Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dekkdimensjon Audi

Anbefalte innlegg

Hei. Har en Audi a4 Avant stasjonsvogn 96 modell med dekkdimensjon 195/65/R15. Disse står på Orginale Audi felger med innpress på 45.

Har nå fått tak i noen felger som antageligvis er fra en a6 eller a8 (?) med dimensjonen 205/55/R16. Innpress på disse er 39.

Spørsmålet er da om jeg lovlig kan bruke disse felgene? Jeg har liten peiling på dette og burde selvfølgelig ha sjekket opp dette bedre før jeg handlet.

Når jeg søker på nett forstår jeg at innpress kan lovlig variere med +/- 7,5 mm. Men dette er vel i forhold til en dekkbredde på 195 mm?

Setter stor pris på hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

+-7,5mm gjelder vel på hver side, altså totalt kan du endre sporvidden med 15mm lovlig.

Her ender du opp med 12, så ser ingen problemer så lenge det går på bilen. DU har jo også bare en endring på 0,41% i rulleomkretsen.

Trodde 205/55/16 var original på din, men det er kanskje fra '01-modellen

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar :)

Grunnen til at jeg tvilte på dette var at jeg kjente med fingeren på avstanden mellom "koppen" på støtdemperen bak, til dekket, og den kan ikke være mer en 1 cm. Derfor antok jeg at jeg hadde gått på en smell. Er det altså vanlig at det skal være slik?

Kan ikke se at dekkbredde og innpress ikke skal henge sammen? Dersom du øker innpresset vil vel dekket komme nærmere innsiden av hjulbuen? Og tilsvarende med dekkbredden? Mulig jeg er helt på jordet :)

Lenke til kommentar

+-7,5mm gjelder vel på hver side, altså totalt kan du endre sporvidden med 15mm lovlig.

Her ender du opp med 12, så ser ingen problemer så lenge det går på bilen. DU har jo også bare en endring på 0,41% i rulleomkretsen.

Kan du utdypde dette litt? Hvorfor blir sporvidden endret til 12?

Lenke til kommentar

Kan du utdypde dette litt? Hvorfor blir sporvidden endret til 12?

Fordi du endrer med 6mm på hver side

ET er oppgitt i mm

Edit: Sorry, skjønte nå hva du kanskje mente. Sporvidden hadde endret seg 12mm om du ikke hadde endret dekkstørrelse. Har ikke tatt høyde for det byttet

Endret av RunRookieRun
Lenke til kommentar

Hmm ok :) Hvor mye avstand fra støtdemperskål til dekk er det krav om da? vil bilen gå gjennom Eu kontrollen me for liten klaring?

EDIT: Jeg har skrevet feil i førsteposten. De gamle felgene har innpress ET 39. De nye har innpress ET 45. Det står 45 oppgitt som Min. innpress i vognkortet. Det er altså felgbredde, dekkstørrelse og felgstørrelse som avviker.

Endret av spøkelset
Lenke til kommentar

Hvis innpress på ny felg er identisk med det som står i vognkortet er det i alle fall ingenting å lure på. (De gamle felgene avvek heller ikke mer enn 7,5mm fra vognkortet, og var også tillatt.)

Kravet om avstand mellom dekk og karosseri eller fjæring/hjuloppheng-deler er så vidt jeg vet bare at det aldri skal ta borti, selv med maksimal svingutslag og/eller fjæringsvei.

Og forøvrig (sikter til innlegg #6): sporvidden endrer seg ikke ved endring av dekkbredde. ;) (klaringen til støtdemper endrer seg derimot selvfølgelig.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...