Gå til innhold

ny vannkjølt gaming pc for framtia

Anbefalte innlegg

jeg har idag en Alienware aurora R1(kjøpt via hjemmepc ordning på arbeid) fra 2009, som nå må byttes ut. Maskina idag er en i7 maskin med 12 gb minne og et 5970 2 gb x 2 kort. (specs under).

Det jeg ønsker er en vannkjølt maskin som gjør at jeg kan bruke den til til det jeg gjør stort sett idag (spiller wow og surfer), men gudene vet hva jeg driver med om 4-5 år....

Kravet er at den nye maskina skal kunne kjøre wow på full pupp, alle innstillinger på maks i oppløsning 2540x1440

Mine ønsker er at maskina skal få stå på pulten og omtrent ikke la seg høre...
ønskelista er delvis, men her

Når det gjelder kabinett så har jeg et Lian-Li kabinett som bare står og støver ned så tenkte på evt å bruke denne, evt om det finnes noen bedre.

Kikka litt på strømforsyning, men trenger hjelp der og..

Jeg har bygd et par maskiner, men er litt rusten... og jeg har prøvd meg på et par vannkjølingsystem fra microplex, men fant ut at et lukket system funker helt fint( alienware kjøler'n funker fin fint)

Noen tips etc hadde vært kjærkomment... pris? njaee... helst ikke ikke over 17 lapper..

skjerm dell 27" , tastatur og mus har jeg fra før...

Specs på alienware:

Maskinnavn:
Maskintype ACPI x64-based PC
Operativsystem Microsoft Windows 7 Home Premium
Operativsystem Service Pack Service Pack 1
Internet Explorer 11.0.9600.17420
DirectX DirectX 11.1
Dato / Tid 2014-12-07 / 18:55
Hovedkort:
CPU type QuadCore Intel Core i7-920, 3633 MHz (22 x 165)
Hovedkort Alienware Aurora
Hovedkort chipset Intel Tylersburg X58, Intel Nehalem
Systemminne 12278 Mb (DDR3-1333 DDR3 SDRAM)
Skjerm:
Skjermkort AMD Radeon HD 5900 Series (1 Gb)
3D kort ATI Radeon HD 5970 (Hemlock)
Skjerm Dell UltraSharp U2711 (Digital) [27" LCD] (G606T04G0KFL)
Skjerm HP w22 (Digital) [22" LCD] (CNT704V280)
Multimedia:
Lydkort ATI Radeon HDMI @ ATI Cypress/Hemlock - High Definition Audio Controller
Lydkort Creative SB X-Fi Audio Controller
Lydkort Realtek ALC1200 @ Intel 82801JB ICH10 - High Definition Audio Controller
Lagring:
IDE kontroller Intel® ICH10R SATA AHCI Controller
Lagrings kontroller Silicon Image SiI 3132 SATALink Controller
Harddisk SAMSUNG SSD 830 Series (SATA-III)
Harddisk ST31500341AS (1500 Gb, 7200 RPM, SATA-II)
Optisk disk HL-DT-ST BD-RE BH20N (6x/2x/6x BD-RE)
SMART Harddisk status OK
Partisjoner:
C: (NTFS) 238.4 Gb (76.1 Gb ledig)
E: (NTFS) 1397.3 Gb (673.5 Gb ledig)
Total størrelse 1635.6 Gb (749.6 Gb ledig)
Input:
Tastatur HID Keyboard Device
Tastatur Razer Arctosa
Mus HID-kompatibel mus
Mus Mad Catz R.A.T.7 Mouse (HID)
Mus Razer Arctosa
DMI:
DMI BIOS produsent Alienware
DMI BIOS versjon A11
DMI systemprodusent Alienware
DMI systemprodukt Aurora
DMI systemversjon 00
DMI hovedkortprodusent Alienware
DMI hovedkortprodukt 04VWF2
DMI hovedkortversjon A02
DMI hovedkort serienummer ..CN6970205O0064.
DMI kabinettprodusent Alienware
DMI kabinetttype Desktop Case
Endret av Åsakopen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vannkjøling er overrated, spør du meg.

Enig der.

Med mindre du oc'er skjermkorta og cpuen slik at tempen når høyere enn 95 på skjermkorta og 80-90 på cpuen så hold deg til lust kjøling.

Jeg kjører 2x 780's i sli og cpuen (4770k) på H60, når aldri over 80c på top skjermkortet og ikke over 65c på cpuen.

Lenke til kommentar

Enig der.

Med mindre du oc'er skjermkorta og cpuen slik at tempen når høyere enn 95 på skjermkorta og 80-90 på cpuen så hold deg til lust kjøling.

Jeg kjører 2x 780's i sli og cpuen (4770k) på H60, når aldri over 80c på top skjermkortet og ikke over 65c på cpuen.

Legge pengene i et godt viftesystem kan være mer vellså bra ja..

Lenke til kommentar

oki? men hvordan blir støyen nå maskina står rett ved siden av skjermen?
kan absolutt se på luftkjøling hvis dette er like bra og stille. Det jeg husker fra gammelt av er at det var gpu vifta og systemvifta på northbridge som hylte værre en værst..
skal vel også komme en del billigere utav det da vil je tru...
men så var det selve maskina da? har sett litt rundt omkring men ser ingen 2011-3 oppsett med et singlekort GPU... any ideas?
sett på asus, og mente det var temmelig stabilt, men så ser jeg at dette heller ikke stemmer, og at det jeg trodde var "så-som-så" kort fra MSI faktisk kan funke...arghh...

Lenke til kommentar

kan absolutt se på luftkjøling hvis dette er like bra og stille. Det jeg husker fra gammelt av er at det var gpu vifta og systemvifta på northbridge som hylte værre en værst..

men så var det selve maskina da? har sett litt rundt omkring men ser ingen 2011-3 oppsett med et singlekort GPU... any ideas?

sett på asus, og mente det var temmelig stabilt, men så ser jeg at dette heller ikke stemmer, og at det jeg trodde var "så-som-så" kort fra MSI faktisk kan funke...arghh...

Du må uansett ha vifter selv om du har vannkjøling av hele systemet. Om du ikke skal ha viftene og radiatorene i rommet ved siden av da :)

På en 240 radiator har du ivertfall 2 vifter, kanskje 4. Dvs 2 på hver side, men det spørs jo hva du får plass til.

Endret av xClaymanx
Lenke til kommentar

Det tror alle som ikke har det selv. Akkurat det samme som de med 60 hz skjermer, som tror det er "overrated" med 120/144hz.

Men når de prøver det, så er det ingen vei tilbake ;)

Helt korrekt. Mindre støy, lavere temperatur(og dermed også potensielt mer ytelse). I tillegg er det mange som syns det er gøy å få det til å se skikkelig bra ut. Luftkjøling er overrated.

Lenke til kommentar

Kjøp noen gode noctua vifter :) Har selv 2 av de raskeste og stillegående fra dem, å jeg hører ikke pcen kjøre engang :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...