Gå til innhold

Norske myter fra krigen (1940-1945)


Galexon

Anbefalte innlegg

Hvilke myter fra 2. verdenskrig i Norge har folket på forumet hørt?

 

2. verdenskrig er et uhyre spennende tema, og noe av det mest spennende synes jeg er ubekreftede historier som pirrer nysgjerrigheten.

 

Jeg starter med en som jeg har hørt, men som man ikke finner et endelig svar på:

 

På vestkysten, nærmere bestemt Vigdel i Sola kommune, bygde tyskerne tidlig et kystfort som skulle dekke innseglingen til Stavanger. De som kjenner litt til bunkere og fort, vet at tyskerne hadde standard maler for hvordan en bunker skulle se ut, det velkjente Regelbau-systemet. Utseendemessig kan man derfor finne mange like typer bunkere spredt utover landet, ja ut over Europa i grunnen. De fleste fundamentene og bunkerne som står igjen i dag, kan av kyndige identifiseres og redegjøres. Men på Vigdel, på en topp som kalles Vigdelveten står et fundament som får folk til å klø seg i hodet.

 

Noen sier at det dreide seg om en avansert radar, andre sier at det dreide seg om observasjonsinstrumenter for fortet som ligger nedenfor toppen. Men det mest spennende jeg har hørt, er at tyskerne her prøvde ut et nytt mikrobølge-apparat som visstnok skulle forstyrre samband og instrumenter ombord i fiendtlige skip. Det er ingen som for sikkerhet vet hva som sto der oppe, de sivile i området fikk naturligvis ikke lov til å nærme seg installasjonen da tyskerne var der. Det finnes i dag lite dokumentasjon på det.

 

En annen som er bekreftet, men som ikke er mindre interessant av den grunn:

 

Tenk deg at du snubler over en tysk bunker fra krigen, som fremdeles står som den ble forlatt i 1945. Dette skjedde i Danmark for noen år siden. Etter en storm, ble det skylt frem en bunker i sanddynene, som hadde ligget begravet i sand siden tyskerne forlot den i 1945. Førstemann inn i bunkeren hadde funnet askebegere med innhold, vinflasker med innhold, frimerker, brev, tobakk, et par støvler, ja hadde det ikke vært for at salt sjøvann hadde trengt seg inn og fortært det meste av stål, så skulle man nesten tro at tyskerne nettopp hadde forlatt åstedet.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...