Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Problemer med Teleonor 10/1 ADSL


Anbefalte innlegg

Etter mange problemer sendte Telenor meg et nyttt modem, Zyxel P8702N, og oppgraderte abonnementet til 10/1. Etter det får jeg mange korte stopp i kommunikasjonen. Sendte en detaljert feilmelding til Telenor, men får bare svar " Vi har målt din linje og funnet den i orden".

Her følger feilmeldingen jeg sendte Telenor:

 

>>

Etter jeg fikk Bredbånd 10/1 opplever jeg alvorlige problemer med
konstant korte stopp i forbindelsen. Eksempler:
1) Nedlastningen av nettsider skjer med mange korte stopp
2) Jeg jobber ofte med fjernoppkobling til servere på jobb. Dette har
blitt vanskelig og til dels risikabelt, pga av stoppene. F.eks. når
jeg skal ta et menyvalg i et program på serveren og klikker på valget,
men får aktivert et annet valg enn musen peker på. Flytting av et
vindue henger av og til i 5-10 sekunder. Kunne bli ved...
3) Har bredbåndstelefon og opplever ofte at telefonforbindelsen
kuttes. Måtte f.eks. ringe opp 5 ganger pånytt i løpet av en 3
kvarters samtale nylig.

Det er som sagt ikke hastigheten som er problem; den er rikelig høy.
Det er frysene i forbindelsen som er vanskelig å leve med. Hvis dette
ikke fikses, er jeg nødt til å droppe Telenor til fordel for bredbånd
via fiber fra GET.

NB: PC er koblet til modem med kabel.

>>

 

Har andre observert tilsvarende med Telenor 10/1 ADSL? Hva kan gjøres?

 

Springer på en fiberløsning fra GET såsnart det er tilgjengelig hvor jeg bor.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Jesperk!

Kan du ta en runde med ping mot www.uio.no i cmd? Skriv ping www.uio.no -t å kjør denne i ca ett minutt. Stopp den med ctrl+c.
Se om du har store pingspikes. Post gjerne sluttresultatet her. Bruk kabel rett i modem, ikke WiFi.

Også kan du logge inn på http://10.0.0.138 , som gir deg tilgang til rutergrensesnittet.
Jeg sitter ikke på modemet nå, men prøv å finn fram til DSL Status eller lignende for å finne signalmarginene dine (SNR). Mistenker at du har pakketap på linjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei Jesperk!

 

Kan du ta en runde med ping mot www.uio.no i cmd? Skriv ping www.uio.no -t å kjør denne i ca ett minutt. Stopp den med ctrl+c.

Se om du har store pingspikes. Post gjerne sluttresultatet her. Bruk kabel rett i modem, ikke WiFi.

 

Også kan du logge inn på http://10.0.0.138 , som gir deg tilgang til rutergrensesnittet.

Jeg sitter ikke på modemet nå, men prøv å finn fram til DSL Status eller lignende for å finne signalmarginene dine (SNR). Mistenker at du har pakketap på linjen.

Takker for svar.

 

Ping ser bra ut. tok et par omganger med 1 minutts ping til www.uio.no. Ingen pakketap, og tiden ligger på 27-28 ms, med en enkelt på 50 ms.

Modemet har en Traffic Status på WAN. Her står det for ADSL_ppp Packets sent ca 85000 og Packets recieced ca 108000. Error og Drop står til 0 for både sent og recieved.

Mens pingene kjørte var jeg koblet opp til en server på jobb, og opplevde da som vanlig dette rykk og napp, hvor det kanskje tar 5 sekunder fra klikk på en scrollepil til det faktisk scolles.Dette er nytt etter jeg ble "oppgradert" fra 2 Mb/s linje til denne 10/1. Med dene gamle linje fungerte det stort sett like bra om jeg var på jobb-PC eller jobbet hjemmefra. Oppkoblingen til jobb er via en løsning fra F5 Networks.

NB: Har testet dette på 2 forskjellige PC'er med samme resultat.

Tror jeg skal prøve å sette det gamle Thomson modem inn. Det kan jo være en feil på det nyeZyxel P8702N.

Lenke til kommentar

Flott, da ser det ut som du ikke har pakketap iallefall. Litt nysgjerrige på dine signalmarginer, får du sett dette?

 

Har du fått lagt inn nyeste firmware på P8702N? Be kundeservice legge inn siste firmware for deg, evt. så kan du oppdatere selv på egen risiko:

http://stup.telenor.net/zyxel-p8702n/ - Siste er AAJX5 som inneholder en rekke forbedringer.

Signalmarginer er et ord spm ligger uten for min begrepsverden, men jeg har sett på noen logger på modemete, og får ikke øye på noe dramatisk.

Tør ikke legge inn firmware på egen hånd, så det blir å ringe Telenor som du og Ar'Kritz foreslår.

 

takk for hjelpen til dere begge :-)

Lenke til kommentar

Beklager, jeg tolket det dithen at du viste hva det var. ;)

 

Gi gjerne tilbakemelding her hvordan saken løses.
Modemet skal i utgangspunktet oppdateres automatisk, men mener at det går i puljer. Uansett burde du ha den siste oppdateringen siden den ble sluppet i august, men man vet jo aldri. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...