jonlem Skrevet 7. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2014 Men selvfølgelig er ikke dette noe unikt for Frp. Alle politiske partier har sin historie, og i noen tilfeller er den mørkere enn hva godt er, men det som skjer akkurat i dag er at fremtredende Frp-politikere prøver å sensurere bort deler av sin egen historie. Det er ikke nødvendigvis bra. FrP har ingen historie fra NS eller andre ekstreme ideologier. Så her bommer du totalt. Selv om man ikke liker politikken til et annet parti. Så bør man ha noen grenser for hva man kaster ut. Tydeligvis mangler enkelte slike egenskaper. Du fornekter fakta, med andre ord? Eller hvor er det jeg tar feil mener du, mer konkret? Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Men selvfølgelig er ikke dette noe unikt for Frp. Alle politiske partier har sin historie, og i noen tilfeller er den mørkere enn hva godt er, men det som skjer akkurat i dag er at fremtredende Frp-politikere prøver å sensurere bort deler av sin egen historie. Det er ikke nødvendigvis bra. FrP har ingen historie fra NS eller andre ekstreme ideologier. Så her bommer du totalt. Selv om man ikke liker politikken til et annet parti. Så bør man ha noen grenser for hva man kaster ut. Tydeligvis mangler enkelte slike egenskaper. Du fornekter fakta, med andre ord? Eller hvor er det jeg tar feil mener du, mer konkret? Det er ikke noen fakta som sier noe om et bånd mellom FrP og NS. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 7. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2014 (endret) Det er ikke noen fakta som sier noe om et bånd mellom FrP og NS. Jo; Koblinga til Quisling er ikke vanskelig å få til. Anders Lange, som dannet forløperen til Fremskrittspartiet, startet sin politiske karriere i den norske nasjonalistiske og fascistiske propagandaorganisasjonen Fedrelandslaget, der han satt som sekretær i perioden 1930-1938. I denne perioden var Fedrelandslaget tydelig inspirert av italiensk fascisme og tysk nasjonalsosialisme. Vidkun Quisling hadde innflytelse på utviklingen av Fedrelandslaget, blant annet som styremedlem i Oslo-laget. Det regnes med at det i en periode var sterke bånd mellom Fedrelandslaget og Nasjonal Samling etter dannelsen av NS. (Kilder her; Wikipedia, NorgesLexi og boka "Hårde tider : Fedrelandslaget i norsk politikk" av Andreas Norland.) Det er et faktum at man kan finne en rød tråd gjennom historien her, fra Anders Langes relasjon til Quisling i Fedrelandslaget, fremover til dagens Fremskrittspartiet. Det betyr selvfølgelig ikke at det ikke har skjedd endringer i ideologi og holdninger siden da, så man skal passe seg for å koble disse for tett rent politisk. Koblingen/linken er av historisk art, via hendelser og relasjoner. Det jeg kunne tenke meg å finne ut av, er i hvor stor grad artikkelforfatteren har klart å skille på disse tingene. Har han ikke helt klart det, og gjort en politisk vinklet artikkel der feks Frp i for stor grad kobles ideologisk til Quisling istedenfor historisk, er det svakt av både han og SAS å prøve å få denne ut i Scandinavian Traveler som vel er et reisemagasin. I motsatt fall kan dette ha vært noe så enkelt som en interessant historisk gjennomgang av opphavet til dagens høyrepopulistiske partier i Norden. I så tilfelle vil det være fryktelig galt av Frp å prøve å sensurere .... Jeg innser at dette skillet mellom ideologi og historie kan være svært flytende og uklart, men det vil være viktig i en sånn artikkel å være bevisst på det. (Hva kaller du eventuelt dette?) Endret 7. desember 2014 av jonlem Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 (Hva kaller du eventuelt dette?) Det er som sagt ingen bånd mellom FrP og NS. Dem som påstår noe slikt, har svært liten innsikt i ulike politiske ideologier. For min del, ferdig med dette tøvet. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 7. