Toane Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Hei! Jeg kjenner noen som plutselig har lyst til å gå et ingeniørrettet studie uten å ha tatt R2 og FYS1. Nå har hun tatt S1, og holder på med S2 dette året. Hun har da tenkt å ta opp R2 og FYS1 til våren, men vi fant ut at R2 privatisteksamen krasjer med S2 eksamen. Det vil altså si at hvis hun er så uheldig og får eksamen i S2, vil hun ha to eksamener på 1 dag. Dette gjør altså at R2 privatisteksamen må utsettes, noe som igjen fører til at hun ikke kan komme inn med førstegangsvitnemål. Spørsmålet mitt er: Hvis hun kommer opp i S2 eksamen, er det mulig å endre dette slik at hun slepper å "kaste bort" et halvt år av livet hennes kun på grunn av uflaks? Mvh Tor Arne Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Det kan være greit å nevne at hun også må ta R1 for å få et godkjent vitnemål. S1+R2 er ikke godkjent. Det er ingen vits i å fullføre S2 hvis hun uansett tar R2, da sistnevnte erstatter førstnevnte. 1 Lenke til kommentar
Toane Skrevet 8. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2014 Men hun tar jo S2 nå gjennom vanlig skolegang, slik at hun dermed får S1+S2. Også vil hun ta privatisteksamen i R2, slik at hun altså ender opp med S1+S2 og R2, noe som er det samme som R1+R2 hvis jeg ikke tar helt feil? Du sier at hun ikke trenger å ta S2, men må hun ikke det slik at hun oppfyller kravene om å ha tatt R1 og R2, siden S1+S2=R1? Takk for svar! Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Nei, S1+S2 er ikke det samme som R1, selv om opptakskravet er enten-eller på en del studier. Men på en del (kanskje alle) ingeniørstudier er opptakskravet R1+R2 og Fys 1. R1 kan ikke erstattes av S1+S2. 1 Lenke til kommentar
Toane Skrevet 8. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2014 Ahh, da skjønner jeg. Bra vi fikk vite dette nå heldigvis. Men i følge ung.no på denne linken sier de noe annet, har det kanskje endret seg siden da? http://www.ung.no/oss/utdanning/opptak/63544.html Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Jeg skal ikke være bastant. Det er mulig at jeg tar feil. Det beste er å høre med Samordna opptak og være sikker. Lenke til kommentar
Toane Skrevet 8. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2014 Ok, takk for hjelpen! Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 Basert på det jeg hørte når jeg tok R2 (i 2010), så er ikke S1+S2 så spess annerledes R1. R1 er kanskje et veldig lite hakk vanskeligere, men jeg kan ikke se hvorfor R2 skulle være så mye mer vanskelig etter S1+S2 enn R1. 1 Lenke til kommentar
Engm Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 (endret) "Generell studiekompetanse (GENS) og: Matematikk R1 (eller Matematikk S1 og S2) og R2 og Fysikk 1." https://sok.samordnaopptak.no/SW/hjelp_kravkode?kompregelkode=ING4R2 (dette er for NTNU som krever 4 eller bedre i R2) https://sok.samordnaopptak.no/SW/hjelp_kravkode?kompregelkode=HING (for alle andre universitet/høgskoler som tilbyr ingeniørutdanning) Konklusjon: Per dags dato vil S1 og S2 tilsvare R1, dermed er det R2 og Fysikk 1 hun mangler. edit: Endret 9. desember 2014 av Engm 1 Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 I følge Udir kan ikke S- og R-matte føres på samme vitnemål. Se her under matematikk: http://www.udir.no/Vurdering/Vitnemal-og-kompetansebevis/Artikler_vitnemal/Foring-av-vitnemal-og-kompetansebevis-for-videregaende-opplaring-i-Kunnskapsloftet-2014/4-Programomrader-og-fag--antall-og-kombinasjoner/ 2 Lenke til kommentar
Ajeey Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Kan bare oppklare dette litt her :-) S1 og S2 tilsvarer R1, det vil si at du kan søke på alle ingeiørstudier med S1 og S2 i stedet for R1. Dette vet jeg fordi jeg har snakket med høyskoler, universiteter og udir angående dette for ikke lenge siden. Det å ta R2 uten å ha tatt R1 vil jeg sterkt fraråde deg. S1,S2 og R1 er HELT forskjellige pensummer. Det at de tilsvarer hverandre bertyr IKKE at det er samme vanskelighetsgrad (Jeg har tatt begge). Fikk 5 i S1 og 6 i S2, men jeg slet veldig i R1 selv om jeg jobbet hardt. R2 vil jeg nesten si er umulig å ta uten å ha tatt R1. Skal være forsiktig med å si umulig, men hvis du klarer det blir du nødt til å lære deg ekstremt mye som ikke står i læreboken. 1 Lenke til kommentar
Toane Skrevet 11. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2014 Først må jeg bare si tusen takk for all hjelpen! Det som står for kravet for ingeniør hos NTNU tilsier vel at S1 + S2 og R2 burde gå fint. Jeg er helt sikker på at det vil bli en utfordringer å ta opp R-matten. Jeg har imidlertid hatt R1, noe som gikk veldig fint, og holder på med R2 nå, noe som går veldig bra. Hvis hun derfor ikke skjønner noe så kan jeg forhåpentligvis hjelpe henne. Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 (endret) 3 terminsordning er kanskje noe for vedkommende? Man har r1, r2 og fysikk fordelt på 3 terminer. Blir endel å gjøre de første årene, itillegg til de andre fagene, men man sparer tid her. Selv valgte jeg denne løsningen, og det gikk veldig bra. Hadde 1mx før, som ble erstattet med r1. Edit: Det er kun en kombinasjons-eksamen for r1+r2. Man slipper 2 eksamener. Endret 11. desember 2014 av samye83 Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 (endret) Først må jeg bare si tusen takk for all hjelpen! Det som står for kravet for ingeniør hos NTNU tilsier vel at S1 + S2 og R2 burde gå fint. Jeg er helt sikker på at det vil bli en utfordringer å ta opp R-matten. Jeg har imidlertid hatt R1, noe som gikk veldig fint, og holder på med R2 nå, noe som går veldig bra. Hvis hun derfor ikke skjønner noe så kan jeg forhåpentligvis hjelpe henne. Som sagt så oppgir Udir at man ikke kan ha både S-matte og R-matte på vitnemålet. Da er ikke S1+S2+R2 en mulig kombinasjon ... Edit: Dvs., jeg er faktisk ikke helt sikker på hva Udir mener med "samme dokumentasjon". Anbefaler å sende dem en mail spesifikt om dette. Endret 11. desember 2014 av Henrik B Lenke til kommentar
Toane Skrevet 11. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2014 Tror hun helst har lyst å begynne direkte på NTNU etter videregående (hvis dette er mulig). Jeg ser dette, men da er det vel litt rart hvordan NTNU har ordlagt fagkravene sine? Kan det være mulig at S1+S2 blir erstattet med R1 på vitnemålet siden disse i teorien skal tilsvare det samme? Skal sende en mail til Udir Men hva ville dere gjort hvis dere absolutt ville hatt R1+R2 til slutten av skoleåret, når du har sjanse for å komme opp i S2-eksamen som igjen krasjer med R2 privatisteksamen? Lenke til kommentar
Ajeey Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 (endret) Først må jeg bare si tusen takk for all hjelpen! Det som står for kravet for ingeniør hos NTNU tilsier vel at S1 + S2 og R2 burde gå fint. Jeg er helt sikker på at det vil bli en utfordringer å ta opp R-matten. Jeg har imidlertid hatt R1, noe som gikk veldig fint, og holder på med R2 nå, noe som går veldig bra. Hvis hun derfor ikke skjønner noe så kan jeg forhåpentligvis hjelpe henne. Som sagt så oppgir Udir at man ikke kan ha både S-matte og R-matte på vitnemålet. Da er ikke S1+S2+R2 en mulig kombinasjon ... Edit: Dvs., jeg er faktisk ikke helt sikker på hva Udir mener med "samme dokumentasjon". Anbefaler å sende dem en mail spesifikt om dette. Du missforstår, R1 og R2 kan ikke stå på samme vitnemål som S1 og S2. S1 og S2 tilsvarer fortsatt R1. Jeg snakket nettopp med udir om dette, er ikke noe vits å fortsette forvirringen her.. Tror hun helst har lyst å begynne direkte på NTNU etter videregående (hvis dette er mulig). Jeg ser dette, men da er det vel litt rart hvordan NTNU har ordlagt fagkravene sine? Kan det være mulig at S1+S2 blir erstattet med R1 på vitnemålet siden disse i teorien skal tilsvare det samme? Skal sende en mail til Udir Men hva ville dere gjort hvis dere absolutt ville hatt R1+R2 til slutten av skoleåret, når du har sjanse for å komme opp i S2-eksamen som igjen krasjer med R2 privatisteksamen? Så hun skal ta R2 nå dette halvåret ved siden av S2 og alle de andre fagene? Endret 11. desember 2014 av Ajeey Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 (endret) Først må jeg bare si tusen takk for all hjelpen! Det som står for kravet for ingeniør hos NTNU tilsier vel at S1 + S2 og R2 burde gå fint. Jeg er helt sikker på at det vil bli en utfordringer å ta opp R-matten. Jeg har imidlertid hatt R1, noe som gikk veldig fint, og holder på med R2 nå, noe som går veldig bra. Hvis hun derfor ikke skjønner noe så kan jeg forhåpentligvis hjelpe henne. Som sagt så oppgir Udir at man ikke kan ha både S-matte og R-matte på vitnemålet. Da er ikke S1+S2+R2 en mulig kombinasjon ... Edit: Dvs., jeg er faktisk ikke helt sikker på hva Udir mener med "samme dokumentasjon". Anbefaler å sende dem en mail spesifikt om dette. Du missforstår, R1 og R2 kan ikke stå på samme vitnemål som S1 og S2. S1 og S2 tilsvarer fortsatt R1. Jeg snakket nettopp med udir om dette, er ikke noe vits å fortsette forvirringen her.. Det står virkelig "uavhengig av nivå" på udir sine sider, så i så fall er det formulert på en svært merkelig måte. Endret 11. desember 2014 av Henrik B Lenke til kommentar
Ajeey Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Først må jeg bare si tusen takk for all hjelpen! Det som står for kravet for ingeniør hos NTNU tilsier vel at S1 + S2 og R2 burde gå fint. Jeg er helt sikker på at det vil bli en utfordringer å ta opp R-matten. Jeg har imidlertid hatt R1, noe som gikk veldig fint, og holder på med R2 nå, noe som går veldig bra. Hvis hun derfor ikke skjønner noe så kan jeg forhåpentligvis hjelpe henne. Som sagt så oppgir Udir at man ikke kan ha både S-matte og R-matte på vitnemålet. Da er ikke S1+S2+R2 en mulig kombinasjon ... Edit: Dvs., jeg er faktisk ikke helt sikker på hva Udir mener med "samme dokumentasjon". Anbefaler å sende dem en mail spesifikt om dette. Du missforstår, R1 og R2 kan ikke stå på samme vitnemål som S1 og S2. S1 og S2 tilsvarer fortsatt R1. Jeg snakket nettopp med udir om dette, er ikke noe vits å fortsette forvirringen her.. Det står virkelig "uavhengig av nivå" på udir sine sider, så i så fall er det formulert på en svært merkelig måte. Vil tro de mener at f.eks S1 og R2 ikke kan skrives på vitnemålet? Her må du huske at S1 og S2 "blir" til R1.. Lenke til kommentar
Engm Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 (endret) https://sok.samordnaopptak.no/SW/hjelp_kravkode?kompregelkode=HING Enten: R1 og R2 eller: S1, S2 og R2. edit: gratis mattevideoer (på norsk) http://campus.inkrement.no/Home/Catalog Endret 11. desember 2014 av Engm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå