Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det vanlig å bytte registereim samtidig med toppakning?


NextoN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En annen mulighet: toppakning er ikke byttet.

Er den byttet, burde han ha kvittering fra verksted, eller kvittering på innkjøpte deler hvis den nylig er byttet.

Ta aldri for god fisk hva en som vil selge deg noe sier. Det er mange ærlige selgere, men også en del som juger på seg hva som helst for å få solgt. Når jeg kjøper brukt, tar jeg det som en bonus om det stemmer det selger sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det vell nok av idioter som gjør ting privat og heller ikke er så nøye. (ikke misforstå, er ikke dumt å gjøre ting privat, men det er lov å gjøre ting fornuftig likevell)

 

Er ingen (håper jeg, i alle fall svært få) oppegående verksted som hadde tatt av regreim uten å byttet den med ny når den skulle på igjen, er jo ikke akkurat delene som er dyre når man skal bytte regreim.

Lenke til kommentar

Du må huske på at verkstedet ikke bytter reima om de ikke får betalt for det, men regner med at alle verksted vil anbefale kunden å bytte hvertfall når dem alt har toppen av.

 

Det er et viktig og riktig poeng, og kunder takker av forskjellige grunner av og til nei til denslags.

En annen sak er at regreim ikke bare er regreim på mange biler. Hvis det skal byttes reim(er), vannpumpe, løpehjul, strammehjul, hydraulisk strammer, ol, kan det fort vekk bli 4-5000 i deler. Dropper man dette på motorer som har det spesifisert, så er man like langt.

 

Uansett, jeg ville i alle fall ikke tatt for gitt at den var byttet ved skifte av toppakning.

Endret av pcp160
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Grunnen til jeg finner det troverdig at de har byttet toppakning er at bilen ble solgt til meg som en delebil. Altså selger hadde ikke noe ansvar for hva som skjedde med bilen ettersom jeg fikk den til vrakpant.

Verkstedet har bekreftet clutch ifjor, men de kan ikke grave i historikken uten faktura nr dermed finner jeg ikke ut om toppen er byttet.

 

Eneste som er synd for min del er at det er ikke noe måte jeg kan undersøke på motoren om toppen er byttet.

 

Registereimen var sist byttet på 163000 km, fant en klistrelapp oppe i hjørnet i motorommet. Så her kan det faktisk være at de ikke har byttet den.

Lenke til kommentar

Grunnen til jeg finner det troverdig at de har byttet toppakning er at bilen ble solgt til meg som en delebil. Altså selger hadde ikke noe ansvar for hva som skjedde med bilen ettersom jeg fikk den til vrakpant.

 

Det kan egentlig tolkes på flere måter, alt ettersom hvilket "skeptisk-modus" man befinner seg i. :hmm:

 

For å si det sånn, -det er en lettvint måte å bli kvitt bilen, -hvis det ikke er sant, risikerer selger i verste fall å bare gi deg tilbake 3000. Men da må du vel levere bilen hjemme hos vedkommende, det blir mye mas og dermed lite trolig? (alternativt at han du kjøpte den av, "fikk fortalt" av "forrige eier" før der, at toppakning er byttet", dvs. ansvar-pulverisering som du ikke kommer noe vei med)

 

En annet ting, -det virker litt ulogisk å påkostet kostbar verksted-rep. både av clutch og toppakning, for så å selge til vrakpant. Med mindre bilen ble kollisjonsskadet eller noe i ettertid?

Lenke til kommentar

Selgeren var ikke av "kjeltring" type. Bilen var familie eid og har hatt endel omkostninger de siste årene.

De var bare lei av å vedlikeholde bilen og la den ut som delebil fordi de var interessert i få den vekk.

 

Den begynte å få endel irriterende feil som de ikke orket å ta utgiftene på.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Har det egentlig så mye å si når du fikk den for prisen av vrakpant? Prøv å ikke legge inn så mye penger i reparasjoner og bare kjør den til den stopper. Når den gjør det så ringer du NAF slik at de henter den og kjører den til høggeren, så får du tilbake vrakpanten din.

 

Virker ikke som at det er så mye verdi i bilen for å prøve å bytte reim/toppakning "en gang til" for å være sikker. Med mindre du gjør absolutt alt selv. Da kan du kanskje greie deg med 2-3000 i utlegg og få roen i sjela.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De hadde bestemt seg for å slutte å bruke penger på den bilen og ville bare bli kvitt den.

Det ikke var noen alvorlige reperasjoner som måtte gjøres, bare vedlikeholde bremser og EU kontroll.

Tror kanskje de hadde "EU-kontroll skrekk"

 

Registereimen er tidligere byttet i 2013, så denne holder i hvertfall 5 år.

Ut ifra tilsvarende biler på finn så er nok denne verdi en ca 20 000,-

Endret av NextoN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...