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2014 Du verdens .. ingen bånd nei, ikke i dag. Ikke vri dette til noe jeg overhodet ikke påstår at det er. Men, Quisling, NS og Anders Lange henger tett sammen i mellomkrigstida. DET er det som gjør meg berettighet til å påstå at der er en historisk sammenheng mellom NS og dagens Fremskrittspartiet - som altså er et produkt av Anders Langes parti til sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep. Ideologisk har det selvfølgelig heldigvis skjedd en svært positiv utvikling. Men, det endrer allikevel ikke på det faktum at selve opphavet til Frp kan ha blitt født mens Anders Lange satt som sekretær i Fedrelandslaget, en nasjonalistisk og fascistisk propagandaorganisasjon som også Vidkun Quisling hadde verv i før han starta Nasjonal Samling. Benekt det så mye du orker, men jo mer du gjør det, jo tristere blir det. 2 Lenke til kommentar
WeirdFace Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Mannen som skrev denne idiotiske artikkelen som sammenligner Frp og Carl I. Hagen med Vidkun Quisling skal vissnok være en høyt respektert og prisvinnende journalist i Sverige. Dette sier vel sitt om hvor elendig det faktisk går med avisene i Sverige.. 3 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 7. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2014 Mannen som skrev denne idiotiske artikkelen som sammenligner Frp og Carl I. Hagen med Vidkun Quisling skal vissnok være en høyt respektert og prisvinnende journalist i Sverige. Dette sier vel sitt om hvor elendig det faktisk går med avisene i Sverige.. Sammenlikner? Har du lest artikkelen? 1 Lenke til kommentar
WeirdFace Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Mannen som skrev denne idiotiske artikkelen som sammenligner Frp og Carl I. Hagen med Vidkun Quisling skal vissnok være en høyt respektert og prisvinnende journalist i Sverige. Dette sier vel sitt om hvor elendig det faktisk går med avisene i Sverige.. Sammenlikner? Har du lest artikkelen? Har du ? Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Mannen som skrev denne idiotiske artikkelen som sammenligner Frp og Carl I. Hagen med Vidkun Quisling skal vissnok være en høyt respektert og prisvinnende journalist i Sverige. Dette sier vel sitt om hvor elendig det faktisk går med avisene i Sverige.. Fyren sto frem på TV nå å forstå svært lite. Andrekjent er han også, i Sverige vel og merke. Skal man trekke bånd til NS. Så må man se på Senterpartiet, tidligere bondepartiet. Så kan man jo kaste blikket til SV gudmor, Hanna Kvanmo. http://no.wikipedia.org/wiki/Vidkun_Quisling http://no.wikipedia.org/wiki/Senterpartiet http://no.wikipedia.org/wiki/Hanna_Kvanmo Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 7. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2014 Mannen som skrev denne idiotiske artikkelen som sammenligner Frp og Carl I. Hagen med Vidkun Quisling skal vissnok være en høyt respektert og prisvinnende journalist i Sverige. Dette sier vel sitt om hvor elendig det faktisk går med avisene i Sverige.. Sammenlikner? Har du lest artikkelen? Har du ? Nei, men jeg jobber med saken. Har printa den ut og greier. Legg merke til at jeg ikke (ennå) har påstått noe som helst fra eller til om selve artikkelen. Regner med det at du tør kalle den idiotisk, betyr at du har lest den .. Mannen som skrev denne idiotiske artikkelen som sammenligner Frp og Carl I. Hagen med Vidkun Quisling skal vissnok være en høyt respektert og prisvinnende journalist i Sverige. Dette sier vel sitt om hvor elendig det faktisk går med avisene i Sverige.. Fyren sto frem på TV nå å forstå svært lite. Andrekjent er han også, i Sverige vel og merke. Skal man trekke bånd til NS. Så må man se på Senterpartiet, tidligere bondepartiet. Så kan man jo kaste blikket til SV gudmor, Hanna Kvanmo. http://no.wikipedia.org/wiki/Vidkun_Quisling http://no.wikipedia.org/wiki/Senterpartiet http://no.wikipedia.org/wiki/Hanna_Kvanmo Det er vel ingen som benekter historiske fakta her heller. Fedrelandslaget (som Anders Lange var aktiv i) nøt mye støtte i Bondepartiet. Hvordan du klarer å linke SV og Sp til dette, men ønsker å holde Frp utenom, er beint ut historieløst og en smule fanatisk.. 1 Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Det er vel ingen som benekter historiske fakta her heller. Fedrelandslaget (som Anders Lange var aktiv i) nøt mye støtte i Bondepartiet. Hvordan du klarer å linke SV og Sp til dette, men ønsker å holde Frp utenom, er beint ut historieløst og en smule fanatisk.. Det er fantastisk hvor lite du egentlig forstår. Det jeg viser til og mener med det. Er at det er ingen bånd. Man kan ikke trekke bånd mellom SV og NS, selv om SV gudmor jobbet for nazistene. Eller SP og NS. Derfor er det ingen bånd mellom FrP, SP og SV til NS. Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Fant den omsider. Aner ikke hvem som har "eierskapet" til denne nå, eller linken for den saks skyld, så spredning kan vel godt være på kanten. Uansett, på eget ansvar; https://onedrive.live.com/?cid=7281c8721c42fb17&id=7281C8721C42FB17!2227&ithint=folder,pdf&authkey=!AFiMeoQNUJRlUG0 Da har jeg fått lest artikkelen og må si meg enig med Geir Ramnefjell i Dagbladet. Det var ingen grunn for FRP å hisse seg så opp over denne artikkelen. 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Fant den omsider. Aner ikke hvem som har "eierskapet" til denne nå, eller linken for den saks skyld, så spredning kan vel godt være på kanten. Uansett, på eget ansvar; https://onedrive.live.com/?cid=7281c8721c42fb17&id=7281C8721C42FB17!2227&ithint=folder,pdf&authkey=!AFiMeoQNUJRlUG0 Da har jeg fått lest artikkelen og må si meg enig med Geir Ramnefjell i Dagbladet. Det var ingen grunn for FRP å hisse seg så opp over denne artikkelen. Hovedproblemet er vell ikke det han skriver om Frp, men at han trekker opp linjer fra facistene og nazistene til dagens innvandringskritiske partier, samtidig som han gir disse en del negative intensjoner uten at han presiserer mottaker. Budskapet er at dagens innvandringskritiske partier og 30-tallets nazister og facister på mange måter er to sider av samme sak. Det er sikkert en god del av de som reiser med SAS som ikke vil sette pris på å bli satt i ledtog med nazistene, og det har ledelsen i SAS åpenbart forstått. 3 Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Fyren sto frem på TV nå å forstå svært lite. Andrekjent er han også, i Sverige vel og merke. Skal man trekke bånd til NS. Så må man se på Senterpartiet, tidligere bondepartiet. Så kan man jo kaste blikket til SV gudmor, Hanna Kvanmo. http://no.wikipedia.org/wiki/Vidkun_Quisling http://no.wikipedia.org/wiki/Senterpartiet http://no.wikipedia.org/wiki/Hanna_Kvanmo Klassisk brunskvetting fra høyreradikalere. Du prøver å late som om Hanna Kvanmo jobbet for Hitler, mens hun i virkeligheten jobbet for tyske Røde Kors. Utrolig nok står det i Wikipedia-artikkelen som du selv linker til at Kvanmo ble dømt for landssvik i strid med folkeretten. Den åpenbare koblingen mellom Quisling og Anders Lange avfeier du selvsagt som tull, til tross for at de to arbeidet for det samme fascistiske partiet. Lenke til kommentar
inkognym Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Fyren sto frem på TV nå å forstå svært lite. Andrekjent er han også, i Sverige vel og merke. Skal man trekke bånd til NS. Så må man se på Senterpartiet, tidligere bondepartiet. Så kan man jo kaste blikket til SV gudmor, Hanna Kvanmo. http://no.wikipedia.org/wiki/Vidkun_Quisling http://no.wikipedia.org/wiki/Senterpartiet http://no.wikipedia.org/wiki/Hanna_Kvanmo Klassisk brunskvetting fra høyreradikalere. Du prøver å late som om Hanna Kvanmo jobbet for Hitler, mens hun i virkeligheten jobbet for tyske Røde Kors. Utrolig nok står det i Wikipedia-artikkelen som du selv linker til at Kvanmo ble dømt for landssvik i strid med folkeretten. Den åpenbare koblingen mellom Quisling og Anders Lange avfeier du selvsagt som tull, til tross for at de to arbeidet for det samme fascistiske partiet. Det står at ICRC mener hun ikke skulle bli dømt. Høyesterett mente noe annet. Det er mange skyldige mennesker som har argumenter for (eller som andre har argumenert på deres vegne) at de er uskyldige. Derfor har vi domstoler som dømmer. De var ikke enige med ICRC. Er det andre tilfeller der du mener vi bør sette tilside Høyesterett, eller gjelder det kun når trosfeller på venstresiden begår kriminalitet? Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Det står at ICRC mener hun ikke skulle bli dømt. Høyesterett mente noe annet. Det er mange skyldige mennesker som har argumenter for (eller som andre har argumenert på deres vegne) at de er uskyldige. Derfor har vi domstoler som dømmer. De var ikke enige med ICRC. Er det andre tilfeller der du mener vi bør sette tilside Høyesterett, eller gjelder det kun når trosfeller på venstresiden begår kriminalitet? Rettssakene i den umiddelbare etterkrigstiden, ikke bare i Norge, var en farse og ikke noe vi bør være stolte av eller forsvare. Mener du f.eks. det var riktig å henrette landssvikere? Nei, jeg ser ingen problem med å sette tilside Høyesterett anno 1948, eller andre apedomstoler i etterkrigstiden. En rettsinstans som dømmer helsepersonell som stridende fiender har etter mitt syn ingen legitimitet. For øvrig: Det at du kaller Hanna Kvanmo min "trosfelle" viser bare hvor høyreradikal du er. Uten å vite noe om meg antar du at jeg er sosialist. Du er vel ikke tilfeldigvis DLF-er? Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Klassisk brunskvetting fra høyreradikalere. Du prøver å late som om Hanna Kvanmo jobbet for Hitler, mens hun i virkeligheten jobbet for tyske Røde Kors. Utrolig nok står det i Wikipedia-artikkelen som du selv linker til at Kvanmo ble dømt for landssvik i strid med folkeretten. Den åpenbare koblingen mellom Quisling og Anders Lange avfeier du selvsagt som tull, til tross for at de to arbeidet for det samme fascistiske partiet. Litt og ta i og kalle en liberalist for høyreradikal. Forsøk til neste gang og forstå hva jeg skriver i debatten om bånd mellom ideologier. Les før du svarer. Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Litt og ta i og kalle en liberalist for høyreradikal. Forsøk til neste gang og forstå hva jeg skriver i debatten om bånd mellom ideologier. Les før du svarer. Dette er et ikke-svar. Du ignorerer argumentet mitt og svarer med noe meningsløst tomprat. Hvorfor forsvarer du ikke heller din egen påstand om at Hanna Kvanmo jobbet for nazistene? Og hvorfor forsvarer du ikke din egen påstand om at koblingen mellom Anders Lange og Vidkun Quisling er "tøv"? 1 Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Litt og ta i og kalle en liberalist for høyreradikal. Forsøk til neste gang og forstå hva jeg skriver i debatten om bånd mellom ideologier. Les før du svarer. Dette er et ikke-svar. Du ignorerer argumentet mitt og svarer med noe meningsløst tomprat. Hvorfor forsvarer du ikke heller din egen påstand om at Hanna Kvanmo jobbet for nazistene? Og hvorfor forsvarer du ikke din egen påstand om at koblingen mellom Anders Lange og Vidkun Quisling er "tøv"? Jeg forstår at du sliter med å se sammenheng. Du ser ikke sammenhengen mellom ADHD og legemiddelindustrien, så hvordan kan du da forstå at jeg mener nettopp at man ikke kan dra inn bånd mellom Kvanmo og nazisme. Like lite som til FrP og NS. Lykke til videre. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 8. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2014 Gothminister, du er på tynn is her. Stråmannen du bruker nå, om at noen påstår det er "bånd" mellom dagens Frp og NS er det ingen som har prøvd seg på, andre enn deg. På en historiefaktisk tidslinje vil det være naturlig å plassere Anders Lange, Quisling, Bondepartiet, Fedrelandslaget, NS osv på den samme linjen - om den er ment å skulle vise noe rundt fremveksten av høyrepopulistiske partier i Norden. Det betyr IKKE - og her gjentar jeg meg selv - at jeg mener det er nevneverdige ideologiske bånd mellom NS og Frp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå