Gå til innhold

Master i juss med C i snitt. Hva gjør jeg?

Jusstudent

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å fullføre masteren min i juss nå og har gjort det utrolig dårlig på jusstudiet. Jeg må derfor gjøre noe som få meg til å bli mer attraktiv på arbeidsmarkedet. Noen forslag til hva jeg bør gjøre? Jeg kommer meg jo ikke videre noe sted med en svak Cer i snitt.

Hjelper det med en bachelor i økonomi? Hvis jeg får gode karakterer selvsagt. Det er ikke noe problem å komme inn på studier så lenge jeg kan søke med karakterene fra vgs. Da kommer jeg inn. Men hjelper dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst ville jeg prøvd å få en jobb. Du har nå en gang gjennomført fem år med studier, og også C-kandidater får seg jobb. Bare sjeldent som advokatfullmektig rett fra studiet og i prestisjetunge offentlige stillinger osv.

For øvrig: Du får ikke tatt opp noen fag? Å bruke et semester eller to ekstra (på UiO kan du jo ta opp fire semestereksamener, det kan gjøre underverker på snittet ditt) er bedre enn et studie nr to.

Lenke til kommentar

Først og fremst ville jeg prøvd å få en jobb. Du har nå en gang gjennomført fem år med studier, og også C-kandidater får seg jobb. Bare sjeldent som advokatfullmektig rett fra studiet og i prestisjetunge offentlige stillinger osv.

For øvrig: Du får ikke tatt opp noen fag? Å bruke et semester eller to ekstra (på UiO kan du jo ta opp fire semestereksamener, det kan gjøre underverker på snittet ditt) er bedre enn et studie nr to.

Jo, har fortsatt et par muligheter igjen. Så det kan hjelpe litt. Skal gjøre det til våren faktisk. Men jeg føler jeg kommer til å ende opp med å måtte ta en stilling som jeg så abolutt ikke kan tenke meg ettersom jeg har gjort det så dårlig.

Er det som vet om det er mulig å søke seg inn på en annen master med bakgrunnen min? Slik at jeg evt slipper å begynne på nytt med en bachelor og kan ta en master til.

Lenke til kommentar

Flere/lengre studier pådrar deg bare mer studielån, det gjør deg ikke mer attraktiv som jurist. Har du et "rent" C-snitt, eller har du noen eksemplarer av arten B og D spredd rundt der også?

Det er nå et par Ber og et par Der der, ja. Men resten er C. Dessverre.

En ok master må da være bedre enn en god bachelor?

Tja, nå er det jo ikke enten eller. Det hadde vært snakk om å ha begge:) Så jeg prøver å finne ut hva som er mest fordelaktig her; å bruke de 3 årene som en bachelor hadde tatt til å få meg arbeidserfaring eller ta en ny bachelor.

Lenke til kommentar

Flere/lengre studier pådrar deg bare mer studielån, det gjør deg ikke mer attraktiv som jurist. Har du et "rent" C-snitt, eller har du noen eksemplarer av arten B og D spredd rundt der også?

Det er nå et par Ber og et par Der der, ja. Men resten er C. Dessverre.

En ok master må da være bedre enn en god bachelor?

Tja, nå er det jo ikke enten eller. Det hadde vært snakk om å ha begge:) Så jeg prøver å finne ut hva som er mest fordelaktig her; å bruke de 3 årene som en bachelor hadde tatt til å få meg arbeidserfaring eller ta en ny bachelor.

Jeg vil som nevnt tro at arbeidserfaring er bedre enn en ny bachelor, i alle fall relevant arbeidserfaring. Og om du er villig til å flytte på deg bør du åpenbart kunne få juridiske stillinger, det er jo hundrevis av kandidater hvert år som utdannes med rundt ditt snitt og under. En ny bachelor vil nok i temmelig liten grad kunne hjelpe deg å få de jobbene som du ikke får pga. dårlig snitt.
Lenke til kommentar
Jeg vil som nevnt tro at arbeidserfaring er bedre enn en ny bachelor, i alle fall relevant arbeidserfaring. Og om du er villig til å flytte på deg bør du åpenbart kunne få juridiske stillinger, det er jo hundrevis av kandidater hvert år som utdannes med rundt ditt snitt og under. En ny bachelor vil nok i temmelig liten grad kunne hjelpe deg å få de jobbene som du ikke får pga. dårlig snitt.

Så det er for sent å ta en ny utdanning tenker du? Hvis jeg bestemmer meg for eksempel for økonomi, så vil ikke masteren i rettsvitenskap hjelpe noe? Jeg tenkte at det definitivt gjorde meg til en litt sterkere kanditat i hvert fall.

Lenke til kommentar

Så det er for sent å ta en ny utdanning tenker du? Hvis jeg bestemmer meg for eksempel for økonomi, så vil ikke masteren i rettsvitenskap hjelpe noe? Jeg tenkte at det definitivt gjorde meg til en litt sterkere kanditat i hvert fall.

Du blir meir attraktiv om du kan både jus og økonomi, men spørsmålet er om fordelen er større enn ulempene.

Det er nok tvilsomt at du finner ein arbeidsgiver som er villig til å betale for at du har kompetanse på begge områder. I verste fall blir du ansatt i ei økonomistilling og får berre betalt for bachelorgraden. I så tilfelle har du brukt 5 år med studielån til liten eller ingen nytte.

Eg trur at det mest realistiske vil være å prøve å finne ein relevant jobb. Arbeidserfaring og referanser vil gjere deg meir attraktiv på arbeidsmarkedet. Det er tryggare for ein arbeidsgiver å ansette ein C-student som har referanser som beviser at du er brukandes i arbeid, enn å ansette ein B-student som kanskje ikkje fungerer i praksis.

Om du ikkje får deg jobb, då fyrst ville eg sett på å ta meir utdanning.

Sannsynligheita er nok høg for at du ender opp med omtrent det same snittet på ei eventuell økonomiutdanning også, så då er det ikkje så mykje hjelp i.

Skal du studere vidare så må det være fordi du vil lære meir, ikkje fordi du vil ha ein litt betre jobb.

Lenke til kommentar

Vel, med en jus-grad kan du ta master i regnskap og revisjon ved NHH på ett år. Da kan du skilte med statsautorisert revisor i tillegg.

Noen B og noen D er bedre enn et "rent" C-snitt. Fokusér på B-områdene dine.

ÅÅÅÅH! Det er tips som dette jeg setter så uendelig stor pris på. Nå leste jeg bare fort gjennom det, men ser ut til at det jeg trenger for å komme inn der er kun to fag på bachlor nivå? (Finansregnskap/Invistering og finans). Det hadde jo vært helt ypperlig da! Dette må jeg lese mer om.

Tusen takk!

Lenke til kommentar

I den grad det er noen trøst, er det mange som er i samme situasjon som deg.

Før du gir deg i kast med nye studier på NHH eller andre steder ville jeg ha undersøkt hvordan arbeidsmarkedet vil være for deg (i tillegg til å tenke over hva du har anlegg for/vil trives med).

Hvilke jobber kan være aktuelle dersom du tar en bestemt tilleggsutdannelse? Kan du f.eks. være aktuell innen ledelse i det private, som ansatt jurist i en eller annen bransje i det private, f.eks. forsikringsselskap, finans/revisjon? Kan du ha visse muligheter i stat eller kommune?

Et valg som dette bør være velinformert. Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei hei. Første gang jeg er her. Jeg ser at dette er et gammelt innlegg, men du sa du hadde en svak C i snitt, noe som gjør at innlegget er relevant for meg.

Jeg lurte på om du vet noe om reglene angående krav for å kunne ta master i juss.
Jeg har selv en bachelor i juss fra høyskole, og ønsker å søke over til master i Bergen. Dette skjer da med karakterer fra videregående.

Det står krav om C i snitt for å søke inn på det to årige master programmet på UiB (søker med bachelor karakterene), men det står ingen slike krav dersom man tar profesjonsstudiet/integrert master (på UiBs nettside) som jeg kan se. Derfor lurte jeg på om du hadde rent C i snitt før du startet på masteroppgaven, og om du vet om det eventuelt er krav om dette?
Siden jeg søker med videregående karakterer vil jeg gå inn i profesjonsstudiet og eventuelt etterpå få godkjent de tre årene fra høyskole. Lurer derfor på om det ikke er et krav om C i snitt for meg. 

Hilsen dårlig juss student med tidenes svakeste C

Lenke til kommentar

Hei hei. Første gang jeg er her. Jeg ser at dette er et gammelt innlegg, men du sa du hadde en svak C i snitt, noe som gjør at innlegget er relevant for meg.

Jeg lurte på om du vet noe om reglene angående krav for å kunne ta master i juss.

Jeg har selv en bachelor i juss fra høyskole, og ønsker å søke over til master i Bergen. Dette skjer da med karakterer fra videregående.

Det står krav om C i snitt for å søke inn på det to årige master programmet på UiB (søker med bachelor karakterene), men det står ingen slike krav dersom man tar profesjonsstudiet/integrert master (på UiBs nettside) som jeg kan se. Derfor lurte jeg på om du hadde rent C i snitt før du startet på masteroppgaven, og om du vet om det eventuelt er krav om dette?

Siden jeg søker med videregående karakterer vil jeg gå inn i profesjonsstudiet og eventuelt etterpå få godkjent de tre årene fra høyskole. Lurer derfor på om det ikke er et krav om C i snitt for meg. 

Hilsen dårlig juss student med tidenes svakeste C

Om du kommer inn på profesjonsstudiet via samordna opptak, begynner du på 1. avdeling. Du må derfor sende inn vitnemålet fra bacheloren din for å gå godskrevet fagene. Deretter kan du begynne direkte på 4. avdeling. Karakterene på bachelorgraden har ingen betydning dersom du velger denne fremgangsmåten.

Samordna opptak: Ikke krav om C i snitt.

Dersom du søker lokalt opptak via søknadsweb på to-årig master i rettsvitenskap, vil du bli vurdert ut i fra bachelorkarakterene dine, ergo har de karakterene stor betydning.

Søknadsweb: Krav til minst C i snitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...