Bjørn Rossland Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 -- PANDORA -- Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Roar Kneppen Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Forstår godt at tyskerne ser det trolske eventyret i dette. Skogen bak bringer jo også tanken i retning norske folkeeventyr selv om bildet muligens kan minne om en svensk maler jeg ikke kjenner til og ikke vår hjemlige eventyrtegner Kittelsen. Bildet funker jo godt midtstilt selv om kanskje noen heller ville hatt henne mer mot det gyldne snitt. Det som slår her er jo kontrasten mellom den bleke kroppen og den sterke grønnfargen. Skulle jeg pirke litt ville jeg nok kanskje også sett en skarp forgrunn. Men har fått med meg at nye tider er i ferd med å slå i hjel den gamle regelen om at det uskarpe hører bakgrunnen til og som de gamle fotografer sa at uskarpt foran og bak er en uting. Jo, bilde har så absolutt mye malerisk over seg selv om dette slik jeg ser det er rent foto. Roar Lenke til kommentar
Svampebob_1 Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Plutselig så jeg eplet i hånden hennes... Og så tenker jeg Snøhvit. Men det får meg og til å undre på hvorfor hun er naken. En bitteliten detalj som skaper en historie. Genialt! :-) Jeg er og litt fascinert over lyssettingen på disse bildene. Modellen er godt lyst opp og står veldig i kontrast med mose og lyng, som er veldig mørk. Dette skaper stemning.. Men jeg lurer jo litt på hvordan du har satt opp lyskildene her :-). Lenke til kommentar
Bjørn Rossland Skrevet 12. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2014 God morgen Øystein. Bra du har gått på "oppdagelsesferd" i bildet. Mange av bildene mine inneholder veldig små detaljer - noen av dem utelukkende for å tilfredstille et par av mine intelligente følgere - Jeg har en greie med et rødt skjerf som utplasseres i endel av bildene. Og det har resultert i at en del av følgerene kommer med "åhh... der var det røde skjerfet igjen :D" - Det er litt morro. Så til lyssetting. Her er det en utrolig enkel lyssetting. Det er ambient lys i mesteparten av bildet - men modellen har en 60 x 60 SB på høyre siden av rammen for å poppe henne litt mer. Resten er naturlig lys - hvor det er jobbet litt med D/B i etterarbeidet. Lenke til kommentar
Svampebob_1 Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 God morgen Øystein. Bra du har gått på "oppdagelsesferd" i bildet. Mange av bildene mine inneholder veldig små detaljer - noen av dem utelukkende for å tilfredstille et par av mine intelligente følgere - Jeg har en greie med et rødt skjerf som utplasseres i endel av bildene. Og det har resultert i at en del av følgerene kommer med "åhh... der var det røde skjerfet igjen :D" - Det er litt morro. God morgen! Jeg er i gang med å utdype meg litt mer utenfor det visuelle. Dvs. bilder med skjulte historier. Slikt som dette synes jeg er moro.. For det krever at man stopper opp litt i det ellers så travle liv for at man skal registrere slike små detaljer. Slikt som dette som vekker fantasien, det er næring for sjelen. Fortsett med dette og du har enda en av disse følgerene med deg ;-). Så til lyssetting. Her er det en utrolig enkel lyssetting. Det er ambient lys i mesteparten av bildet - men modellen har en 60 x 60 SB på høyre siden av rammen for å poppe henne litt mer. Resten er naturlig lys - hvor det er jobbet litt med D/B i etterarbeidet. Jeg mener jeg har lest et sted at du bruker Youngnuo sine blitzer. Stemmer det? :-) Lenke til kommentar
Bjørn Rossland Skrevet 12. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2014 Jeg mener jeg har lest et sted at du bruker Youngnuo sine blitzer. Stemmer det? :-) Det er meget korrekt. Jeg benytter stort sett veldig lite utstyr - og der jeg kjøper inn saker er kravet at det skal være rimelig. I valget mellom en ny dings og en tank med Diesel - velger jeg alltid den som får meg ut på tur og til nye spennende loc's.Valget mitt har fallt på YN-560 Mark3 med tilhørende YN560TX som lar meg styre lyset trådløst og uten å forflytte meg. Har ikke lengre tid eller giddings til å drive å springe.Begge deler vet jeg irriterer utstyrsfreakene - men så har jeg kommet med en del "sleivspark" den veien og. Husker godt i sommer da Canon Ambassadør Jon Rune Trengereid tok frem det ene etter det andre - og jeg supplerte med priser fra E-Bay for samme gjenstand - Det ble litt ablegøyer av det. MEN ikke en kjeft som var i stand til å skille det ene fra det andre når en bare så på resultatet i bildene.Du får altså 5 ganger så mye lys for samme pris om du kjøper tredjepart utstyr. Et godt eksempel på at det er godt nok om det bare funker, er når Joe McNally rundstjeler hotellene hvor han bor for laken. Diffusjon er diffusjon. Det spiller liten rolle om det står Lastolite nede i et av hjørnene Lenke til kommentar
Svampebob_1 Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 (endret) Jeg mener jeg har lest et sted at du bruker Youngnuo sine blitzer. Stemmer det? :-) Det er meget korrekt. Jeg benytter stort sett veldig lite utstyr - og der jeg kjøper inn saker er kravet at det skal være rimelig. I valget mellom en ny dings og en tank med Diesel - velger jeg alltid den som får meg ut på tur og til nye spennende loc's. Valget mitt har fallt på YN-560 Mark3 med tilhørende YN560TX som lar meg styre lyset trådløst og uten å forflytte meg. Har ikke lengre tid eller giddings til å drive å springe. Begge deler vet jeg irriterer utstyrsfreakene - men så har jeg kommet med en del "sleivspark" den veien og. Husker godt i sommer da Canon Ambassadør Jon Rune Trengereid tok frem det ene etter det andre - og jeg supplerte med priser fra E-Bay for samme gjenstand - Det ble litt ablegøyer av det. MEN ikke en kjeft som var i stand til å skille det ene fra det andre når en bare så på resultatet i bildene. Du får altså 5 ganger så mye lys for samme pris om du kjøper tredjepart utstyr. Et godt eksempel på at det er godt nok om det bare funker, er når Joe McNally rundstjeler hotellene hvor han bor for laken. Diffusjon er diffusjon. Det spiller liten rolle om det står Lastolite nede i et av hjørnene Dette her understreker egentlig det jeg vil frem til nå om dagen. Man blir ikke nødvendigvis noen bedre fotograf ved å ha så veldig fokus på utstyr. Tvert imot mener jeg at det kan hindre en i å utvikle seg. Man lærer mye mer ved hvis man må ta i bruk kreativiteten og de ressursene man har tilgjengelig for å ta et bilde, fremfor å investere i nytt utstyr. I tillegg tror jeg det er bra å ha mer fokus på innholdet i bildet, fremfor det visuelle. Dette trenger man heller ikke det råeste utstyret av for å få til :-). Faktisk har jeg sett konkurranser med knall vinnerbilder som har blitt tatt med helt enkle kompaktkameraer :-). Hva bruker du som bakgrunn i bildene dine når du skyter i studio? Går det i laken og slikt? Noen anbefalninger? Jeg ser etter noe jeg lett kan slenge opp i stua, grunnet mangel på studio nå om dagen :-). Endret 12. desember 2014 av Svampebob_1 Lenke til kommentar
Bjørn Rossland Skrevet 12. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2014 Nesten alle mine bilder skytes med en enkel 50mm - og noen ganger en 85. Utover det at jeg brukte litt ønødig mange penger på Sigma Art 50 - har årets kamerainvesteringer vert veldig små. Mann trenger ikke noe mer, og når den første fustrasjonen over mangelen på zoom er borte - er det en god vei å gå. Nordmenn har kanskje verdens høyeste rate av GAS per capita. (Gear acquisition syndrome)I studio nyttar eg svart muslin (bommull) som er tilnerma refleksfri med svart veiduk under. Altså slik ein kjøper for å laga vei over barmark. Denne fåast svært rimelig på TD Felleskjøpet og i entrepenørbutikkar.DIY type fotograf med andre ord.... Lenke til kommentar
Svampebob_1 Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 Nesten alle mine bilder skytes med en enkel 50mm - og noen ganger en 85. Utover det at jeg brukte litt ønødig mange penger på Sigma Art 50 - har årets kamerainvesteringer vert veldig små. Mann trenger ikke noe mer, og når den første fustrasjonen over mangelen på zoom er borte - er det en god vei å gå. Nordmenn har kanskje verdens høyeste rate av GAS per capita. (Gear acquisition syndrome) I studio nyttar eg svart muslin (bommull) som er tilnerma refleksfri med svart veiduk under. Altså slik ein kjøper for å laga vei over barmark. Denne fåast svært rimelig på TD Felleskjøpet og i entrepenørbutikkar. DIY type fotograf med andre ord.... Ok. Takk for tips :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg