Gå til innhold

Fysisk krevende sommerjobb

Anbefalte innlegg

Hei! Går førsteåret på høyskolen, men i løpet av 1-3 år søker jeg i forsvaret igjen og må bli en seig jævel og god til å gå med sekk. Starter allerede nå å ta turer i ny og ned og kanskje sekketur hver uke i noen timer osv, men i sommeren trenger jeg en krevende sommerjobb som kan gi mye gratis trening. Jobber som stuer annenhver helg nå og jobbet som det hele sommer og det er jo fysisk, men vil si det ødelegger kroppen med åra, mer enn det er fysisk bra trening for min del.

Har søkt litt og ser man kan få jobb på gård/seter som f.eks. tilsyn for dyr som beiter... Gå rundt og se at de har det bra, finne dyr osv. Det tenker jeg er genialt egentlig, men det gir ikke betalt, det jeg har funnet. Bare kost og losj. Det er ingen krise forsåvidt, men... Er det noe som kanskje hadde vært enda bedre trening? Forventer ikke at sommerene skal utgjøre hele treningen for opptak, men å gi et bra grunnlag.

Så har jeg sett litt på å jobbe på båt, eller i havn. Lossing eller være ute i flere uker i strekk. Godt betalt, men hvor fysisk nytteverdi har det i forhold til et opptak i forsvaret, der mesteparten handler om å være sterk og seig med sekk på ryggen? Ser for meg at lossing er bra, da man bærer blytungt dagen lang, men hvordan er det å jobbe på båt? Noen som vet?

Er det noen som har forslag eller konkrete svar hvor jeg bør søke/kan søke til sommeren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betongsaging er temmelig hardt arbeid. Greit betalt også.

Bygg og anlegg er generelt ganske tungt, og som ufaglært får man ofte tunge oppgaver som involverer en del bæring. Det være seg material eller armeringsnett til støping.

Ellers har jo turistforeningen flere folk på sommerjobb hvert år, men det er vel i stor grad frivillighetsbasert.

Lenke til kommentar

Kanskje sett på som en "pingle" i denne sammenhengen men på sykehjem er det mange tunge løft og man går hele dagene i hvert fall der jeg jobber. Masse gratis trening, er ganske kjørt i kroppen etter 5/6 vakter på rad (fordelt på 7 dager). Godt betalt er det også, spesielt om du jobber kveld i helgen på en helligdag da er det mange % ekstra på grunnlønna som også er høy :)

Lenke til kommentar

Ville ikke gått for sommerjobb innenfor lossing om du synes jobben som stuer kan ødelegge kroppen. For lossinga gjør det garantert. Ville kjørt omvendt strategi, fysisk behagelig sommerjobb så du har mye energi til overs til å faktisk trene på det du skal, nemlig å gå langt med sekk.

Må si meg enig, det aller beste ville jo vært en helt vanlig jobb, og så trener du spesifikt på det du skal utenom.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser hva dere mener og jeg er enig forsåvidt, men tenkte mer på å få mye trening samtidig som jeg jobbet. Kanskje jeg skal helle litt mer mot gjeting/fjellet. Å få jobb der. Eller jobbe som jeg gjør annenhver helg og ta hver/annenhver uke på fjellet. Det som er greit med fysisk jobb er at man klarer bedre å styre unna å bare hvile en hel uke og feste i helga osv. Så mulig jeg skal titte mer på disse fjelljobbene. Men setter pris på alle svar og om det er mer å skyte inn så tar jeg imot tips:)

Lenke til kommentar

En del av det å bli en seig jævel er å kunne klare å fokusere på det som er viktig for deg nå (ikke hvile i en hel uke og feste i helga).

Men når det er sagt er arbeidet med lossing noe av det hardeste jeg har gjort i mitt liv de gangene vi bikket 17 timer med arbeid. Men tror dog jeg heller ville brukt tiden på tur med sekk, i telt osv hadde jeg vært deg. Tror Lars Monsen hadde gjort det bedre i forsvaret enn superpolakken på lossekompaniet.. ;)

Endret av PhelpsTransposed
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lagerjobb - Bra betalt også, mer betalt desto bedre fysisk og kjapp du klarer å være.

Asko er et godt eksempel.

Fattern jobber på Asko og de som er kjappest og jobber mest tjener visst oppmot 900k i året. På en lagerjobb, ganske sykt :p Men det er ikke alle som jobber der som har den ordningen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og som sagt igjen, søppelmann hehe. Står opp klokken 5, og er hjemme igjen klokken 14, og så kortere og kortere ruter utover uka. Jeg var hjemme igjen klokken 10 på fredager, tjente kr1300 hver dag uansett arbeid. Var bare løping fram og tilbake så var mye utholdenhetstrening, spesielt hvis du jobber med en polakk. Og du kan alltid si til polakken at du kan gjøre det meste og han bare kjører, så du blir ekstra sliten. Veldig grei jobb da du har hele resten av dagen til å gjøre ting og dra på stranda, samtidig som du har trent i noen timer og tjent over tusen spenn mens kompisene dine sov.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hørt at man tjener ålreit som søppeltømmer.. Så er jo aktuelt så lenge det er tid til å trene, absolutt. Spørs bare om det er mulig å få en slik sommerjobb. Eller det er det jo nok, men må finne ut av om det blir noe ledig.

Tømmerhogst: Hvor får jeg tak i slike jobber? Det er noe av det første jeg begynte å søke etter faktisk, fordi det er veldig tungt! Søkt litt, men har liksom ikke funnet noe bra :/

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor du holder til, men her jeg bor lønner det seg ihvertfall å være tidlig ute. Jeg tjente som sommervikar kr25 000 i per måned cirka, og da jobbet jeg fra 05 til 14 på mandag, også gradvis ned til fra 05 til 10 på fredag. Så veldig grei lønn for hvor lenge du jobber og trener, og det er ingen som bestemmer over deg siden du jobber for deg selv, så kan ta pause når du behøver osv.

Lenke til kommentar

Hørt at man tjener ålreit som søppeltømmer.. Så er jo aktuelt så lenge det er tid til å trene, absolutt. Spørs bare om det er mulig å få en slik sommerjobb. Eller det er det jo nok, men må finne ut av om det blir noe ledig.

Tømmerhogst: Hvor får jeg tak i slike jobber? Det er noe av det første jeg begynte å søke etter faktisk, fordi det er veldig tungt! Søkt litt, men har liksom ikke funnet noe bra :/

Kjenner du noen som har egen skog? Tilby deg å hogge for dem. Burde ikke være noe problem i og med at de fleste skoger er overgrodd.

Lenke til kommentar

Lossing/sjauing på båter.

Gjorde dette under studiene, og det var noe av det hardeste jeg har opplevd. Enten står du i fryserommet på en båt, eller på land og sorterer. Arbeidsdagene kan variere fra 4 til 24 timer (og mer), alt ettersom hvor mange og store båter det er snakk om. Du losser frossen vare som kan veie mellom 5 kg og 50 kg, så det er absolutt positivt å være litt trent :-)

Er du heldig så jobber du på akkord, slik at pengene fra båten blir fordelt på mannskap. Tror det meste jeg tjente på en kveld var 6000 kr før skatt, ikke uhørt at de "faste" losserne kan tjene opp mot 100k pr mnd. når det er sesong. (Normalen ligger dog på 750 - 3000 kr før skatt pr. dag)

Lenke til kommentar

Det er i såfall linjerydding o.l det går i, manuell tømmerhogst er det nok fint lite av i og med det er langt billigere og hogge med maskin pr kubikk.

Problemet er jo at mange av disse fysiske jobbene nærmest har blitt utelukkende for Øst-europeere, flere og flere områder i arbeidslivet er stengt for Nordmenn og dette er ett stort problem da mange ikke lenger har en dør inn i arbeidslivet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...