MrsWeasley Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Hei, Jeg vet at dette teknisk sett er min feil og at jeg har ingen andre å skylde på enn meg, men jeg står litt fast. Jeg har et foredrag jeg skal holde i timen i morgen på skolen (går i vg2). Jeg begynte på det i går, og jeg ser nå at det er helt umulig for meg å bli ferdig med det å klare å fremføre det. I tillegg sliter jeg med sosial angst (som ingen lærere/venner/foreldre tar på alvor), og når jeg da skal holde et uforberedt foredrag foran en gjeng med mennesker jeg så vidt kjenner, så merker jeg at jeg får en klump i halsen for å si det sånn.. Jeg har hatt de 3 andre vurderingene i faget dette halvåret, og jeg har fått 4+, 5+, 5+, så jeg føler at jeg har nok vurdering.. Jeg er også redd for at dette foredraget skal trekke meg ned fra den 5-ern jeg mest sannsynlig ligger på.. Burde jeg skulke? Jeg vet at man aldri skal løpe fra problemene sine, men jeg er så redd for å fremføre, og skal jeg komme og drite meg ut foran alle de andre i klassen da? Lenke til kommentar
JFM Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Hva er best? Stryk eller en potensiell lav karakter? Lenke til kommentar
MrsWeasley Skrevet 8. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2014 Jeg får ikke stryk hvis jeg ikke møter opp? Hvis jeg sier jeg er "syk", så er jo det en gyldig grunn. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Sikker på at du ikke bare må ta det opp senere? Lenke til kommentar
MrsWeasley Skrevet 8. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2014 Det er snart jul så det er ikke så mange timer igjen på skolen. Regner med at jeg slipper hvis jeg ikke kommer i morgen. Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Om du planlegger å være "syk" i morgen burde du ihvertfall bruke tiden på å gjøre det iklart. Absolutt ingen garanti at du slipper unna bare fordi det snart er jul Lenke til kommentar
MrsWeasley Skrevet 8. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2014 Jeg hadde tenkt å gjøre det ferdig sånn i tilfelle jeg må ha det en annen dag.. Jeg har lyst på god karakter i dette faget, jeg skal gjøre ferdig, men jeg skulle ønske jeg kunne ha det bare foran læreren.. Jeg blir så nervøs av presentasjoner at jeg ofte kaster opp... Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Har du sosial angst, går du til legen og får en vurdering på om du trenger tilrettelegging. Når det er sagt, synes alle i noen grad at det er ubehagelig å presentere et arbeid for andre mennesker som du bare kjenner halvveis og som skal vurdere deg, spesielt når det er et stoff som man ikke er helt trygg på. Dette er garantert ikke den siste gangen du vil havne i en slik situasjon, enten senere i skolegangen eller i arbeidslivet, så da er det kanskje best å trene på de store utfordringene nå. Muntlige presentasjoner er ikke bare til for at du skal lære deg noe om temaet. Det er også en øvelse i kommunikasjon, i å trekke ut de viktigste punktene fra en mengde stoff og gjengi det på en strukturert og forståelig måte. Jeg, som alle andre, husker at jeg var litt engstelig for muntlige presentasjoner i norsk, samfunnsfag, historie og andre fag. Jeg har glemt det aller meste jeg lærte om fagene mens jeg forberedte meg, men treningen i presentasjoner har jeg hatt nytte av både i jobbsammenheng, studier og fritidssysler. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 En tanke jeg bruker i sådanne sammenhenger: "Det er ikke JEG som står og snakker, det er bare en fysisk kropp som er på utlån til den teksten som skal presenteres..." Høres muligens litt sært ut, men altså så er poenget at det er budskapet/innholdet som skal presenteres, og at de kiloene med kjøtt og ben som står der, er der rett og slett for å gjøre en helt upersonlig jobb, omtrent som en rørlegger eller snekker... Merkelig nok fungerer dette for meg. Lenke til kommentar
MrsWeasley Skrevet 8. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2014 Takk for fine svar, men det blir nok til at jeg er syk i morgen! Jeg er ikke ferdig med presentasjonen, og jeg tør rett og slett ikke. Så får vi se om jeg har den på torsdag i stedet, men det var et ganske godt tips du kom med akroev. Og ja, jeg burde gå til legen.. Men jeg tør ikke! Ingen tar meg seriøst, folk sier at alle er redde for å fremføre, men da har de nok ikke møtt meg... Jeg tar sosial angst til et heelt nytt nivå! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Å ikke gjøre noe, skal ifølge regelverket ikke kunne gi deg lavere karakter, men det kan gi deg ingen karakter i det hele tatt, dersom læreren mener du ikke har kunne vise at du kan faget godt nok totalt sett. Men igjen, hvem følger regler. Best å forklare situasjonen til læreren. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Send mail til lærer, si at du er syk og spør om du kan fremføre den forran hun i friminuttet på fredag. Problem solved. 2 Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Jeg vet nøyaktig hvordan det er, og hvor jævlig sånt kan være. Skulka mang en fremføring på VGS, og fikk forferdelige karakterer av den grunn. Prøvde å skjerpe meg litt da jeg begynte på høyskole, og det hele kulminerte med at jeg prata veldig raskt i 30 sek om alt annet enn tema, fikk en blackout og svimte av. Siden har jeg ikke prøvd meg på det igjen, og har også sluppet, da lærere og klassekamerater så hvor jævlig det var for meg. Helt frem til muntlige eksamener vel og merke. Hvor man irriterende (og forståelig) nok får trekk i karakteren om man sliter såpass med sosial angst at man ikke klarer å gjennomføre eksamenen foran en lærer og en sensor. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Hei, Jeg vet at dette teknisk sett er min feil og at jeg har ingen andre å skylde på enn meg, men jeg står litt fast. Jeg har et foredrag jeg skal holde i timen i morgen på skolen (går i vg2). Jeg begynte på det i går, og jeg ser nå at det er helt umulig for meg å bli ferdig med det å klare å fremføre det. I tillegg sliter jeg med sosial angst (som ingen lærere/venner/foreldre tar på alvor), og når jeg da skal holde et uforberedt foredrag foran en gjeng med mennesker jeg så vidt kjenner, så merker jeg at jeg får en klump i halsen for å si det sånn.. Jeg har hatt de 3 andre vurderingene i faget dette halvåret, og jeg har fått 4+, 5+, 5+, så jeg føler at jeg har nok vurdering.. Jeg er også redd for at dette foredraget skal trekke meg ned fra den 5-ern jeg mest sannsynlig ligger på.. Burde jeg skulke? Jeg vet at man aldri skal løpe fra problemene sine, men jeg er så redd for å fremføre, og skal jeg komme og drite meg ut foran alle de andre i klassen da? Det er ikke noe å være redd for.. Kanskje du driter deg fullstendig ut, men du overlever. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 Lite tips, hadd også ekstrem angst når det gjelder foredrag. Det jeg pleide å gjøre siste året på vgs var at jeg fortalte/gjorde noe morsomt i starten av foredraget. Da ble det litt latter og ble litt mindre formelt og skummelt. Går mye lettere da. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 Jeg har veldig god forståelse for at du ikke vil dra. Faktisk vurderte jeg å gjøre det samme til morgen i dag fordi jeg hadde muntlig eksamen på universitetet. Muntlig foredrag og å stå foran mennesker har jeg aldri hatt problemer med, men det er selve eksamenssituasjonen som jeg ikke takler. Men jeg bet tennene sammen og dro, og det gikk veldig bra. Føler jeg har overvunnet meg selv og angsten jeg hadde. Én ting er sikkert, når jeg er ferdig som lektor skal jeg ha veldig god forståelse for de som sliter med angst under vurderingssituasjoner. Men det å spekulere i at du får bedre karakter dersom du dropper en fremføring er å gjøre deg selv en bjørnetjeneste. Kanskje er det tilbakemeldingene du hadde fått i morgen som hadde fått deg opp på 6'ern når du skal ha eksamen til våren. Lenke til kommentar
MrsWeasley Skrevet 12. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2015 Takk for mange svar, vet det er lenge siden jeg opprettet tråden, men.. Jeg skulket jo det foredraget, men det var tid for et nytt et idag. Jeg hadde det faktisk denne gangen. Synes det gikk greit egentlig, heldigvis var det bare foran lærer og to andre, og vi satt rundt et bord, så det var litt mindre stressende. Allikevel så var jeg så uvel før at jeg nesten kastet opp. Foredrag er ingenting for meg 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå