Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

[GUIDE] Bridge Thomson TG789vn (Nextgentel)

Anbefalte innlegg

- Du er selv ansvarlig om noe går gærent!

- Stegene i denne guiden kan bricke/ ødelegge multimodemet.
- Dette kan bryte med kontrakten du har til nettleverandøren din. Utstyret er ikke satt opp for å virke i bridge, og Nextgentel vil heller ikke hjelpe deg i å gjøre det.
- Dette kan gjøre at IPTV- og VoIP-funksjonen på multimodemet slutter å fungere.
- Man kommer tilbake til stock ved å reset'e boksen.

Guide for å bridge Thomson TG789vn

Før du bridger modemet må du få tak i kundenummer (7 siffer) og aktiveringspassordet (8 siffer) til PPPoE fra nextgentel.
Ring kundeservice om du ikke har aktiveringspassordet.
Kundenummer finnes på alle eposter/brev fra nextgentel.
Dette funker og er helt likt for både ADSL og VDSL-brukere (testet selv).
1.
Installer PUTTY:
2.
Koble til PC'en med kabel til en av LAN-portene. Slå av trådløst på PC'en. Koble fra alt annnet utstyr, spesielt de som er koblet til via kabel.
3.
Åpne putty og start en session.
Host Name: Standard gateway, skal være "10.0.0.1"
Port: 22. Om port 22 ikke funker, prøv port 23.
Connection type: Telnet.
Trykk "Open" nederst.
4.
Logg inn med brukernavn og passord på router (Samme som i WEB-UI)
5.
Skriv så dette (trykk enter mellom hver kommando):
user flush
(Sletter alle brukere)
6.
Lukk Putty. Åpne det på nytt, start ny session med samme informasjon som i steg 4. Skriv så:
user add 
(Lager ny bruker)
Følg instruksene. Sett et brukernavn og et passord (admin/admin fks). På "User role" skriv "root". Feltene som kommer etter kan være blanke.
saveall
(Lagrer alt som er blitt gjort)
7.
Lukk Putty, åpne Putty, lag ny Telnet-session. Logg inn med den nye brukeren du nettopp lagde. Skriv så (enter mellom hver linje):
ppp flush
(Fjerner koblingen fra modemet til router-delen i Thomson-boksen)
eth bridge vlan ifadd name=dummy intf=ethport4
eth bridge vlan ifdelete name=video intf=ethport4
(Setter ut-porten til å være LAN4)
saveall
8. Koble til din egen router. Konfigurer den til å bruke PPPoE sammen med brukerinformasjonen du har fra nextgentel. Nå skal alt være i orden :)
Thomsen-modemet vil fortsatt broadcaste WIFI, men "routerdelen" av modemet vil ikke få noe internett fra modem-delen. Du kan logge inn på Thomson-boksen å disable WIFI i WEB-gui'et
EKSTRA
Ethernetport 5, WLAN, den røde porten, er den eneste gigabit-porten på modemet. Denne er deaktivert som standard fra nextgentel. LAN-portene er kun megabit-porter. Dette kan du gjøre noe med, men det skal ikke være nødvendig med mindre du har linje på mer enn 100mbps. Man kan aktivere denne og bruke den som en vanlig switch-port ved å putte den i samme VLAN som de fire andre (vel, 3 andre, ettersom du nettopp satt opp port 4 til å bridge internettet videre)
1. Koble til en av de andre portene (LAN1-3) med nettverkskabel. Slå av WIFI på PC'en. Koble fra alt annet utstyr.
2. Åpne Putty. Start en ny Telnet-session.
Host Name: Standard gateway, skal være "10.0.0.1"
Port: 22.
Connection type: Telnet.
Trykk "Open" nederst.
3. Logg på med brukernavnet og passordet du satt opp når du bridget modemet.
4. Utfør disse kommandoene i oppgitt rekkefølge.
eth bridge ifadd brname=bridge intf=ethport5 dest=ethif5
eth bridge ifconfig brname=bridge intf=ethport5 wan=disabled
eth bridge ifattach brname=bridge intf=ethport5
eth bridge vlan ifadd name=default intf=ethport5
saveall
5. Koble til din router til port 5. Nå skal denne være bridge-porten fra Thomson-modemet!
Spørsmål og lignende kan stilles i tråden. Om folk vet om lettere måter å gjøre dette på, ikke nøl med å si ifra! :)
KILDER:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1480844

Endret av o-l-a-v
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Spørsmål: Du sier at man risikerer å ødelegge multimodemet med denne guiden? Vi snakker permanent ødelagt her, sant? Slik at en reset ikke vil ta deg tilbake til "start"?

Det meste kan reddes med reset. Jeg sier egentlig kun i starten at HVIS det skulle skje noe, ikke skyld på meg. Guiden har funket for meg 2 ganger nå, så ser vel egentlig på det som "bankers" ;)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Når jeg prøver dette på min nye thomson tg789vn, åpner putty, legger inn ip, med de innstillingene som over. Legger inn bruker og passord, trykker enter.

Det eneste som skjer med meg er at programet / vinduet lukker seg. Hjelper ikke å prøve på nytt.

Hva kan være galt da?

Feil passord og bruker? Det er det jeg har fått i fra NGT

Lenke til kommentar

Kom meg inn, var feil bruker navn jeg brukte. Men nå sier den "Command not allowed" etter jeg la inn "user flush".

Er det for at jeg ikke har admin passord da? Siden jeg ikke har rettigheter til å kjøre den kommandoen?

Hei.

Har ikke denne boksen selv lenger, men husker at jeg kun brukte brukernavn og passord som stod på routeren til å kjøre denne kommandoen. Ikke noe admin-greier. 

Kan jo hende nextgentel har kjørt ut en firmware-update som hindrer denne kommandoen i å gå igjennom..?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...