Populært innlegg tom waits for alice Skrevet 8. desember 2014 Populært innlegg Del Skrevet 8. desember 2014 (endret) Bare et personlig hjertesukk. Jeg har hatt en sak gående som involverer både NAV og mitt livsforsikringsselskap. (Joda, jeg er i live fremdeles.) Fra NAV fikk jeg følgende beskjed pr. brev: "Vi har 19. september 2014 mottat søknaden din om ... Søknaden vil bli behandlet så snart som mulig, og senest innen 8 måneder. Hvis søknaden ikke blir avgjort i løpet av denne tiden, vil du høre nærmere fra oss." Javel nei? De vil behandle den "snart", ihvertfall innen 8 måneder, og gi meg beskjed hvis den ikke blir behandlet innen 8 måneder. Da er de vel helgardert. (Og ja, den skarpsindige vil se at de bare lover å se på søknaden innen 8 måneder, ikke gjøre noe med den.) Mitt forsikringsselskap brukte ganske nøyaktig to uker fra de mottok samme dokumentasjon, og en uke til før pengene var på konto. Og da ringte de meg og beklaget at det tok litt tid... Jeg har sagt det før: For private selskaper er kunder en inntektskilde, og de behandler dem slik at de får flere. For det offentlige er kunder en utgiftspost, og de behandles slik at det skal bli færre. (Nå skal det sies at jeg har vært ute for skadeforsikringsselskaper som ikke er like imøtekommende når du får problemer. Men da går det i det minste an å bytte selskap.) Geir Endret 8. desember 2014 av tom waits for alice 17 Lenke til kommentar
xyzxyz Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Jeg har sagt det før: For private selskaper er kunder en inntektskilde, og de behandler dem slik at de får flere. For det offentlige er kunder en utgiftspost, og de behandles slik at det skal bli færre. Amen! Halleluja! 2 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 (endret) Hvis jeg leser denne statistikken riktig så hadde NAV 1 348 326 brukere, eller "kunder", i 2013. Alle har søknader som skal behandles, dog av varierende kompleksitet. Det er vel ikke så veldig mange private aktører som både matcher det og samtidig har svartid på to uker. Men åtte måneder er selvsagt for drøyt. NAV har utvilsomt en del å gå på sånn sett. Endret 9. desember 2014 av :utakt Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 Hvis jeg leser denne statistikken riktig så hadde NAV 1 348 326 brukere, eller "kunder", i 2013. Alle har søknader som skal behandles, dog av varierende kompleksitet. Det er vel ikke så veldig mange private aktører som både matcher det og samtidig har svartid på to uker. Men åtte måneder er selvsagt for drøyt. NAV har utvilsomt en del å gå på sånn sett. Nå må vi huske på at dette gjelder for gravide , de som bruker sykmeldinger og andre brukere som aldri setter en fot hos nav i de fleste tilfellene. Tom : Foreldrene mine har vært igjennom en lignende og tøff sak , erfaringsmessig så er eneste måten å få fortgang på dette å være tilstede så og si daglig og purre purre purre. De har på ingen måte lov til å avvise deg og gir man klart beskjed på at man kommer til å ønsker skriftlig kvittering på hva som skjer , kvittering på de dokumentene de mottar og ikke minst at du får snakke med den personen som skal behandle saken din så vil du fort se at ting går litt kjappere. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 (endret) Hmm, så NAV-systemet er lagt opp for å omgjøre deg til en pågående og plagsom tigger? Endret 10. desember 2014 av Skatteflyktning 4 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 10. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2014 (endret) Hvis jeg leser denne statistikken riktig så hadde NAV 1 348 326 brukere, eller "kunder", i 2013. Alle har søknader som skal behandles, dog av varierende kompleksitet. Det er vel ikke så veldig mange private aktører som både matcher det og samtidig har svartid på to uker. 1,1 millioner av disse er trygdemottagere som alt har fått sin sak avgjort. De har ingen aktive søknader eller andre byrder for NAV, de behandles av NAVs datasystemer automatisk. Så det er de 250 000 siste som er noen arbeidsbyrde. NAV har 17 000 ansatte, altså er det i snitt 15 aktive kunder pr. ansatt. Storebrand har i følge sin egen årsrapport 2100 ansatte som betjener 1,7 millioner personkunder og 40 000 bedriftskunder i bank og forsikring. Også her er selvsagt de aller fleste kunder som aldri plager noen andre enn datasentralen. Problemet er et helt annet, og det er at NAV har sentralisert beslutningsmyndigheten til et ansiktsløst organ som kalles NAV forvaltning (trur eg.) Her sitter en gruppe mennesker og skal ta alle slike avgjørelser. Og de jobber ikke på akkord, for å si det sånn. Politikerne vil at trygd skal være siste utvei, og da er det greit at det tar tid. Dette er mennesker du aldri får snakke med. Du har en saksbehandler som - om du som meg er heldig - vil deg vel, men disse har ingen beslutningsmyndighet. Om du så trenger en refusjon for et to dagers datakurs (som saksbehandler har bedt deg ta) så må det søkes til forvaltning. (De som kjenner systemet - jeg vet vi har et par på forumet som har jobbet i NAV - får rette på meg hvis jeg bommer på noe. Jeg har bare vært kunde der i 5 år.) Nå er altså ikke disse 8 månedene den eneste ventetiden på veien, i mitt tilfelle har det tatt snart 5 år. I starten var jeg ung (om ikke frisk), 53 år og mente jeg skulle kunne kjempe meg tilbake i jobb. Men bortsett fra min lille 15% stilling som forumadmin for 3 år siden, og et og annet oppdrag for gamle kunder, gikk det ikke slik. Jeg har mine ideer om hvorfor det gikk som det gikk, men det kan være til en annen tråd. Hmm, så NAV-systemet er lagt opp for å omgjøre deg til en pågående og plagsom tigger? Yndlingsuttrykket til min første saksbehandler, ellers et meget trivelig menneske, var "Vi er ikke der ennå!" Etter 4 år var vi der plutselig allikevel, selv om ingenting hadde endret seg. Så ja. Geir Endret 10. desember 2014 av tom waits for alice 6 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 10. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2014 Tom : Foreldrene mine har vært igjennom en lignende og tøff sak , erfaringsmessig så er eneste måten å få fortgang på dette å være tilstede så og si daglig og purre purre purre. De har på ingen måte lov til å avvise deg og gir man klart beskjed på at man kommer til å ønsker skriftlig kvittering på hva som skjer , kvittering på de dokumentene de mottar og ikke minst at du får snakke med den personen som skal behandle saken din så vil du fort se at ting går litt kjappere. Jo takk, jeg har lært det etterhvert. Men jeg er oppdratt til å være snill og tålmodig, og klager ikke før jeg må. Da havner man ikke først i køen... Geir 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Bare et personlig hjertesukk. Jeg har hatt en sak gående som involverer både NAV og mitt livsforsikringsselskap. (Joda, jeg er i live fremdeles.) Fra NAV fikk jeg følgende beskjed pr. brev: "Vi har 19. september 2014 mottat søknaden din om ... Søknaden vil bli behandlet så snart som mulig, og senest innen 8 måneder. Hvis søknaden ikke blir avgjort i løpet av denne tiden, vil du høre nærmere fra oss." Du må jo oversette riktig, så fremstår saken langt klarere .. "Vi har 19. september 2014 mottat søknaden din om (snylting og latmannskap satt i system)... Søknaden vil bli behandlet så snart som mulig (i vårt system blir det mulige virkelig umulig, men det vet jo ikke du ditt grauthue), og senest innen 8 måneder. Hvis søknaden ikke blir avgjort i løpet av denne tiden (håper vi at du i mellomtiden hverken ser til høyre eller venstre ute i trafikken, eller at du snubler og brekker nakken, eller at noen tilfeldigvis synes det er for jævlig at du bare går der å tøver, og gjør noe alvorlig med saken ... ), vil du høre nærmere fra oss." Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 10. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2014 Du må jo oversette riktig, så fremstår saken langt klarere .. Jeg får sende din oversettelse tilbake til dem og spørre om det var slik det var ment... Geir 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Du må jo oversette riktig, så fremstår saken langt klarere .. Jeg får sende din oversettelse tilbake til dem og spørre om det var slik det var ment... Geir Heisann Geir - har kommet ut i en jobb nå, som kanskje varer lenge nok til at Nav ikke klarer avlive meg .. Og siste møte med nav skreppa mi endte med knallhard beskjed om at; du min kjære venn kan bare ha deg ned på sossen, ikke prøv deg !!!! ... Satt å hørte på skramleorkesteret rett over bordet , og tenkte at hun har jaggu ikke fått for mye pikk i det siste .. nei .. , men så fant jeg på å fortelle henne rett ut hva den typen behandling man har fått av nav, med mangel på etterrettelighet og "omsorg" fra deres side i de tre siste årene, samt siste "dødsbudskap" ville bety for meg og min familie, og tror du ikke takraset ramla rett ned den mentale kjellertrappa si - hun ringte meg i dagene/ukene etter, både tidlig og sent, og var overstadig interessert, nesten sånn at en gammel gubbe "ble som ny" .. (ganske sveisen søtsak den jævla kjærringa, skjønner du .. ) Så det sier meg at hvis man klarer å knekke rustningen på nav robotene, så skal man ikke se helt bort fra at det kan sitte ett helt vanlig hederlig menneske der innenfor ett sted, som så reagerer ekte og dermed godt nok .. moro å leve i sølepyttene .. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Hvis NAV har flere kunder enn et forsikringsselskap burde de sørge for å ha nok ansatte til å ta unna for de henvendelser som kommer innen rimelig tid. Å ha en million kunder er ingen unnskyldning, da må de ha en besetning som matcher det. Enkelt og greit.Som vanlig er det vært lett å betale det staten vil ha, men om man selv vil ha noe ut er det ikke måte på hvor kronglete det skal være. Og hvem klager over at private selskaper har profittmotiver? Det er ikke det spor bedre enn dette tøvet, hvertfall! Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Så det sier meg at hvis man klarer å knekke rustningen på nav robotene, så skal man ikke se helt bort fra at det kan sitte ett helt vanlig hederlig menneske der innenfor ett sted, som så reagerer ekte og dermed godt nok .. moro å leve i sølepyttene .. De sitter nok svært langt inne i systemet, så dem er det ikke lett og få kontakt med. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Men NAV har bare to kunder: Arbeis- og sosialdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet, derfor kalles alle andre for brukere. 3 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2014 Men NAV har bare to kunder: Arbeis- og sosialdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet, derfor kalles alle andre for brukere. Og nettopp det er i mine øyne problemet. Man redefinerer aktørene ved døpe dem om. Selvsagt er vi (du og jeg og alle andre nordmenn) NAVs kunder. Det er vi som mottar deres tjenester, og det er vi (eller våre foreldre eller naboer eller andre nordmenn) som betaler for tjenesten. Selv har jeg vært yrkesaktiv og skattebetaler i 40 år. Forsikringen min har jeg betalt på i litt færre. I begge tilfeller har jeg betalt min "forsikringspremie", og det gjør meg til kunde. Nå har jeg ingenting i mot å være bruker heller. Jeg er bruker av Apples produkter og tjenester, og av Microsofts og mange andre. Men det er en vesentlig forskjell på "bruker" og "kunde", nemlig at som kunde har du betalt for tjenesten. En bruker angir bare en kostnad. Departementene er i denne sammenheng slett ikke "NAVs kunder", de er våre meglere. Vi betaler dem for å investere våre penger så vi får avkastning i form av (i denne sammenheng sosiale) tjenester. At vi ikke har noe valg endrer ikke dette. Departementene er til for vår skyld, ikke omvendt. Så er det selvsagt en vesentlig forskjell på staten og andre meglere. Går jeg til en megler i et privat marked og sier "gi meg mest mulig valuta for pengene mine", så er det hans/hennes oppgave å finne den "produsent" som gir meg best avkastning. (Jeg er selvsagt ikke garantert at han/hun finner den.) Staten derimot kan bestemme at de både skal være megler og produsent av tjenesten jeg er tvunget til å betale for, og politikerne kan endog begrense konkurransen i dette markedet, og favorisere staten som statens leverandør og produsent. Geir 2 Lenke til kommentar
Pinng Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 "Vi er ikke der ennå!" Dette må være sjargong for NAV. 2 Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 (endret) [...] Departementene er i denne sammenheng slett ikke "NAVs kunder", de er våre meglere. Vi betaler dem for å investere våre penger så vi får avkastning i form av (i denne sammenheng sosiale) tjenester. At vi ikke har noe valg endrer ikke dette. Departementene er til for vår skyld, ikke omvendt.[...] Det er en måte å se staten på, en annen måte å se det på att statens eneste oppgave å opprettholde staten. Da gir det mer mening å ha litt velferdsgoder, noe uføretrygd og litt politi og helsevesen og sånn, for da er vi sånn passe fornøyd og vil ikke starte revolusjon eller stemme FrP eller noe sånnt. Der passer også prinsippet med verneplikt bedre inn, for hvor havner det i din versjon? At Vernepliktsverket er min personlige trener? Jeg tror departementene ser på seg som NAVs eneste kunder: de bestilt en tjeneste og betaler for den. (at de bruker våre penger tror jeg ikke de er enige i) Endret 12. desember 2014 av M98kF1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2014 (endret) Det er en måte å se staten på, en annen måte å se det på att statens eneste oppgave å opprettholde staten. Da gir det mer mening å ha litt velferdsgoder, noe uføretrygd og litt politi og helsevesen og sånn, for da er vi sånn passe fornøyd og vil ikke starte revolusjon eller stemme FrP eller noe sånnt. Joda, er man staten så kan man godt se det slik. Der passer også prinsippet med verneplikt bedre inn, for hvor havner det i din versjon? At Vernepliktsverket er min personlige trener? I min versjon ville det ikke være noe verneplikt. Selv om jeg personlig har avtjent den også, 3 måneder på Haslemoen og 9 måneder på Setermoen, pluss repøvelser. Jeg tror departementene ser på seg som NAVs eneste kunder: de bestilt en tjeneste og betaler for den. (at de bruker våre penger tror jeg ikke de er enige i) Jeg tror også de (de ansatte i departementene) er troendes til å se slik på det. Og det er vel netopp problemet... Geir Endret 12. desember 2014 av tom waits for alice Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Jeg har søkt om det jeg antar er det samme som deg og fikk samme tilbakemeldingen. Har du hørt noe mer? Min søknad var registrert 26. oktober så mitt svar kommer vel en måned senere enn ditt, men ville bare høre om det kanskje kunne skje at de var tidligere ute enn det de satte som maks behandlingstid. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 2. mars 2015 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2015 Har du hørt noe mer? Ikke et kløyva ord. Geir Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 2. mars 2015 Del Skrevet 2. mars 2015 Slettes ikke overrasket. Du får poste en oppdatering når det skjer noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå