Gå til innhold

Let's play på youtube?

Anbefalte innlegg

Hallo! :) ((vet ikke helt om dette er rett plass å legge tråden men jaa))

Jeg har lenge vært fan av mange av de norske youtuberene med lets plays og har lenge hatt lyst til å gjøre det samme, men det er akkurat nå jeg har hatt ordentlig lyst og vil ta tak i den "tanken" og gjøre noe med det. Jeg har både lyst til å ta opp fra pc og konsoll, men alt av programmer for å recorde i og.. ja hele den pakka kan jeg ingenting om! Jeg kan å redigere videoer, fordi det har jeg gjort mange ganger før (skal sies at det er i imovie). Men dette er noe jeg gjerne vil få til, for å få en slags form for mestringsfølelse, noe jeg sjeldent får. Gaming er noe jeg alltid har synes har vært gøy, så om jeg hadde klart å mestre hvordan jeg skal ta opptak, hvilke programmer, eller what so ever, så tror jeg det hadde gjort godt for meg, av en eller annen grunn. Dagene er veldig tomme, kjedelige og består egentlig av ingenting, så å få litt "glede" inn i den og i det heletatt noe å gjøre på og jobbe med hadde det jo bare vært kjempe bra for meg tenker iallefall jeg.

Så jeg hadde satt stor pris på om noen hadde hatt lyst til å hjelpe meg, forklare meg og være litt tolmodig med meg (haha), skal sies at når jeg først forstår det og har kommet inn i det, så går det lett for seg! Tar nok ikke så alt for lang tid. :)

Jeg vet ikke helt hva mer jeg skal nevne, regner med at jeg må bruke litt penger på det her, for å få recordet på konsoll, eventuelt annet utstyr og muligens programmer? men det ser man vel an, kan jo heller ikke ta alt med en gang haha. Men episodene vil jeg nok holde til 10-20 minutter, kommer an på spillet jeg spiller tho. Har heller ingen spesielt bra pc, litt dumt kanskje? Jeg har en macbook pro, samt kan jeg låne en laptop av lillesøsteren min. Jeg skal jo ikke gjøre noe pro gaming uansett, iallefall ikke i første omgang? Det er mest for å gjøre underholdning, gjøre teite ting og bare ha det morsomt med teite og koselige spill. Og regner med at jeg kan redigere i imovie, jeg synes iallefall programmet er greit å ha med å gjøre.

Dette er foresten et prosjekt jeg hadde hatt lyst til å starte med på ny året, så det er ikke noe hastverk.

Jeg vet ikke helt om dette var ok skrevet eller i det heletatt forståelig. Men jeg håper det var det? haha, iallefall om noen har lyst å hjelpe kan vi sikkert snakke på privatmeldinger! :) hadde satt stor pris på hjelp hihi!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt umiddelbart tenker jeg at, siden du sitter primært med Mac og liker iMovie, at du kan gjøre opptak av ting du gjør på Macen med ScreenFlow. Koster $99.

Det lar det ta opp alt på skjermen, og du kan velge om du vil vise tastaturkommandoer og pil/muspeker. Du kan lettvint sette opp opptakeren til å ta opp både lyd fra systemet og fra mikrofon, samt webcam eller annen video-inn-kilde samtidig - slik at dette er synkront når du skal klippe sammen. Du skal også kunne bestemme når, og hvor på skjermen, du vil ha webcambildet i etterkant - skalere videobildet opp/ned etc.

ScreenFlow er riktig nok ikke et dedikert klippeprogram slik som iMovie, Final Cut, Premiere e.l., men det har enkle verktøy for å få et raskt resultat.

Om du ikke ønsker å klippe i ScreenFlow, kan du likevel gjøre opptakene der - og så eksportere til et format iMovie kan bruke.

Jeg driver mye med Mac og videoproduksjon selv, dog ikke med iMovie - men du må gjerne spørre om ting relatert til video på Mac.

Eksterne opptakere er jeg ikke kjent med, men har registrert at de fås kjøpt i forskjellige nettbutikker. Antar det stort sett er plug-and-play, starte opptak, og så overføre filen til Macen din etterpå for finklipp.

Den laptopen du nevner ville jeg nok ikke gjort opptak på, samtidig som du spiller. Dersom det er mulig, ville jeg koblet den også til ekstern opptaker.

Lenke til kommentar

Helt umiddelbart tenker jeg at, siden du sitter primært med Mac og liker iMovie, at du kan gjøre opptak av ting du gjør på Macen med ScreenFlow. Koster $99.

Det lar det ta opp alt på skjermen, og du kan velge om du vil vise tastaturkommandoer og pil/muspeker. Du kan lettvint sette opp opptakeren til å ta opp både lyd fra systemet og fra mikrofon, samt webcam eller annen video-inn-kilde samtidig - slik at dette er synkront når du skal klippe sammen. Du skal også kunne bestemme når, og hvor på skjermen, du vil ha webcambildet i etterkant - skalere videobildet opp/ned etc.

ScreenFlow er riktig nok ikke et dedikert klippeprogram slik som iMovie, Final Cut, Premiere e.l., men det har enkle verktøy for å få et raskt resultat.

Om du ikke ønsker å klippe i ScreenFlow, kan du likevel gjøre opptakene der - og så eksportere til et format iMovie kan bruke.

Jeg driver mye med Mac og videoproduksjon selv, dog ikke med iMovie - men du må gjerne spørre om ting relatert til video på Mac.

Eksterne opptakere er jeg ikke kjent med, men har registrert at de fås kjøpt i forskjellige nettbutikker. Antar det stort sett er plug-and-play, starte opptak, og så overføre filen til Macen din etterpå for finklipp.

Den laptopen du nevner ville jeg nok ikke gjort opptak på, samtidig som du spiller. Dersom det er mulig, ville jeg koblet den også til ekstern opptaker.

oi takk! Sjekket ut videoen på screenflow, programmet så lett ut å bruke! Men skal jo selvfølgelig prøve ut gratis, eller da prøve versjonen først for å gjøre meg kjent. Men det er slik at jeg bare betaler en gang, og ikke at jeg blir tatt for penger eks. en gang i måneden eller året sant? jeg er alltid så skeptisk på kjøp av programmer og slik på nettet at jeg bare må spørre, haha!

Tusen takk for svar og hjelp!

Lenke til kommentar

Du kan bruke Xsplit. Den støtter lokal filming i hvilken som helst kvalitet du vil filme i, den støtter også å legge til alle slags kilder som "skjerm region, enkelte spill, web camera og videoer fra mpc hc eller vlc.

eller om macen din har et nvidia skjermkort, så kan du bruke nvidia shadowplay som nesten ikke bruker resurser, støtter ganske god film kvalitet å har automatisk cam addon og mic støtte.

Lenke til kommentar

Shadowplay og xsplit er vel kun for Windows?

Det går riktig nok an å installere Windows på Mac, men ut fra det trådstarter skriver tar jeg utgangspunkt i at det ikke er gjort.

Angående prisen for ScreenFlow; det stemmer. Du betaler kun èn gang. Det pleier å komme oppdateringer som er gratis for å holde programmet ved like og muligens legge til noen små muligheter.

En gang i året kommer det en oppgradering, men det er helt valgfritt om man vil kjøpe den. Det pleier som regel å være snakk om en fraksjon av fullpris. Det er jo ikke sånn at nåværende versjon slutter å fungere selv om det kommer en ny - men du får ikke de mulighetene en ny versjon har uten å betale for oppgraderingen. Ga det mening? :)

Jeg bruker ofte ScreenFlow selv til å ta opp skjerm på macene mine. Kunne ikke vært foruten!

Som et gratis alternativ har man OBS, Open Broadcaster. I Mac-versjon gjør den dessverre ikke opptak til annet enn Flash video (.flv) - men på sikt kan det være noe å sjekke ut.

Endret av OlaHaldor
Lenke til kommentar

Shadowplay og xsplit er vel kun for Windows?

Det går riktig nok an å installere Windows på Mac, men ut fra det trådstarter skriver tar jeg utgangspunkt i at det ikke er gjort.

Angående prisen for ScreenFlow; det stemmer. Du betaler kun èn gang. Det pleier å komme oppdateringer som er gratis for å holde programmet ved like og muligens legge til noen små muligheter.

En gang i året kommer det en oppgradering, men det er helt valgfritt om man vil kjøpe den. Det pleier som regel å være snakk om en fraksjon av fullpris. Det er jo ikke sånn at nåværende versjon slutter å fungere selv om det kommer en ny - men du får ikke de mulighetene en ny versjon har uten å betale for oppgraderingen. Ga det mening? :)

Jeg bruker ofte ScreenFlow selv til å ta opp skjerm på macene mine. Kunne ikke vært foruten!

Som et gratis alternativ har man OBS, Open Broadcaster. I Mac-versjon gjør den dessverre ikke opptak til annet enn Flash video (.flv) - men på sikt kan det være noe å sjekke ut.

Okei, men det er bra! :)

Jeg lastet ned prøve versjonen, men ettersom jeg ikke har oppdatert OS X på kjempe lenge så jeg får opp "Du har OS X 10.9.3. Programmet krever OS X 10.9.5 eller nyere" Men jeg har egentlig ikke noe lyst å oppdatere etter jeg har sett hvordan designet blir på macen, og siden jeg trives slik det er og forandringer er så "skummelt" :mellow: Så om det er mulig å laste ned OS X 10.9.5 uten at jeg må hoppe på den nyeste?

Foresten så har jeg tenkt å ta noen opptak på pc også, tenkte faktisk å lage en lets play på the sims 4, noe som bare er til pc, hahah ja skikkelig typisk "jentete" men heldigvis så er jeg jente også da!! Men da kan jeg jo bruke OBS? har også sett mange som nevner fraps og dxtory. Men samtidig så tenker jeg jo at jeg må få tatt opp lyd og camera i tillegg til skjermen siden jeg vil spille med facecam for at det skal bli mindre "kjedelig" å se på. Men burde jeg ta alt opp i et program? så nylig en video av en norsk youtuber som lager lets play som viste hvordan han tok opptak og redigerte, han brukte et program til hver ting, men skal jo sies at jeg hverken har like bra pc eller det som er, hahaa. Dessuten virker det litt avansert når man tar opp i flere programmer siden man må få lyd (burde vel skaffe en ordentlig mikrofon(?)) og bilde til å stemme sammen, tror det er noe av det jeg beskymrer meg mest for, ettersom jeg blir så utolmodig og føler meg hjelpesløs når jeg ikke får til ting med en gang, haha. Alt det her er nesten litt vanskelig å forklare uten å rote seg bort merker jeg! Har nok noe med at jeg er så noob på det, men har så utrolig mange spørsmål og har så lyst til å få dette til!

Setter foresten stor pris på at du svarer, blir iallefall litt klokere!

Lenke til kommentar

OBS er etter min mening, veien å gå. Gratis sak. Her kan du gjøre opptak av så mange kilder på skjermen samtidig som maskinen din klarer. Men du kan ikke ta opp webcam og spill separat og så klippe mellom dem eller velge å vise webcam kun av og til slik du kan med ScreenFlow. Da bør du ta opp webcam videoen med et annet program eller maskin.

En måte å synkronisere webcam og mikrofonlyd kan være å klappe hendene sammen.

Du kan for eksempel si "nå trykker jeg på <knapp> i spillet. *klapp*"

Så har du en synk-referanse til både opptak av spillet og lyd/bilde for webcam. Dette klipper du naturligvis bort før du publiserer.

Jeg mener det skal gå å oppdatere til 10.9.5 - men da må det gjøres via Apples nettside. Kan undersøke litt.

Hva yosemite angår skjønner jeg hva du mener - jeg tenkte også sånn i starten. Men det er veldig stabilt og greit. Utseende er ikke så galt når du har gitt det et par dager:

Lenke til kommentar

OBS er etter min mening, veien å gå. Gratis sak. Her kan du gjøre opptak av så mange kilder på skjermen samtidig som maskinen din klarer. Men du kan ikke ta opp webcam og spill separat og så klippe mellom dem eller velge å vise webcam kun av og til slik du kan med ScreenFlow. