Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Bartender situasjon: Gjest betalt dobbelt?

aaplecandy

Anbefalte innlegg

Jobbet som bartender over ett år nå og har fått beskjed av økonomi ansvarlig at en gjest under min vakt påstår at denne personen har betalt dobbelt. En gang på kort og kontant.

Nå skal det sies at vi har hatt mange problemer med kredittkort terminalene og at visse kunder blir belastet, men pengene blir betalt tilbake innen noen sekunder og vi får da ut en kvittering på enten teknisk feil / Ingen kontakt med banken eller Avvist. Som regel på andre forsøk blir betalingen godkjent. Vis ikke betaler de kontant eller lar være å betale.

Det store spørsmålet er om jeg har rett til å se dokumentasjon fra kunden på at betalingen har blitt trukket fra den personen sin konto eller ikke. Da denne kunden påstår at det er betalt med kort og kontant. Skulle det vise seg at personen har betalt på kort så vil det kun bli ord mot ord i en diskusjon om det er mottat betaling kontant også. Er fullt klar over at dette er mitt ansvar og ser ingen annen grunn enn til å betale tilbake.

Men er det sånn at bedriften skal betale tilbake pengene og deretter trekke meg i lønn eller skal jeg betale tilbake via min egen private bankkonto?

Endret av aaplecandy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal DU betale???

Har gjesten betalt dobbelt, skal det være differanse mellom hva som er slått inn på kassa, og hva som faktisk er i kassa og avtemning fra bankterminal.

Og hvis du har slått det inn dobbelt i tillegg, så bør det annuleres, siden det faktisk ikke er solgt to ganger.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Noen ganger når man forsøker å betale på bankterminaler kan man få feilmeldingen "Teknisk feil". Som oftest er det bare å prøve på nytt, og da blir det godkjent. Men det som da noen ganger ser ut til å skje er at kunden blir trukket dobbelt. Men egentlig er det bare at den ene summen blir "reservert". Vet ikke akkurat hvor lang tid det tar, men pengene skal komme tilbake på konto.

Hvis kunden mener han er blitt trukket dobbelt, så må han vel legge frem noe som sannsynliggjør det, som for eksempel kontoutskrift. Om du har rett på å se dokumentasjon fra kunden eller ikke, som du sier, vet jeg ikke, men han kan i hvert fall ikke få tilbake noe penger uten det. Hvis det hadde vært tilfellet hadde det vært enkelt å gå rundt å kreve tilbake penger for alt man har kjøpt.

Så det jeg tenker kanskje er skjedd her: Kunden prøver å betale med kort, men får "teknisk feil". Kunden sier så at han kan betale kontant i stedet. Samtidig er pengene fra bankkortet blitt reservert på konto. Men de burde være tilbake nå.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men er det sånn at bedriften skal betale tilbake pengene og deretter trekke meg i lønn eller skal jeg betale tilbake via min egen private bankkonto?

HVIS det er betalt dobbelt, så er det naturligvis utelukkende bedriften som skal betale tilbake, ikke du. Du stakk ikke pengene i egen lomme når (hvis) gjesten betalte kontant, gjorde du vel? (eller hevder arbeidsgiver det?) Da skal du heller ikke ta pengene ut av egen lomme.

Og hvis kunden ikke kan vise til en kvittering på at han betalte kontant (eventuelt: servitøren husker at han betalte kontant+at han har kvittering/kontoutskrift som viser godkjent kortbetaling), så har han forøvrig en svært dårlig sak. (det er kanskje ikke vanlig å be om/få kvittering på utesteder, men om man betaler kontant fordi kortet ikke gikk gjennom burde man kanskje kreve det...)

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jobbet som bartender over ett år nå og har fått beskjed av økonomi ansvarlig at en gjest under min vakt påstår at denne personen har betalt dobbelt. En gang på kort og kontant.

Nå skal det sies at vi har hatt mange problemer med kredittkort terminalene og at visse kunder blir belastet, men pengene blir betalt tilbake innen noen sekunder og vi får da ut en kvittering på enten teknisk feil / Ingen kontakt med banken eller Avvist. Som regel på andre forsøk blir betalingen godkjent. Vis ikke betaler de kontant eller lar være å betale.

Det store spørsmålet er om jeg har rett til å se dokumentasjon fra kunden på at betalingen har blitt trukket fra den personen sin konto eller ikke. Da denne kunden påstår at det er betalt med kort og kontant. Skulle det vise seg at personen har betalt på kort så vil det kun bli ord mot ord i en diskusjon om det er mottat betaling kontant også. Er fullt klar over at dette er mitt ansvar og ser ingen annen grunn enn til å betale tilbake.

Temaet passer vel egentlig ikke inn her, men uansett så er det jo helt utelukket at du skal betale noe som helst her.

Datasystemet bør vel kunne klare å finne regningen fra nettbanken hans og da kan man jo gå tilbake å se om to identiske innbetalinger skjedde på samme tidspunkt. Jeg har selv jobbet noen år i bar og vet det er utrolig hektisk, småfeil skjedde støtt og stadig. Men jeg syns det er en selvfølge at arbeidsgiver dekker dette, med mindre det er en trend med mye svinn/avvik og sløvt arbeid fra den ansatte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er fullt klar over at dette er mitt ansvar og ser ingen annen grunn enn til å betale tilbake.

Det er ditt ansvar å påse at kunder ikke betaler dobbelt, men det er ikke du som skal stilles til ansvar økonomisk for denne tabben.

OM kunden har betalt dobbelt så er det i så fall fra kassen til din arbeidsgiver at pengene skal hentes fra. Han har jo fått dobbel betaling, ergo han taper ingen ting på å gi tilbake pengene.

Du skal med andre ord verken trekkes i lønn eller legge ut fra egen lomme.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom dobbeltbetalingen beviselig har ført til at pengene har endt hos TS som tips så er det vel bare rett og rimelig at TS, ikke arbeidsgiver, betaler tilbake om det har blitt betalt dobbelt. Flere utesteder har vel en slik løsning, altså at all omsetning over det som er slått inn havner hos servitøren.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er den som hevder noe (i dette tilfellet, at vedkommende har betalt to ganger) som må underbygge dette, for eksempel i form av utdrag fra kontoutskrift som viser trekk den aktuelle kvelden.

Ut over dette må man se på mer generelle omstendigheter, som f.eks. om det var positiv diff i kassa den kvelden, flere terminalproblemer enn vanlig, og så videre.

Det er baren som er kundens kontraktspart og som eventuelt må refundere beløpet. Om baren så kan søke regress for dette hos deg er tvilsomt - slik saken ligger an lider ikke baren noe faktisk tap med mindre plussdiff i kassa automatisk går som driks.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom dobbeltbetalingen beviselig har ført til at pengene har endt hos TS som tips så er det vel bare rett og rimelig at TS, ikke arbeidsgiver, betaler tilbake om det har blitt betalt dobbelt. Flere utesteder har vel en slik løsning, altså at all omsetning over det som er slått inn havner hos servitøren.

Stemmer bare til en viss grad. Det er ofte under hektiske timer at ting blir glemt å slått inn. De pengene som derav er til overs i kassen er gjerne penger som er betalt for ett produkt.

Lenke til kommentar

Stemmer bare til en viss grad. Det er ofte under hektiske timer at ting blir glemt å slått inn. De pengene som derav er til overs i kassen er gjerne penger som er betalt for ett produkt.

Ja, en slik tipsordning fordrer vel i praksis at servitørene må "bestille" fra neste ledd og ikke selv kan tappe øl og sånn, hvis ikke risikerer arbeidsgiver å tape. Men det er fortsatt ikke helt uvanlig selv om det er risikabelt for arbeidsgiver, i alle fall var det slik der min samboer tidligere jobbet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, en slik tipsordning fordrer vel i praksis at servitørene må "bestille" fra neste ledd og ikke selv kan tappe øl og sånn, hvis ikke risikerer arbeidsgiver å tape. Men det er fortsatt ikke helt uvanlig selv om det er risikabelt for arbeidsgiver, i alle fall var det slik der min samboer tidligere jobbet.

Det har du rett i, men det er mer unntaket enn regelen.

Men slik jeg har forstått det er det mer vanlig hos plasser der betalinger skjer på etterskudd og plasser uten 'bardrift' i den forstand at det ikke er rolige omstendigheter.

Lenke til kommentar

Som alle sier her, det er ikke deg personlig som er ansvarlig for en evt erstatning/tilbakebetaling, det er bedriften. Det er også kunden som må bevise at det faktisk har skjedd dobbeltbetaling.

Enten har du tatt betalt for to varer i to transaksjoner (sluttoppgjøret stemmer), du har fått penger to ganger for en vare (sluttoppgjøret går i pluss) eller så snakker ikke kunden sant (sluttoppgjøret stemmer).

Gitt oppgjøret i pluss utover det tipsen skal tilsi (går ut i fra at dere legger kontant tips på egen plass, samt det som kommer på kort blir registret og står svart på hvit på oppgjørs seddelen), så er vel saken lett, en plass har det kommet for mye penger inn kontra hva som er slått inn.

Men på generelt grunnlag hadde jeg ikke gitt penger på en slik påstand. Jeg jobber selv i nattklubb og det er mange som prøver seg på det meste. Og selv om kunden alltid har rett, så betyr det ikke at jeg kaster penger etter alle ;)

Lenke til kommentar

Jobber på bensinstasjon og der var det en kunde som betalte dobbelt for bensin siden han fikk feilmelding på bankterminalen ute ( ved pumpe ) og fikk godkjent inne i butikken.

Så løsningen var da at han ringte oss og sa at han hadde blitt trukket 2*480 kr for bensin.

Det som er løsningen her er:

Kunden som har vært utsatt for "dobbelt betaling" må dokumentere dette med utskrifter fra konto eller banken. Vise dette til oss for så og få penger tilbake.

En kunde kan ikke kreve og få tilbake penger for dobbelt betaling uten og dokumentere at dette faktisk har skjedd for om det ikke har skjedd og kunden får penger tilbake kan 1: han bli beskyldt for svindel 2: Butikken gir bort penger.

Det er 100% opp til kunden og dokumentere slike tilfeller.

Og med mindre du har med vilje tatt 2*(betaling) så er det bedriften du jobber i som har ansvar for tilbakebetaling. De kan ikke forvente at en ansatt skal dekke slikt når det helt klart er systemet det er noe feil med.

Men jeg ser at problemet kan bli anderledes om han betalte med kontant 1 gang og kort 1 gang siden det er lett og dokumentere dette med kort men ikke så lett og dokumentere dette med kontant betaling med mindre han har kvittering eller at kassaoppgjør var i + akkurat den summen han påstår at han har betalt ( dvs at ingen andre "feil" ble gjort i løpet av den kvelden slik at kassa er noe mer i pluss eller minus enn akkurat denne ene feilen)

Endret av Eriksendrul
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...