Jesperk Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Etter mange problemer sendte Telenor meg et nyttt modem, Zyxel P8702N, og oppgraderte abonnementet til 10/1. Etter det får jeg mange korte stopp i kommunikasjonen. Sendte en detaljert feilmelding til Telenor, men får bare svar " Vi har målt din linje og funnet den i orden". Her følger feilmeldingen jeg sendte Telenor: >> Etter jeg fikk Bredbånd 10/1 opplever jeg alvorlige problemer medkonstant korte stopp i forbindelsen. Eksempler:1) Nedlastningen av nettsider skjer med mange korte stopp2) Jeg jobber ofte med fjernoppkobling til servere på jobb. Dette harblitt vanskelig og til dels risikabelt, pga av stoppene. F.eks. nårjeg skal ta et menyvalg i et program på serveren og klikker på valget,men får aktivert et annet valg enn musen peker på. Flytting av etvindue henger av og til i 5-10 sekunder. Kunne bli ved...3) Har bredbåndstelefon og opplever ofte at telefonforbindelsenkuttes. Måtte f.eks. ringe opp 5 ganger pånytt i løpet av en 3kvarters samtale nylig.Det er som sagt ikke hastigheten som er problem; den er rikelig høy.Det er frysene i forbindelsen som er vanskelig å leve med. Hvis detteikke fikses, er jeg nødt til å droppe Telenor til fordel for bredbåndvia fiber fra GET.NB: PC er koblet til modem med kabel. >> Har andre observert tilsvarende med Telenor 10/1 ADSL? Hva kan gjøres? Springer på en fiberløsning fra GET såsnart det er tilgjengelig hvor jeg bor. Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Hei Jesperk!Kan du ta en runde med ping mot www.uio.no i cmd? Skriv ping www.uio.no -t å kjør denne i ca ett minutt. Stopp den med ctrl+c.Se om du har store pingspikes. Post gjerne sluttresultatet her. Bruk kabel rett i modem, ikke WiFi.Også kan du logge inn på http://10.0.0.138 , som gir deg tilgang til rutergrensesnittet. Jeg sitter ikke på modemet nå, men prøv å finn fram til DSL Status eller lignende for å finne signalmarginene dine (SNR). Mistenker at du har pakketap på linjen. 1 Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Ring kundeservice og be dem kjøre en kvalitetsdiagnose på linja di. Lenke til kommentar
Jesperk Skrevet 7. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2014 Hei Jesperk! Kan du ta en runde med ping mot www.uio.no i cmd? Skriv ping www.uio.no -t å kjør denne i ca ett minutt. Stopp den med ctrl+c. Se om du har store pingspikes. Post gjerne sluttresultatet her. Bruk kabel rett i modem, ikke WiFi. Også kan du logge inn på http://10.0.0.138 , som gir deg tilgang til rutergrensesnittet. Jeg sitter ikke på modemet nå, men prøv å finn fram til DSL Status eller lignende for å finne signalmarginene dine (SNR). Mistenker at du har pakketap på linjen. Takker for svar. Ping ser bra ut. tok et par omganger med 1 minutts ping til www.uio.no. Ingen pakketap, og tiden ligger på 27-28 ms, med en enkelt på 50 ms. Modemet har en Traffic Status på WAN. Her står det for ADSL_ppp Packets sent ca 85000 og Packets recieced ca 108000. Error og Drop står til 0 for både sent og recieved. Mens pingene kjørte var jeg koblet opp til en server på jobb, og opplevde da som vanlig dette rykk og napp, hvor det kanskje tar 5 sekunder fra klikk på en scrollepil til det faktisk scolles.Dette er nytt etter jeg ble "oppgradert" fra 2 Mb/s linje til denne 10/1. Med dene gamle linje fungerte det stort sett like bra om jeg var på jobb-PC eller jobbet hjemmefra. Oppkoblingen til jobb er via en løsning fra F5 Networks. NB: Har testet dette på 2 forskjellige PC'er med samme resultat. Tror jeg skal prøve å sette det gamle Thomson modem inn. Det kan jo være en feil på det nyeZyxel P8702N. Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Flott, da ser det ut som du ikke har pakketap iallefall. Litt nysgjerrige på dine signalmarginer, får du sett dette?Har du fått lagt inn nyeste firmware på P8702N? Be kundeservice legge inn siste firmware for deg, evt. så kan du oppdatere selv på egen risiko:http://stup.telenor.net/zyxel-p8702n/ - Siste er AAJX5 som inneholder en rekke forbedringer. Lenke til kommentar
oyvindlw Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Ring telenor og forklar situasjonen. Hvis det ikke skjer noe så ringer du igjen. Fortsett slik til linja funker. ref. 2 år på telenor kundeservice. Lenke til kommentar
Jesperk Skrevet 8. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2014 Flott, da ser det ut som du ikke har pakketap iallefall. Litt nysgjerrige på dine signalmarginer, får du sett dette? Har du fått lagt inn nyeste firmware på P8702N? Be kundeservice legge inn siste firmware for deg, evt. så kan du oppdatere selv på egen risiko: http://stup.telenor.net/zyxel-p8702n/ - Siste er AAJX5 som inneholder en rekke forbedringer. Signalmarginer er et ord spm ligger uten for min begrepsverden, men jeg har sett på noen logger på modemete, og får ikke øye på noe dramatisk. Tør ikke legge inn firmware på egen hånd, så det blir å ringe Telenor som du og Ar'Kritz foreslår. takk for hjelpen til dere begge :-) Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Beklager, jeg tolket det dithen at du viste hva det var. Gi gjerne tilbakemelding her hvordan saken løses.Modemet skal i utgangspunktet oppdateres automatisk, men mener at det går i puljer. Uansett burde du ha den siste oppdateringen siden den ble sluppet i august, men man vet jo aldri. :-) Lenke til kommentar
Jesperk Skrevet 8. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2014 Ser nå at modemet har seneste firmware. 1.00 (AAJX 5), så da så. Ringer Telenor kundestøtte i morgen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. desember 2014 Del Skrevet 8. desember 2014 Du kan gå inn på kapaks, der finner du info om linjelengde og -kvalitet, og hva du max kan forvente av din linje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå