igxx Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 tenkte jeg skulle kjøpe speilreflekskamera til moren min, men har ikke peiling på kameraer, så tenkte jeg skulle spørre om råd her. pris: 4-5k men hvis det finnes billigere alternativer, er jo også det bra erfaring: Hun har aldri hatt et speilreflekskamera før, hun har hovedsaklig tatt bilder med mobilen. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Det er stadig flere som legger vekk speilreflekskamera og bruker mindre speilløse hybridkamera eller bedre kompaktkamera. Speilrefleks har likevel ennå en fordel på sportsfotografering og fuglefotografering. Hva pleier moren din å ta bilder av? Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Her de det bare ett tips tror jeg...ta med moren din i en butikk og la henne se, og holde, de ulike modellene. Så kan hun selv gjøre seg opp en mening om hva hun kan se for seg å bruke. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Jeg tror ikke det er en god julegaveidé uten at hun har ytret spesifikt ønske om det. Da blir den fort en unødvendig dyr papirvekt som bare gir dårlig samvittighet. 4 Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 For de som ikke har helt spesiell interesse for foto så er en av Sony RX100 modellene et suverent valg. Hvis man ikke skal redigere bildene så er det vanskelig til umulig å se forskjell på bildekvaliteten på en HD skjerm eller normal utskrift. Hvis hun skal prøve det som en seriøs hobby og kjøpe nye objektiver og utstyr så er speilrefleks eller speilløst systemkamera best. 1 Lenke til kommentar
igxx Skrevet 10. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2014 Det er stadig flere som legger vekk speilreflekskamera og bruker mindre speilløse hybridkamera eller bedre kompaktkamera. Speilrefleks har likevel ennå en fordel på sportsfotografering og fuglefotografering. Hva pleier moren din å ta bilder av? Det er hovedsakelig naturen og mennesker i naturen Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 (endret) Da høres det ut som om det kan passe med et Sony RX100 (+ grep) eller et speilløst systemkamera. Fordelene med disse fremfor mobiltelefon er muligheten til å zoome uten at bildekvaliteten blir dårligere, mindre støy/korn/grums når det er lite lys (ikke sol), mulighet for mindre dybdeskarphet (uskarp bakgrunn), sjeldnere behov for blits (og blitsen er kraftigere), kan lagre RAW-filer for tapsfri justering av hvitbalanse/farger etter bildet er tatt. Noen har også mulighet for trådløs oppkobling mot mobiltelefon. Systemkameraene gir i tillegg mulighet til å bytte (dyre) objektiver hvis man ønsker ennå mer tele, ennå mindre dybdeskarphet osv. Speilrefleks gir i tillegg muligheten til sportsfotografering eller lyssterke teleobjektiver større enn 300mm, men da forsvinner pengene fort... Endret 10. desember 2014 av Frobe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå