jonlem Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Se denne saken; http://www.tv2.no/2014/12/05/nyheter/quisling/frp/sas/6316039 Og evt journalistens tilsvar her; http://www.dagbladet.no/2014/12/06/nyheter/utenriks/innenriks/sas/nazisme/36606206/ Interessant sak, som jeg interesserer meg litt for. Men, skulle så innmari gjerne lest selve artikkelen før jeg påstår altfor mye om den. Den er nå trukket både fra papir og nett av SAS. Men, det skulle ikke forundre meg om noen rakk å laste ned PDF-utgaven og har den tilgjengelig et sted .. dog, jeg finner fint lite på Google. Noen som kan hjelpe? Og ja, selvfølgelig - diskuter gjerne saken. Står Frp på for unødvendig sensur av historiske fakta her, eller er det riktig av SAS å trekke artikkelen? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Se denne saken; http://www.tv2.no/2014/12/05/nyheter/quisling/frp/sas/6316039 Og evt journalistens tilsvar her; http://www.dagbladet.no/2014/12/06/nyheter/utenriks/innenriks/sas/nazisme/36606206/ Interessant sak, som jeg interesserer meg litt for. Men, skulle så innmari gjerne lest selve artikkelen før jeg påstår altfor mye om den. Den er nå trukket både fra papir og nett av SAS. Men, det skulle ikke forundre meg om noen rakk å laste ned PDF-utgaven og har den tilgjengelig et sted .. dog, jeg finner fint lite på Google. Noen som kan hjelpe? Og ja, selvfølgelig - diskuter gjerne saken. Står Frp på for unødvendig sensur av historiske fakta her, eller er det riktig av SAS å trekke artikkelen? Nå har dessverre ikke jeg heller lest artikkelen men jeg merker meg at den er skrevet av en svensk jornalist, som utifra intervjuet med han virker som han i utgangspunktet ønsker å motarbeide partier som Frp og SD. Dette inntrykket styrkes ytterligere av at SAS selv karakteriserer artikkelen som unyansert og generaliserende. Samtidig er det komisk å se en svensk jornalist skrive følgende: - Det er ubehagelig og veldig urovekkende at ett parti i ett nordisk land kan bestemme hva andre skal lese. Frp bekrefter min hypotese om at disse partiene har uvilje overfor andres argumenter; det er karakteristisk for denne tradisjonen. Skal man sette seg på den hesten må man nesten finne seg et annet hus. 1 Lenke til kommentar
xyzxyz Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Se denne saken; http://www.tv2.no/2014/12/05/nyheter/quisling/frp/sas/6316039 Og evt journalistens tilsvar her; http://www.dagbladet.no/2014/12/06/nyheter/utenriks/innenriks/sas/nazisme/36606206/ Og ja, selvfølgelig - diskuter gjerne saken. Står Frp på for unødvendig sensur av historiske fakta her, eller er det riktig av SAS å trekke artikkelen? Det er ikke snakk om sensur. FrPs nestleder har krevd at SAS trekker artikkelen, og SAS har etter nærmere ettertanke innsett at denne ikke var god reklame for selskapet, og har derfor frivillig akseptert kravet. Hvis det hadde vært snakk om sensur, ville det ha vært statsmakten som direkte hadde forbudt artikkelen. Dersom SAS hadde ønsket å beholde artikkelen i bladet sitt, hadde de selvsagt hatt full rett til det. Å stemple FrP som et ekstremt parti i forhold til f.eks. Arbeiderpartiet er feil. Et ekstremt parti er kjennetegnet ved å være tilhenger av stor grad av tvang og maktbruk mot fredelige mennesker. Jeg kan ikke se at FrP er noe verre enn AP i så måte. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 linker Quisling med Frp Det er jo en fornærmelse mot Quisling. Men, kravet om sensur og inndragning av magasiner, viser åssen FrP er raske til å innta offerrollen, mens den typiske FrP'er overhodet ikke sparer på nedsettende karakteristikker når det gjelder muslimer f.eks. "smake sin egen medisin" kan man vel si.. 3 Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Det er ikke snakk om sensur. FrPs nestleder har krevd at SAS trekker artikkelen, og SAS har etter nærmere ettertanke innsett at denne ikke var god reklame for selskapet, og har derfor frivillig akseptert kravet. Når nestlederen i et regjeringsparti krever at et delvis statseid selskap trekker en artikkel så er ikke det uproblematisk. Du har en veldig høy terskel for hva du er villig til å kalle sensur dersom du krever at regjeringa direkte instruerer et selskap. En ting er å imøtegå innholdet, men å kreve det fjernet? Det hadde blitt hylt ganske så kraftig om det var de rødgrønne som hadde gjort dette. Og ja, selvfølgelig - diskuter gjerne saken. Står Frp på for unødvendig sensur av historiske fakta her, eller er det riktig av SAS å trekke artikkelen? Jeg ser ikke på disse to som direkte motsetninger. Det er godt mulig at SAS gjorde rett i å trekke artikkelen, samtidig som FRP burde holdt seg for god til å kreve den fjernet. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 7. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2014 (endret) Koblinga til Quisling er ikke vanskelig å få til. Anders Lange, som dannet forløperen til Fremskrittspartiet, startet sin politiske karriere i den norske nasjonalistiske og fascistiske propagandaorganisasjonen Fedrelandslaget, der han satt som sekretær i perioden 1930-1938. I denne perioden var Fedrelandslaget tydelig inspirert av italiensk fascisme og tysk nasjonalsosialisme. Vidkun Quisling hadde innflytelse på utviklingen av Fedrelandslaget, blant annet som styremedlem i Oslo-laget. Det regnes med at det i en periode var sterke bånd mellom Fedrelandslaget og Nasjonal Samling etter dannelsen av NS. (Kilder her; Wikipedia, NorgesLexi og boka "Hårde tider : Fedrelandslaget i norsk politikk" av Andreas Norland.) Det er et faktum at man kan finne en rød tråd gjennom historien her, fra Anders Langes relasjon til Quisling i Fedrelandslaget, fremover til dagens Fremskrittspartiet. Det betyr selvfølgelig ikke at det ikke har skjedd endringer i ideologi og holdninger siden da, så man skal passe seg for å koble disse for tett rent politisk. Koblingen/linken er av historisk art, via hendelser og relasjoner. Det jeg kunne tenke meg å finne ut av, er i hvor stor grad artikkelforfatteren har klart å skille på disse tingene. Har han ikke helt klart det, og gjort en politisk vinklet artikkel der feks Frp i for stor grad kobles ideologisk til Quisling istedenfor historisk, er det svakt av både han og SAS å prøve å få denne ut i Scandinavian Traveler som vel er et reisemagasin. I motsatt fall kan dette ha vært noe så enkelt som en interessant historisk gjennomgang av opphavet til dagens høyrepopulistiske partier i Norden. I så tilfelle vil det være fryktelig galt av Frp å prøve å sensurere .... Jeg innser at dette skillet mellom ideologi og historie kan være svært flytende og uklart, men det vil være viktig i en sånn artikkel å være bevisst på det. Endret 7. desember 2014 av jonlem 1 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Når nestlederen i et regjeringsparti krever at et delvis statseid selskap trekker en artikkel så er ikke det uproblematisk. Du har en veldig høy terskel for hva du er villig til å kalle sensur dersom du krever at regjeringa direkte instruerer et selskap. En ting er å imøtegå innholdet, men å kreve det fjernet? Det hadde blitt hylt ganske så kraftig om det var de rødgrønne som hadde gjort dette. Det er ikke sensur fordi FRP sitt krav ikke er et krav i det hele tatt. Hva hadde skjedd om SAS likevel hadde trykket saken? Ingenting. SAS sitt reisemagasin har sannsynligvis to hovedfunksjoner; reklame for SAS og et tilbud til reisende. Hvilken reaksjon magasinet får er derfor det SAS bryr seg om. Dette er ikke mer sensur enn når en person går til media fordi Radioresepsjonen snakker om Downs syndrom. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 7. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2014 (endret) Det er ikke sensur fordi FRP sitt krav ikke er et krav i det hele tatt. Hva hadde skjedd om SAS likevel hadde trykket saken? Ingenting. – Jeg er veldig forundret over at de kan presentere dette i sitt magasin. Et selskap som er i kanskje økonomisk krise trenger egenkapital, og så plasserer de Norges finansministers parti sammen med Vidkun Quisling og fascister, sier tidligere Frp-formann Carl I. Hagen. – Jeg tror det er meget uklokt. Det ligger tydelige trusler i dette .. om det er noe i dem, er vel en annen sak. (Sitatet er fra denne artikkelen.) Endret 7. desember 2014 av jonlem 3 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Jo, kanskje. Det er nok litt tvilsomt. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 7. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2014 (endret) Fant den omsider. Aner ikke hvem som har "eierskapet" til denne nå, eller linken for den saks skyld, så spredning kan vel godt være på kanten. Uansett, på eget ansvar; https://onedrive.live.com/?cid=7281c8721c42fb17&id=7281C8721C42FB17!2227&ithint=folder,pdf&authkey=!AFiMeoQNUJRlUG0 Endret 7. desember 2014 av jonlem Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Det er ikke sensur fordi FRP sitt krav ikke er et krav i det hele tatt. Hva hadde skjedd om SAS likevel hadde trykket saken? Ingenting. SAS sitt reisemagasin har sannsynligvis to hovedfunksjoner; reklame for SAS og et tilbud til reisende. Hvilken reaksjon magasinet får er derfor det SAS bryr seg om. Dette er ikke mer sensur enn når en person går til media fordi Radioresepsjonen snakker om Downs syndrom. Et krav er et krav selv om den som fremmer kravet ikke har vilje eller evne til å komme med eventuelle reaksjoner. Som Jonlem påpeker og Carl I. Hagen er inne på så er det også usikkerhet hva som ville skjedd dersom SAS ikke lystret. Saken med radioresepsjonen er en helt annen. For det første er det en vesentlig forskjell på nestleder i regjeringsparti og en tilfeldig privatperson. Denne privatpersonen eier ikke NRK og har ikke den samme makten. Vedkommende som klagde på radioresepsjonen krevde heller ikke at NRK fjernet programmet eller programlederne. Han kritiserte uttalelsene. Som sagt, det er en forskjell på å imøtegå påstander og å kreve dem fjernet. Politikere bør være varsomme med det siste. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Dette er semantikk. Vi er uenig i hva et krav er for noe. Hvis vi skal være enda mer pedantiske så eksisterer det ikke et krav, uavhengig av definisjon, men en forventning. Jeg synes Hagens utspill var mye verre enn Sandbergs. Lenke til kommentar
inkognym Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Dette skjer når den norske offentlighøten møter venstreekstreme svenske kampanjejournalister. Den svenske offentligheten har en helt andre, langt klammere og mer verdiautoritære rammer enn hva nordmenn er vant til. Svenske journalister er vant med å definere hva som er riktig, og henge ut de som faller utenfor elitens vurdering av rett og galt. Den svenske "journalisten", om det er riktig å kalle ham det (tell antall brudd på "vær varsom"), går rett i den vante rollen, når han sier at det er "skremmende" at et norsk parti skal få bestemme hva som skrives i norden, som om det var det denne saken dreier seg om. Det er bare å bla litt i svenske aviser, lese hvordan de omtaler både SD og FrP, og skjønne at noe er råttent i den svenske journaliststanden. Nå var de så uheldige å skrive det utenfor sin egen lille sandkasse, og da kommer det reaksjoner. Det er de ikke vant med fra Sverige. Den beste kilden for svenske nyhter er http://avpixlat.info/. Det sier noe, for det er i seg selv ikke en helt uproblematisk publikasjon, en likevel en langt bedre kilde på hva som skjer i Sverige enn svenske aviser. 1 Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Det er jo en fornærmelse mot Quisling. Men, kravet om sensur og inndragning av magasiner, viser åssen FrP er raske til å innta offerrollen, mens den typiske FrP'er overhodet ikke sparer på nedsettende karakteristikker når det gjelder muslimer f.eks. "smake sin egen medisin" kan man vel si.. Her viser du hvor useriøs og kunnskapsløs du faktisk er. Skal noen partier ha noe med Nasjonal samling å gjøre, så er det SP. Kom gjerne med eksempler der FrP som parti har ytret noe ekstremt om muslimer. Du er klar over at FrP har mange aktive i partiet som er muslimer. 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Du er klar over at FrP har mange aktive i partiet som er muslimer. Ifølge deg så skulle jo muslimer ikke engang ha vært her i landet. Men nå, påberoper du deg plutselig disse som alibi. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 (endret) Koblinga til Quisling er ikke vanskelig å få til. Anders Lange, som dannet forløperen til Fremskrittspartiet, startet sin politiske karriere i den norske nasjonalistiske og fascistiske propagandaorganisasjonen Fedrelandslaget, der han satt som sekretær i perioden 1930-1938. I denne perioden var Fedrelandslaget tydelig inspirert av italiensk fascisme og tysk nasjonalsosialisme. Vidkun Quisling hadde innflytelse på utviklingen av Fedrelandslaget, blant annet som styremedlem i Oslo-laget. Det regnes med at det i en periode var sterke bånd mellom Fedrelandslaget og Nasjonal Samling etter dannelsen av NS. (Kilder her; Wikipedia, NorgesLexi og boka "Hårde tider : Fedrelandslaget i norsk politikk" av Andreas Norland.) Det er et faktum at man kan finne en rød tråd gjennom historien her, fra Anders Langes relasjon til Quisling i Fedrelandslaget, fremover til dagens Fremskrittspartiet. Det betyr selvfølgelig ikke at det ikke har skjedd endringer i ideologi og holdninger siden da, så man skal passe seg for å koble disse for tett rent politisk. Koblingen/linken er av historisk art, via hendelser og relasjoner. Det jeg kunne tenke meg å finne ut av, er i hvor stor grad artikkelforfatteren har klart å skille på disse tingene. Har han ikke helt klart det, og gjort en politisk vinklet artikkel der feks Frp i for stor grad kobles ideologisk til Quisling istedenfor historisk, er det svakt av både han og SAS å prøve å få denne ut i Scandinavian Traveler som vel er et reisemagasin. I motsatt fall kan dette ha vært noe så enkelt som en interessant historisk gjennomgang av opphavet til dagens høyrepopulistiske partier i Norden. I så tilfelle vil det være fryktelig galt av Frp å prøve å sensurere .... Jeg innser at dette skillet mellom ideologi og historie kan være svært flytende og uklart, men det vil være viktig i en sånn artikkel å være bevisst på det. Når du først er i gang så kan vi se på Hanna Kvanmo fra SV og hennes tilknytting til Tyskerne under krigen. Hun jobbet som pleier i Berlin og hjalp nazistene. Så et tydelig bånd mellom SV og nazismen. Like tydelig som din påstand om bånd mellom FrP og NS. Kom gjerne med dokumentasjon på FrP sine tydelige bånd til NS. http://no.wikipedia.org/wiki/Hanna_Kvanmo Endret 7. desember 2014 av Gothminister Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 (endret) Du er klar over at FrP har mange aktive i partiet som er muslimer. Ifølge deg så skulle jo muslimer ikke engang ha vært her i landet. Men nå, påberoper du deg plutselig disse som alibi. Det har nok jeg aldri sagt. Men forstår at du i debatten om SD ikke helt hang med. Jeg er personlig i mot alle former for religiøse ideologier. Ingen forskjell mellom kristendom og islam. Men jeg har aldri vært for forbud og har ingen ting i mot at folk er religiøse. Men man burde argumentert sterkt i mot religiøsitet. Så til neste gang, forsøk og forstå. Endret 7. desember 2014 av Gothminister Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Takk til Jonlem for artikkelen. Etter å ha lest igjennom teksten forstår jeg godt at ledelsen i SAS ikke ønsker en slik artikkel i bladet sitt, fordi det i stor grad er et angrep på innvandringskritiske partier, og antagelig hadde egnet seg bedre som et leserinnlegg i en vanlig avis. Ellers er det lite nytt med metodene. Man skriver langt om nazister og facister, legger med et bilde av brunskjorter og gatevold før man sømløst går over til det som fremstilles som nåtidens versjon. Partiene fremstilles som intolerante og restriktive og uten å være for direkte slenges "ekstreme nasjonalister" osv. ut. Man formidler med andre ord at de innvandringskritiske partiene er vår tids fascister, samtidig som man unngår å si det for direkte. Denne typen innlegg er ikke noe nytt i norsk eller svensk presse. Å sverte politiske motstandere er på ingen måte noe nytt. At SAS ikke ønsker sånt i bladet sitt forstår jeg dog godt. 1 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 7. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2014 Koblinga til Quisling er ikke vanskelig å få til. Anders Lange, som dannet forløperen til Fremskrittspartiet, startet sin politiske karriere i den norske nasjonalistiske og fascistiske propagandaorganisasjonen Fedrelandslaget, der han satt som sekretær i perioden 1930-1938. I denne perioden var Fedrelandslaget tydelig inspirert av italiensk fascisme og tysk nasjonalsosialisme. Vidkun Quisling hadde innflytelse på utviklingen av Fedrelandslaget, blant annet som styremedlem i Oslo-laget. Det regnes med at det i en periode var sterke bånd mellom Fedrelandslaget og Nasjonal Samling etter dannelsen av NS. (Kilder her; Wikipedia, NorgesLexi og boka "Hårde tider : Fedrelandslaget i norsk politikk" av Andreas Norland.) Det er et faktum at man kan finne en rød tråd gjennom historien her, fra Anders Langes relasjon til Quisling i Fedrelandslaget, fremover til dagens Fremskrittspartiet. Det betyr selvfølgelig ikke at det ikke har skjedd endringer i ideologi og holdninger siden da, så man skal passe seg for å koble disse for tett rent politisk. Koblingen/linken er av historisk art, via hendelser og relasjoner. Det jeg kunne tenke meg å finne ut av, er i hvor stor grad artikkelforfatteren har klart å skille på disse tingene. Har han ikke helt klart det, og gjort en politisk vinklet artikkel der feks Frp i for stor grad kobles ideologisk til Quisling istedenfor historisk, er det svakt av både han og SAS å prøve å få denne ut i Scandinavian Traveler som vel er et reisemagasin. I motsatt fall kan dette ha vært noe så enkelt som en interessant historisk gjennomgang av opphavet til dagens høyrepopulistiske partier i Norden. I så tilfelle vil det være fryktelig galt av Frp å prøve å sensurere .... Jeg innser at dette skillet mellom ideologi og historie kan være svært flytende og uklart, men det vil være viktig i en sånn artikkel å være bevisst på det. Når du først er i gang så kan vi se på Hanna Kvanmo fra SV og hennes tilknytting til Tyskerne under krigen. Hun jobbet som pleier i Berlin og hjalp nazistene. Så et tydelig bånd mellom SV og nazismen. Like tydelig som din påstand om bånd mellom FrP og NS. Kom gjerne med dokumentasjon på FrP sine tydelige bånd til NS. http://no.wikipedia.org/wiki/Hanna_Kvanmo Men selvfølgelig er ikke dette noe unikt for Frp. Alle politiske partier har sin historie, og i noen tilfeller er den mørkere enn hva godt er, men det som skjer akkurat i dag er at fremtredende Frp-politikere prøver å sensurere bort deler av sin egen historie. Det er ikke nødvendigvis bra. Dokumentasjon, vel .. jeg henviste til en del lesestoff i innlegget du siterte. Alt er henta fra de nevnte, og koblinga mellom NS og Frp er redegjort for. Ser du den ikke kan ikke jeg gjøre mer for deg. Men la meg gjenta meg selv en gang til da, bare så det ikke kan misforstås overhodet. Jeg mener ikke på noen måte å antyde at dagens Frp sysler med noe av det NS sto for rent ideologisk eller politisk. Poenget er kun at der igjennom historien (kanskje dessverre) har oppstått en link til NS fra Frp sitt opphav Anders Lange, og at dette ikke er til å komme utenom samme hvor mye Carl I Hagen truer SAS. Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Men selvfølgelig er ikke dette noe unikt for Frp. Alle politiske partier har sin historie, og i noen tilfeller er den mørkere enn hva godt er, men det som skjer akkurat i dag er at fremtredende Frp-politikere prøver å sensurere bort deler av sin egen historie. Det er ikke nødvendigvis bra. FrP har ingen historie fra NS eller andre ekstreme ideologier. Så her bommer du totalt. Selv om man ikke liker politikken til et annet parti. Så bør man ha noen grenser for hva man kaster ut. Tydeligvis mangler enkelte slike egenskaper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå