Harry Barry Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 http://www.uio.no/studier/program/mit/ Er studenter fra dette studiet med greie eller gode karakterer ettertraktet på arbeidsmarkedet? F.eks. studieretningen "anvendt matematikk". Har endel "huller" på min CV, for å si det slik... men hadde vel en 5,3 i snitt fra "realfagsartium" så jeg burde klare studiet...? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Det er alltid noen som får jobb med bare bachelor, men den graden er nok først og fremst en forberedelse til en mastergrad, dersom du ser for deg tre års studier og så jobb tror jeg jeg ville sett på et ingeniørstudium i stedet. 1 Lenke til kommentar
Harry Barry Skrevet 7. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2014 Det er alltid noen som får jobb med bare bachelor, men den graden er nok først og fremst en forberedelse til en mastergrad, dersom du ser for deg tre års studier og så jobb tror jeg jeg ville sett på et ingeniørstudium i stedet. Ja, forstår. Det var litt teit; jeg er mer interessert i "teori" enn ingeniør. Lenke til kommentar
Harry Barry Skrevet 17. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2014 Hei igjen. Er det mulig å få en undervisningsstilling i VGS med en slik bachelor + ettårig "PPU"? Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 For undervisningskompetanse i VGS trenger du "bare" 60 studiepoeng og vanligvis PPU. Har du en bachelorgrad + PPU får du adjunktstilling og følgelig høyere lønn. Lenke til kommentar
Harry Barry Skrevet 17. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2014 For undervisningskompetanse i VGS trenger du "bare" 60 studiepoeng og vanligvis PPU. Har du en bachelorgrad + PPU får du adjunktstilling og følgelig høyere lønn. Åh, det høres bra ut! (På de PPU-studiene jeg har sett på så krever de bachelor...) Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Ja, kan være det er slik. Man får jobb selv uten PPU, men lønnen er jo også deretter. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 18. desember 2014 Del Skrevet 18. desember 2014 Siklet lenge på den linjen selv, men usikkerhet rundt jobbmuligheter med 'kun' bachelor gjorde at jeg valgte ingeniør i stedet. Ikke at jeg vet om det var rett valg. Lenke til kommentar
Ajeey Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Det er alltid noen som får jobb med bare bachelor, men den graden er nok først og fremst en forberedelse til en mastergrad, dersom du ser for deg tre års studier og så jobb tror jeg jeg ville sett på et ingeniørstudium i stedet. Ja, forstår. Det var litt teit; jeg er mer interessert i "teori" enn ingeniør. Huhh? en ingeniørutdanning er mer eller mindre 99% teori, hvertfall de første årene... Lenke til kommentar
Harry Barry Skrevet 19. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2014 Huhh? en ingeniørutdanning er mer eller mindre 99% teori, hvertfall de første årene... Var et dårlig ord fra min side. En ingeniør er jo en som lager noe. Planlegger noe som skal lages. Enten det er en høyblokk eller nye medisiner. Realfag er mer "akademisk". Men f.eks. sivilingeniør i "fysikk og matematikk" på NTNU ikke nok ikke så anderledes enn en master fra UIO i noe tilsvarende... Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 For undervisningskompetanse i VGS trenger du "bare" 60 studiepoeng og vanligvis PPU. Har du en bachelorgrad + PPU får du adjunktstilling og følgelig høyere lønn.Åh, det høres bra ut! (På de PPU-studiene jeg har sett på så krever de bachelor...) Hvis du tenker deg den veien ville jeg også sett på lektorprogrammet. Det blir ett år lengre enn bachelor og ppu, men du får da tittelen lektor og høyere lønn. Dersom du tar bachelor og tenker deg ppu etterpå bør du sørge for å ta minst 60 studiepoeng i naturfag også, slik at du får undervisningskompetanse i to fag, da er det lettere å komme inn på ppu og lettere å få jobb etterpå. Lenke til kommentar
Harry Barry Skrevet 19. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2014 Hvis du tenker deg den veien ville jeg også sett på lektorprogrammet. Det blir ett år lengre enn bachelor og ppu, men du får da tittelen lektor og høyere lønn. Dersom du tar bachelor og tenker deg ppu etterpå bør du sørge for å ta minst 60 studiepoeng i naturfag også, slik at du får undervisningskompetanse i to fag, da er det lettere å komme inn på ppu og lettere å få jobb etterpå. Vel jeg tenker VGS/PPU som en backup i tilfelle det ikke blir master eller jobb med bachelor... Men snart med undervisningskompetanse i 2 fag sikkert. Lenke til kommentar
Ajeey Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 (endret) Huhh? en ingeniørutdanning er mer eller mindre 99% teori, hvertfall de første årene...Var et dårlig ord fra min side. En ingeniør er jo en som lager noe. Planlegger noe som skal lages. Enten det er en høyblokk eller nye medisiner. Realfag er mer "akademisk". Men f.eks. sivilingeniør i "fysikk og matematikk" på NTNU ikke nok ikke så anderledes enn en master fra UIO i noe tilsvarende... Noe sier meg at du ikke helt skjønner hva du snakker om. Du får det ikke særlig mer akademisk en ingeniør Endret 19. desember 2014 av Ajeey Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 http://www.uio.no/studier/program/mit/ Er studenter fra dette studiet med greie eller gode karakterer ettertraktet på arbeidsmarkedet? F.eks. studieretningen "anvendt matematikk". Har endel "huller" på min CV, for å si det slik... men hadde vel en 5,3 i snitt fra "realfagsartium" så jeg burde klare studiet...? De fleste (nesten alle) som gjennomfører den bachelorgraden tar også en mastergrad. Enten i anvendt matematikk og mekanikk eller i matematikk. Etter å ha gjennomført et slikt løp selv så kjenner jeg faktisk ingen som ikke tok master i tillegg til bachelor. Når man først kommer ut derfra med en mastergrad så er det stort sett ikke enorme problemer med å få jobb, men det er litt avhengig av arbeidsmarkedet (noe alle yrkesgrupper er). De fleste da innenfor IT, finans eller eventuelt forskning. Sistnevnte da ofte innen numerikk. Hvordan det sammenlignes med f.eks. sivilingeniør fra NTNU er avhengig av hvilken retning man velger både ved UiO og ved NTNU. Jeg har hatt gleden å jobbe med noen sivilingeniører fra NTNU, og skal ikke si noe annet enn at inntrykket mitt er at de har mer enn nok matematikk av den teoretiske arten der óg. Lenke til kommentar
Harry Barry Skrevet 19. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2014 De fleste (nesten alle) som gjennomfører den bachelorgraden tar også en mastergrad. Enten i anvendt matematikk og mekanikk eller i matematikk. Etter å ha gjennomført et slikt løp selv så kjenner jeg faktisk ingen som ikke tok master i tillegg til bachelor. Når man først kommer ut derfra med en mastergrad så er det stort sett ikke enorme problemer med å få jobb, men det er litt avhengig av arbeidsmarkedet (noe alle yrkesgrupper er). De fleste da innenfor IT, finans eller eventuelt forskning. Sistnevnte da ofte innen numerikk. Hvordan det sammenlignes med f.eks. sivilingeniør fra NTNU er avhengig av hvilken retning man velger både ved UiO og ved NTNU. Jeg har hatt gleden å jobbe med noen sivilingeniører fra NTNU, og skal ikke si noe annet enn at inntrykket mitt er at de har mer enn nok matematikk av den teoretiske arten der óg. Takk for info. Er spennende saker. Kjekt at man har muligheten til å bli lærer, jobb hvor som helst. Ja enig i det siste der. Det jeg sier er at siving "fysikk og matematikk" fra ntnu nok ikke er så anderledes enn master i fysikk/matematikk fra uio. Men hvis du tenker bygg-ingeniør så er det noe annet. Det er selvsagt akademisk det og, i den forstand at det er fag fra en akademisk institusjon - poenget mitt er at det er mer rettet mot forskning med realfag enn ingeniør. Lenke til kommentar
Ajeey Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 De fleste (nesten alle) som gjennomfører den bachelorgraden tar også en mastergrad. Enten i anvendt matematikk og mekanikk eller i matematikk. Etter å ha gjennomført et slikt løp selv så kjenner jeg faktisk ingen som ikke tok master i tillegg til bachelor. Når man først kommer ut derfra med en mastergrad så er det stort sett ikke enorme problemer med å få jobb, men det er litt avhengig av arbeidsmarkedet (noe alle yrkesgrupper er). De fleste da innenfor IT, finans eller eventuelt forskning. Sistnevnte da ofte innen numerikk. Hvordan det sammenlignes med f.eks. sivilingeniør fra NTNU er avhengig av hvilken retning man velger både ved UiO og ved NTNU. Jeg har hatt gleden å jobbe med noen sivilingeniører fra NTNU, og skal ikke si noe annet enn at inntrykket mitt er at de har mer enn nok matematikk av den teoretiske arten der óg. Takk for info. Er spennende saker. Kjekt at man har muligheten til å bli lærer, jobb hvor som helst. Ja enig i det siste der. Det jeg sier er at siving "fysikk og matematikk" fra ntnu nok ikke er så anderledes enn master i fysikk/matematikk fra uio. Men hvis du tenker bygg-ingeniør så er det noe annet. Det er selvsagt akademisk det og, i den forstand at det er fag fra en akademisk institusjon - poenget mitt er at det er mer rettet mot forskning med realfag enn ingeniør. Byggingeniør er vel ikke akkurat et godt eksempel. Vi har kjemiingeniører, bioingeniør, nanoingeniør , atomkraftingeniør, osv osv. Alle disse har velså bra, hvis ikke bedre forutsetning for "forskning" som en matematiker eller fysiker fra UIO Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 19. desember 2014 Del Skrevet 19. desember 2014 Takk for info. Er spennende saker. Kjekt at man har muligheten til å bli lærer, jobb hvor som helst. Ja enig i det siste der. Det jeg sier er at siving "fysikk og matematikk" fra ntnu nok ikke er så anderledes enn master i fysikk/matematikk fra uio. Men hvis du tenker bygg-ingeniør så er det noe annet. Det er selvsagt akademisk det og, i den forstand at det er fag fra en akademisk institusjon - poenget mitt er at det er mer rettet mot forskning med realfag enn ingeniør. Bare hyggelig Jeg tror forresten du har et litt forenklet og, vel, feilaktig inntrykk av forskning. Forskning kan være så mangt, og forskjellige utdanninger gjør deg kvalifisert til forskjellige typer forskning. Hvis det er noe du kunne tenke deg, så burde du se på hva slags forskning som interesserer deg. Med en matematikkutdanning a lá MIT (master eller doktorgrad) så er kanskje institusjoner som IFE eller SINTEF aktuelle. I mindre grad vil slik som NVE være aktuelt, men jeg vil tro du er bedre kvalifisert der som en sivilingeniør. En alternativ måte å velg retning på kan være å velge et fagområde som interesserer deg, og så finne ut hvordan du vil anvende det senere. Studietiden er uansett en artig tid, som man kan få mye ut av sosialt, og ikke bare faglig. Rent sosialt så tror jeg at sivilingeniør Trondheim kan være det beste valget. Lenke til kommentar
Harry Barry Skrevet 19. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2014 Et tilfeldig ingeniørstudium: http://www.hbv.no/bachelektr/category13540.html Studiet jeg så på: http://www.uio.no/studier/program/mit/studieretninger/anmat/oppbygging/ Jeg syns sistenevnte virker mer spennende. Lenke til kommentar
Harry Barry Skrevet 19. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2014 Takk for alle svar/info. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Du får det ikke særlig mer akademisk en ingeniør Det gjør du. Jeg har så langt kun gått ett semester byggingeniør og har alt vært med på å prosjektere og tegne et hus. I tillegg har vi hatt prosjektarbeid hvor vi har vært med på å miljøklassifisere et hus. Ikke at dette er så fantastisk, men fra dag 1 er fokuset på praktisk anvendelse og ferdigheter man bruker i arbeidslivet. Hadde jeg gått MIT hadde jeg i løpet av første semester hatt 10 studiepoeng i programmering og 20 studiepoeng i teoretisk matematikk. Med andre ord, langt mer teoretisk. Og resten av løpet er ganske likt. Nå er ingeniørretningene også teoretiske, men det er et mye praktisk fokus enn mer teoretiske utdanninger, som jo MIT er. Etter MIT har du vel en generell og tung realfagsbakgrunn. Etter en bachelor i bygg har du noe langt mer håndfast og konkret. Studerer man på NTNU tror jeg dog det er en (betydelig?) mer teoretisk tilnærming enn hva man har på høyskolene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå