Fearling Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Holder på å skrive en artikkel.. hvor jeg tenker at overskriften skal være: "Det norske språk – mer enn bare grammatikk". Men blir det "mer" eller "mere"? Det er kind of viktig at jeg har riktig språk i overskriften Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 (endret) Jeg mener "mere" er dialekt, men ifølge Bokmålsordboka er det visst lov å skrive det også. http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=+mere&bokmaal=+&ordbok=bokmaal Sjansen er stor for at læreren din er enig med meg, så for å være på den sikre siden skriver du "mer". Endret 7. desember 2014 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Kan du ikkje kalle artikkelen "Det norske språk - meir enn berre bokmål"? 1 Lenke til kommentar
hermosa Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Jeg mener "mere" er dialekt, men ifølge Bokmålsordboka er det visst lov å skrive det også. http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=+mere&bokmaal=+&ordbok=bokmaal Sjansen er stor for at læreren din er enig med meg, så for å være på den sikre siden skriver du "mer". Er det visst lov, hvorfor skriver du det? Det ER lov med både mer og mere. Hvorfor mener du at "mere" er dialekt? Vi snakker alle dialekt. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Kan du ikkje kalle artikkelen "Det norske språk - meir enn berre bokmål"? Før høyere utdannelse er det vel sjelden man får velge målføre selv. Da er oppgaven enten på hovedmål eller sidemål. 1 Lenke til kommentar
hermosa Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Holder på å skrive en artikkel.. hvor jeg tenker at overskriften skal være: "Det norske språk – mer enn bare grammatikk". Men blir det "mer" eller "mere"? Det er kind of viktig at jeg har riktig språk i overskriften Du kan utmerket godt uttrykke dette på norsk. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Jeg mener "mere" er dialekt, men ifølge Bokmålsordboka er det visst lov å skrive det også. http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=+mere&bokmaal=+&ordbok=bokmaal Sjansen er stor for at læreren din er enig med meg, så for å være på den sikre siden skriver du "mer". Er det visst lov, hvorfor skriver du det? Det ER lov med både mer og mere. Hvorfor mener du at "mere" er dialekt? Vi snakker alle dialekt. Men vi skriver ikke dialekt, vi skriver enten bokmål eller nynorsk - forhåpentligvis. Take a chill pill. 4 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 (endret) Riksmålsforbundet bekrefter at begge er tillatt, men anbefaler mer i denne situasjonen. Endret 7. desember 2014 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
hermosa Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Jeg mener "mere" er dialekt, men ifølge Bokmålsordboka er det visst lov å skrive det også. http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=+mere&bokmaal=+&ordbok=bokmaal Sjansen er stor for at læreren din er enig med meg, så for å være på den sikre siden skriver du "mer". Er det visst lov, hvorfor skriver du det? Det ER lov med både mer og mere. Hvorfor mener du at "mere" er dialekt? Vi snakker alle dialekt. Men vi skriver ikke dialekt, vi skriver enten bokmål eller nynorsk - forhåpentligvis. Take a chill pill. Ta en kikk på facebook du, der florerer det av dialekter og ellers dårlig norsk . Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 (endret) Ja, det er jo høyst relevant. Hei, trådstarter, du kan skrive hva pokker du vil, for det gjør de på Facebook. Drit i mitt første innlegg. Endret 7. desember 2014 av Isbilen 3 Lenke til kommentar
hermosa Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Ja, det er jo høyst relevant. Hei, trådstarter, du kan skrive hva pokker du vil, for det gjør de på Facebook. Drit i mitt første innlegg. Så sur da! Ta deg en karamell. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Har da ingenting å være sur for. Jeg har udiskutabelt rett, og fikk mulighet til å være spydig i tillegg. Da er jeg en happy camper. 5 Lenke til kommentar
Tkse Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Dialekt snakkes. Bokmål eller sidemål skrives! 3 Lenke til kommentar
Fearling Skrevet 7. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2014 Wow ikke rage, men ok tror jeg bare går for "mer". Lenke til kommentar
hermosa Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Har da ingenting å være sur for. Jeg har udiskutabelt rett, og fikk mulighet til å være spydig i tillegg. Da er jeg en happy camper. Da er det vel bra da . Jeg selv ville ha brukt "mer" i denne setningen, altså tittelen til TS, fordi det neste ordet begynner på en vokal. Da blir det bedre flyt. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 (endret) Helt seriøst, det har vært lov å skrive "mere" i snart ti år nå, så vidt jeg vet. Skriv det du føler er mest naturlig for deg! Hvis norsklæreren (dvs. en lærer i språket norsk) din ikke vet at det er lov å skrive "mere" er han på grensen til inkompetent og du kan (og bør!) med god samvittighet vise ham en helt passelig oppdatert ordbok. Endret 7. desember 2014 av Kakofoni 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Ser ut til at intuisjonen min stemte - da jeg hadde min siste norsktime var det faktisk ikke lov å skrive "mere". Like greit å velge minste motstands vei her - det handler jo ikke alltid bare om hva som er lov, men også hva læreren liker. Lenke til kommentar
hermosa Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 (endret) Ser ut til at intuisjonen min stemte - da jeg hadde min siste norsktime var det faktisk ikke lov å skrive "mere". Like greit å velge minste motstands vei her - det handler jo ikke alltid bare om hva som er lov, men også hva læreren liker. Hvilke preferanser en lærer har, er faktisk underordnet. Hvor lenge siden er det du hadde din siste norsktime? Endret 7. desember 2014 av Hermosa Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 (endret) Underordnet ja, men ikke ubetydelig. Endret 7. desember 2014 av Isbilen Lenke til kommentar
( ) Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 I sammenhengen skal det være "mer" - men f*** om jeg greier å forklare hvorfor... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå