spruddel Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Hei, forsøker å lage et veldig enkelt skjema i Excel, men har ikke holdt på så mye med Excel enda, så er ikke helt god. Har lagt med et bilde av hvordan jeg har det nå. Men tanken min er at hvis jeg f.eks. vet at jeg skal jobbe 13 timer en dag, hvis jeg trenger x antall timer til avspasering en annen dag, og at jeg startet på jobb 08:00, når skal jeg da slutte f.eks. Vil lage sirkel-formel egentlig. Slik at jeg kan fylle inn i hvilken som helst celle, så regnes det andre ut. Om jeg vet at jeg må stikke klokken 20:00 en kveld, og at jeg trenger 14 timer, men at jeg må trekke fra kanskje 45 minutter i middag, når må jeg da starte på jobb og slikt. Jeg klarer naturligvis å finne ut av dette uten å bruke Excel, men vil lære meg å bruke funksjonene som finnes, så dette er litt mer som trening. Prøvde med noe slik =HVIS(.......), men fikk det ikke helt til kan man si! Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 Du ønsker vel en formel som regner ut differansen mellom start og slutt, og som igjen trekker fra pausetid? I celle D2 bør følgende formel virke: =B2-A2-C2 Lenke til kommentar
spruddel Skrevet 10. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2014 Det er jo naturligvis det jeg allerede har i D2. Det fungerer jo som man ser av bildet mitt. Men vil kunne velge å skrive inn i hvilken som helst celle, så skal den som ikke er fylt ut gi meg svaret. Om jeg vet hvor mange timer jeg skal jobbe en dag, og når jeg skal hjem, så skal den vise i A2 når jeg må starte. Om jeg vet at jeg skal jobbe 8 timer med 1/2 time pause, og skal starte på jobb 08.00, så skal B2 vise når jeg skal slutte. Lenke til kommentar
Sprokket Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Ta et søk på Excel IF først må du sjekke hvilke celler som har innhold så må du legge sammen / trekke fra på de forskjellige variantene Lenke til kommentar
spruddel Skrevet 10. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2014 Ja, men hvordan blir det inn i en formel? Og kan man skrive =HVIS(B2," ") (er et mellomrom mellom " ") for å indikere om den er blank (mangler innhold)? Ingen som klarer å lage formelene rett ut? Lenke til kommentar
ExcelGuru Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 (endret) Du kan få til dette hvis du bruker tre hjelpekolonner (Og det kan bli lekrere hvis du skriver en VBA-rutine). Dette eksemplet gjør det du ønsker: http://www.excelguru.no/download/983/ Vennlig hilsen Excelguru.no Ketil Melhus Endret 10. desember 2014 av ExcelGuru Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 10. desember 2014 Del Skrevet 10. desember 2014 Hei Her er en kodeløsning som ikke er blodtestet. Premisset er at du bruker akkurat de kolonnene som på illustrasjonen din. Høyreklikk arkfanen, velg "view code", lim inn følgende: Option Explicit Dim bAuto As Boolean Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range) Dim R As Long Dim What As Long If Target.Count > 1 Then Exit Sub 'paste If Target(1).Column = 3 Then Exit Sub 'pause If bAuto = True Then Exit Sub R = Target(1).Row Select Case Target(1).Column Case 1 If Me.Cells(R, 2).HasFormula = False And Me.Cells(R, 2).Value > 0 Then What = 12 Else What = 14 End If Case 2 If Me.Cells(R, 1).HasFormula = False And Me.Cells(R, 1).Value > 0 Then What = 12 Else What = 24 End If Case 4 If Me.Cells(R, 1).HasFormula = False And Me.Cells(R, 1).Value > 0 Then What = 14 Else What = 24 End If Case Else End Select Select Case What Case 12 bAuto = True Me.Cells(R, 4).FormulaR1C1 = "=RC[-2]-RC[-3]+(RC[-2]<RC[-3])-RC[-1]" bAuto = False Case 14 bAuto = True Me.Cells(R, 2).FormulaR1C1 = "=RC[-1]+RC[2]+RC[1]" bAuto = False Case 24 bAuto = True Me.Cells(R, 1).FormulaR1C1 = "=RC[1]-RC[3]+(RC[1]<(RC[3]+RC[2]))-RC[2]" bAuto = False Case Else End Select End Sub Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
ExcelGuru Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Fungerte lekkert, Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå