Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Mer eller mere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener "mere" er dialekt, men ifølge Bokmålsordboka er det visst lov å skrive det også.

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=+mere&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Sjansen er stor for at læreren din er enig med meg, så for å være på den sikre siden skriver du "mer".

Er det visst lov, hvorfor skriver du det? Det ER lov med både mer og mere. Hvorfor mener du at "mere" er dialekt? Vi snakker alle dialekt.

Lenke til kommentar

Holder på å skrive en artikkel.. hvor jeg tenker at overskriften skal være:

"Det norske språk – mer enn bare grammatikk". Men blir det "mer" eller "mere"? Det er kind of viktig at jeg har riktig språk i overskriften :p

Du kan utmerket godt uttrykke dette på norsk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener "mere" er dialekt, men ifølge Bokmålsordboka er det visst lov å skrive det også.

Sjansen er stor for at læreren din er enig med meg, så for å være på den sikre siden skriver du "mer".

Er det visst lov, hvorfor skriver du det? Det ER lov med både mer og mere. Hvorfor mener du at "mere" er dialekt? Vi snakker alle dialekt.

Men vi skriver ikke dialekt, vi skriver enten bokmål eller nynorsk - forhåpentligvis. Take a chill pill.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Men vi skriver ikke dialekt, vi skriver enten bokmål eller nynorsk - forhåpentligvis. Take a chill pill.

Ta en kikk på facebook du, der florerer det av dialekter og ellers dårlig norsk laught.gif .

Lenke til kommentar

Har da ingenting å være sur for. Jeg har udiskutabelt rett, og fikk mulighet til å være spydig i tillegg. Da er jeg en happy camper.

Da er det vel bra da :). Jeg selv ville ha brukt "mer" i denne setningen, altså tittelen til TS, fordi det neste ordet begynner på en vokal. Da blir det bedre flyt.

Lenke til kommentar

Helt seriøst, det har vært lov å skrive "mere" i snart ti år nå, så vidt jeg vet. Skriv det du føler er mest naturlig for deg! Hvis norsklæreren (dvs. en lærer i språket norsk) din ikke vet at det er lov å skrive "mere" er han på grensen til inkompetent og du kan (og bør!) med god samvittighet vise ham en helt passelig oppdatert ordbok.

Endret av Kakofoni
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ut til at intuisjonen min stemte - da jeg hadde min siste norsktime var det faktisk ikke lov å skrive "mere". Like greit å velge minste motstands vei her - det handler jo ikke alltid bare om hva som er lov, men også hva læreren liker.

Hvilke preferanser en lærer har, er faktisk underordnet. Hvor lenge siden er det du hadde din siste norsktime?

Endret av Hermosa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...