Gå til innhold

Tiner butikkene varer som egentlig skal være fryst?


TheOats

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hvordan det er andre stedet i Norge, men her hvor jeg bor virker det som om butikkene ikke lagrer fryse varer slik de skal lagres.

Her er et eksempel, i den lokale Coop Extra butikken har de en fryse disk med frossen pizza i. De skal, såvidt jeg vet, oppbevares på -18 grader, men det er aldri noe rim nedi boksen. Rett ved siden av den, har de en annen fryse disk full av kjøttdeig, å den har et tykt lag med rim på veggene. Hvorfor er det bare rim i en av disse?

Av og til er det også is oppå varene som ser ut som det har dryppet fra lokket. (Legger ved et bilde for å vise hva jeg mener)
Det er også, veldig ofte, masse rim inni plast emballasjen på noen varer, som feks frossen pizza.

Er jeg helt på jordet vist jeg misstenker at butikkene skrur av disse fryse diskene om natten (eller i det minste øker tematuren (for å spare strøm?))?
Hvordan er det andre steder i landet?

tumblr_ng14hk16vi1r3cmfmo1_500.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal være tempmåler på alle diskene, ta henda oppi, er de like kalde eller kaldere en kjøleskapene med melk?

 

Is er ingen god indikator, bedre kontroll det er på fukten , mindre is.

 

Å kjøle uten glasslokk eller strimla plast er å kjøle for kråkene, men noen butikker velger det pga det også kjøler ned lokalene.

 

Jeg er litt skeptisk selv, pleier å ta varen bak ol.

 

De øverste kan umulig holde riktig temp, iallefall ikke om det er mye varr i og de ligger nære romluften.

Lenke til kommentar

Det er strenge krav til slikt. Mistenker du slurv, tipser du Mattilsynet. Det heter seg at frysevarer skal ha en "ubrutt frysekjede" fra produsent til forbruker, dvs frossenvarer skal ALDRI tines opp, ikke en gang nesten, før du selv gjør det etter å ha betalt for varen.

 

At der er is og rim og slikt, trenger ikke nødvendigvis bety at det er mye galt med temperaturen, men det KAN jo gjøre det. Jeg hadde spurt, jeg ;)

Lenke til kommentar

Det skal være tempmåler på alle diskene, ta henda oppi, er de like kalde eller kaldere en kjøleskapene med melk?

 

Is er ingen god indikator, bedre kontroll det er på fukten , mindre is.

 

Å kjøle uten glasslokk eller strimla plast er å kjøle for kråkene, men noen butikker velger det pga det også kjøler ned lokalene.

 

Jeg er litt skeptisk selv, pleier å ta varen bak ol.

 

De øverste kan umulig holde riktig temp, iallefall ikke om det er mye varr i og de ligger nære romluften.

Jeg har faktisk sett etter termometer i disse diskene, men jeg tror ikke de har dem. Å jeg tar også varer som ligger under eller bak andre varer.

Så det er slik der du bor også? Altså ingen rim i frysediskene med pizza eller grønnsaker osv?

 

Blir bare mer og mer skeptisk. :/

 

Det er strenge krav til slikt. Mistenker du slurv, tipser du Mattilsynet. Det heter seg at frysevarer skal ha en "ubrutt frysekjede" fra produsent til forbruker, dvs frossenvarer skal ALDRI tines opp, ikke en gang nesten, før du selv gjør det etter å ha betalt for varen.

 

At der er is og rim og slikt, trenger ikke nødvendigvis bety at det er mye galt med temperaturen, men det KAN jo gjøre det. Jeg hadde spurt, jeg ;)

Ja det var det jeg regnet med, at det er strenge krav altså. Jeg har faktisk kontaktet mat tilsynet. De sa at det skal være -18 i disse diskene, å de ville vite hvilke butikker det var snakk om. Har ikke hørt noe fra dem etter det.

 

Så, hvordan er det der du bor? Er det masse rim i disse diskene hos deg? Å hvordan er det med rim inni plast emballasjen som feks på en Grandiosa?

Lenke til kommentar

Diskene bli overvåket av datamaskiner kontinuerlig. Varene derimot kan bli ødelagt om de er for høyt oppe. Jeg er ikke helt sikker, men tror alle frysere har en rød strek. Stabler man varene over den vil den ikke være -18 grader og i, verste fall være tint. Uansett skal det overstige maksgrensen.

Lenke til kommentar

Diskene bli overvåket av datamaskiner kontinuerlig. Varene derimot kan bli ødelagt om de er for høyt oppe. Jeg er ikke helt sikker, men tror alle frysere har en rød strek. Stabler man varene over den vil den ikke være -18 grader og i, verste fall være tint. Uansett skal det overstige maksgrensen.

Har det noe å si at temperaturen overvåkes av maskiner? De kan vel endre temperaturene som maskinen "godtar" uansett? Eller er det noen detaljer her jeg missforstår, eller bare ikke vet om?

 

Jeg har ikke lagt merke til noen slike streker i diskene jeg snakker om. Men skal se om det er noe slik neste gang jeg er i butikken. De har lokk da.

Lenke til kommentar

 

Det skal være tempmåler på alle diskene, ta henda oppi, er de like kalde eller kaldere en kjøleskapene med melk?

 

Is er ingen god indikator, bedre kontroll det er på fukten , mindre is.

 

Å kjøle uten glasslokk eller strimla plast er å kjøle for kråkene, men noen butikker velger det pga det også kjøler ned lokalene.

 

Jeg er litt skeptisk selv, pleier å ta varen bak ol.

 

De øverste kan umulig holde riktig temp, iallefall ikke om det er mye varr i og de ligger nære romluften.

Jeg har faktisk sett etter termometer i disse diskene, men jeg tror ikke de har dem. Å jeg tar også varer som ligger under eller bak andre varer.

Så det er slik der du bor også? Altså ingen rim i frysediskene med pizza eller grønnsaker osv?

 

Blir bare mer og mer skeptisk. :/

 

Det er strenge krav til slikt. Mistenker du slurv, tipser du Mattilsynet. Det heter seg at frysevarer skal ha en "ubrutt frysekjede" fra produsent til forbruker, dvs frossenvarer skal ALDRI tines opp, ikke en gang nesten, før du selv gjør det etter å ha betalt for varen.

 

At der er is og rim og slikt, trenger ikke nødvendigvis bety at det er mye galt med temperaturen, men det KAN jo gjøre det. Jeg hadde spurt, jeg ;)

Ja det var det jeg regnet med, at det er strenge krav altså. Jeg har faktisk kontaktet mat tilsynet. De sa at det skal være -18 i disse diskene, å de ville vite hvilke butikker det var snakk om. Har ikke hørt noe fra dem etter det.

 

Så, hvordan er det der du bor? Er det masse rim i disse diskene hos deg? Å hvordan er det med rim inni plast emballasjen som feks på en Grandiosa?

 

 

Har personlig opplevd svært lite riming og is i frysevarene, ja. Sjeldent, eller kanskje aldri.

 

Diskene bli overvåket av datamaskiner kontinuerlig. Varene derimot kan bli ødelagt om de er for høyt oppe. Jeg er ikke helt sikker, men tror alle frysere har en rød strek. Stabler man varene over den vil den ikke være -18 grader og i, verste fall være tint. Uansett skal det overstige maksgrensen.

 

Ikke alltid datamaskiner, nei .. mange små nærbutikker på bygdene rundt om med gamle frysere og manuell avlesning av godt, gammeldags termometer ;)

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

 

Ikke alltid datamaskiner, nei .. mange små nærbutikker på bygdene rundt om med gamle frysere og manuell avlesning av godt, gammeldags termometer ;)

 

Jeg bor i en liten by som heter Lyngdal, som praktisk talt er ei bygd, etter min mening i ihvertfall (ikke det at det egentlig er veldig relevant). =P Men jeg har som sagt aldri lagt merke til noe termometer nedi diskene her.

Endret av TheOats
Lenke til kommentar

noe som kan være problemet er oppbevaringen når det ankommer butikken.
butikker har som oftest veldig små fryserom og når varene ankommer butikken er det ikke plass til dem på fryserommet. varene blir da stående i romtemperatur å tine mens de ansatte begynner å påfylle varene.
Hvis det kommer 2-3 pall frys så sier det seg selv at dem ikke greier å fylle på alt i løpet av 15min.

rim i en pizza kan tyde på at den er tint, dessverre.

edit: termometeret står ofte på bunnen ved føttene dine. noen ganger gjemt bak det grå panelet.

Endret av Sangesland
Lenke til kommentar

noe som kan være problemet er oppbevaringen når det ankommer butikken.

butikker har som oftest veldig små fryserom og når varene ankommer butikken er det ikke plass til dem på fryserommet. varene blir da stående i romtemperatur å tine mens de ansatte begynner å påfylle varene.

Hvis det kommer 2-3 pall frys så sier det seg selv at dem ikke greier å fylle på alt i løpet av 15min.

 

rim i en pizza kan tyde på at den er tint, dessverre.

 

edit: termometeret står ofte på bunnen ved føttene dine. noen ganger gjemt bak det grå panelet.

Ah, jeg har alltid sett etter termometeret oppi boksen.

Lenke til kommentar

Har jobbet en del i butikk før.

 

Det er utrolig strengt med rutinene for kjøl- og frysevarer. Det er også sjekk av alle kjøl- og fryseskap for at de skal holde riktig temperatur.

 

På de fleste fryserne uten plast eller lokk over, så er det merket opp med en rød/farget strek hvor det er strengt forbudt å fylle/legge varer over. Legger du varer over/høyere enn denne streken så holder de ikke riktig temperatur.

 

Når du nevner Lyngdal så tenker jeg automatisk typisk Joker/Nærbutikk opplegg. En butikk som er plassert på et gudsforlatt plass, i kjent Joker stil. Da kan jeg forstå at det kan være slurv i rutinene. Slike små butikker har gjerne lite arbeidskraft, dårlige rutiner, trange lokaler osv.

Lenke til kommentar

Vi har en Joker butikk her ja. Men vi har også 2 Kiwi butikker, Rimi, Coop Extra og Rema 1000.

 

Vist du ikke har noe imot å si det, hvor bor du? Å er det mye (eller noe i det hele tatt) rim på innsiden av frysediskene med pizza og den slags i? Er det masse rim inni plasten som er rundt pizzaene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...