Isbilen Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Går med tanker om å lære meg et håndverk, men blir ikke helt klok på fremgangsmåten; nettsidene jeg finner virker mest som om de er laget for rådgivere og andre folk som allerede vet hva det dreier seg om. Slik jeg har forstått det er det mulig å begynne som voksenlærling i en håndverksbedrift, lære av å gjøre mens man tar teorien på si, og gå opp til fagbrev etter hvert. Er det noen som har gjort dette som kan gi meg noen råd? Lenke til kommentar
Bruker-163290 Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Jeg gjorde dette delvis da jeg gikk lærlig som Cnc Operatør. Måtte bygge på et fag. Du kan velge mellom skole+lærling i 2 år eller jobbe som ansatt i det yrket du skal ha fagbrev i 5 år for så å ta prøven. Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Er "voksen-lærling" selv (da jeg ikke har noe mer opplærlingsrett), men gikk skole som bygger på faget jeg er lærling i nå. (platerbeider og gikk indutriteknologi vg2) Det funker som ett vanlig lærlingløp bortsett fra at bedriften får litt mindre i støtte og prøvetiden varer i 6mnd (istedefor 1) Har dog mange ansatte i bedriften uten fagbrev som tok AMO kurs og lignende i gamledager som nå får vanlig fagarbeiderlønn pga. erfaring/ansiennitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå