NextoN Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Hei Har kjøpt en delebil som jeg skal ordne. Så er det selfølgelig ikke noe historikk. Men eier sa toppakning var skiftet nylig og hadde ikke kvittering. Er det vanlig i alle tilfeller å bytte registereimen samtidig med den? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Siden registerreima må av ville det vært snodig å ikke bytte den. 1 Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 8. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2014 Ville vært snodig. Men du vet jo aldri egentlig. De kan se an tilstanden på reimen og bestemme seg for å ikke bytte den ? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Kommer helt an på når reima sist var byttet. Reima skiftet kort tid før toppakningsbytte; antakelig ikke. Toppakning skiftet ett år før planlagt (intervall/alder) reimskift; antakelig byttet. Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 8. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2014 Takk for svar Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 En annen mulighet: toppakning er ikke byttet. Er den byttet, burde han ha kvittering fra verksted, eller kvittering på innkjøpte deler hvis den nylig er byttet. Ta aldri for god fisk hva en som vil selge deg noe sier. Det er mange ærlige selgere, men også en del som juger på seg hva som helst for å få solgt. Når jeg kjøper brukt, tar jeg det som en bonus om det stemmer det selger sier. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Jeg har også vært borti folk som ikke vet forskjellen på toppakning og toppdekselpakning.. Det er jo ganske vesentlig.. 2 Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Avhengig av bil- og motortypen kan det være noen skumle grunner til at den eventuelt er byttet, og det er ikke nødvendigvis hele løsningen på et problem. Lenke til kommentar
Bendorama Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Nå er det vell nok av idioter som gjør ting privat og heller ikke er så nøye. (ikke misforstå, er ikke dumt å gjøre ting privat, men det er lov å gjøre ting fornuftig likevell) Er ingen (håper jeg, i alle fall svært få) oppegående verksted som hadde tatt av regreim uten å byttet den med ny når den skulle på igjen, er jo ikke akkurat delene som er dyre når man skal bytte regreim. Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 Du må huske på at verkstedet ikke bytter reima om de ikke får betalt for det, men regner med at alle verksted vil anbefale kunden å bytte hvertfall når dem alt har toppen av. 3 Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 Du kan jo ta av noen deksler og se om reima ser relativt ny ut eller ikke. Skal vel være mulig å se forskjell på en som er "nylig byttet" og falleferdig. 1 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 (endret) Du må huske på at verkstedet ikke bytter reima om de ikke får betalt for det, men regner med at alle verksted vil anbefale kunden å bytte hvertfall når dem alt har toppen av. Det er et viktig og riktig poeng, og kunder takker av forskjellige grunner av og til nei til denslags. En annen sak er at regreim ikke bare er regreim på mange biler. Hvis det skal byttes reim(er), vannpumpe, løpehjul, strammehjul, hydraulisk strammer, ol, kan det fort vekk bli 4-5000 i deler. Dropper man dette på motorer som har det spesifisert, så er man like langt. Uansett, jeg ville i alle fall ikke tatt for gitt at den var byttet ved skifte av toppakning. Endret 9. desember 2014 av pcp160 2 Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 Det er og sant, personlig så ville jeg gjort det når toppen først er av det koster ganske mye mer å gjøre det i etterkant. Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 16. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2014 Grunnen til jeg finner det troverdig at de har byttet toppakning er at bilen ble solgt til meg som en delebil. Altså selger hadde ikke noe ansvar for hva som skjedde med bilen ettersom jeg fikk den til vrakpant. Verkstedet har bekreftet clutch ifjor, men de kan ikke grave i historikken uten faktura nr dermed finner jeg ikke ut om toppen er byttet. Eneste som er synd for min del er at det er ikke noe måte jeg kan undersøke på motoren om toppen er byttet. Registereimen var sist byttet på 163000 km, fant en klistrelapp oppe i hjørnet i motorommet. Så her kan det faktisk være at de ikke har byttet den. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Grunnen til jeg finner det troverdig at de har byttet toppakning er at bilen ble solgt til meg som en delebil. Altså selger hadde ikke noe ansvar for hva som skjedde med bilen ettersom jeg fikk den til vrakpant. Det kan egentlig tolkes på flere måter, alt ettersom hvilket "skeptisk-modus" man befinner seg i. For å si det sånn, -det er en lettvint måte å bli kvitt bilen, -hvis det ikke er sant, risikerer selger i verste fall å bare gi deg tilbake 3000. Men da må du vel levere bilen hjemme hos vedkommende, det blir mye mas og dermed lite trolig? (alternativt at han du kjøpte den av, "fikk fortalt" av "forrige eier" før der, at toppakning er byttet", dvs. ansvar-pulverisering som du ikke kommer noe vei med) En annet ting, -det virker litt ulogisk å påkostet kostbar verksted-rep. både av clutch og toppakning, for så å selge til vrakpant. Med mindre bilen ble kollisjonsskadet eller noe i ettertid? Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 16. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2014 Selgeren var ikke av "kjeltring" type. Bilen var familie eid og har hatt endel omkostninger de siste årene. De var bare lei av å vedlikeholde bilen og la den ut som delebil fordi de var interessert i få den vekk. Den begynte å få endel irriterende feil som de ikke orket å ta utgiftene på. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Har det egentlig så mye å si når du fikk den for prisen av vrakpant? Prøv å ikke legge inn så mye penger i reparasjoner og bare kjør den til den stopper. Når den gjør det så ringer du NAF slik at de henter den og kjører den til høggeren, så får du tilbake vrakpanten din. Virker ikke som at det er så mye verdi i bilen for å prøve å bytte reim/toppakning "en gang til" for å være sikker. Med mindre du gjør absolutt alt selv. Da kan du kanskje greie deg med 2-3000 i utlegg og få roen i sjela. 1 Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 16. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2014 (endret) De hadde bestemt seg for å slutte å bruke penger på den bilen og ville bare bli kvitt den. Det ikke var noen alvorlige reperasjoner som måtte gjøres, bare vedlikeholde bremser og EU kontroll. Tror kanskje de hadde "EU-kontroll skrekk" Registereimen er tidligere byttet i 2013, så denne holder i hvertfall 5 år. Ut ifra tilsvarende biler på finn så er nok denne verdi en ca 20 000,- Endret 16. desember 2014 av NextoN Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå