt plass?

Endret av Session^^
Lenke til kommentar

Tror ikke du finner Z-stick så mye billigere enn hos Tronika, nei.

Ja, Z-wave kan gi kommandoer direkte. "Dim 30%" og "Dim 31%" er forskjellige kommandoer som inntreffer umiddelbart. Merk at Z-wave er et mesh nettverk, flere enheter gir bedre dekning.

Fine greier. Loop dim funksjonen på Nexa er skikkelig irriterende. Jeg har et relativt lite hus med mange dimmere, faktisk 3 stk bare i stuen så det blir nok ikke problem med dekning :)

Lenke til kommentar

1. Du kan skru av og på eksterne lyskilder (altså er det ingen internt, og det hadde heller ikke gitt mening).

2. Du skal antakeligvis bruke two-wire hvis du har gammelt el-anlegg (som meg) Da settes dimmeren i serie med lasten. Men det beste er three-wire.

3. Du kan f.eks. dimme LED hvis du kjøper AC Bypass. Den skal stå parallelt med lasten.

Lenke til kommentar

1. Du kan skru av og på eksterne lyskilder (altså er det ingen internt, og det hadde heller ikke gitt mening).

2. Du skal antakeligvis bruke two-wire hvis du har gammelt el-anlegg (som meg) Da settes dimmeren i serie med lasten. Men det beste er three-wire.

3. Du kan f.eks. dimme LED hvis du kjøper AC Bypass. Den skal stå parallelt med lasten.

Flott, da trenger jeg ikke den foreløpig.

Et siste spørsmål. Har dimmeren mulighet for å koble til vanlig bryter slik at kona fortsatt får på lyset? ;)

Lenke til kommentar

Jepp. Men det er best med en fjærbelastet bryter. Det er ikke noe problem, elektrikeren setter kun inn en fjær, så blir det en pulsbryter. Trykk en gang for å skru av/på (avhengig hvilken status lyset har) og hold inne for å dimme.

I tillegg kan FGD-211 kobles til en dobbel bryter, og da kan du bruke knapp 2 til å styre andre lys. Tenk typisk kronevender.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...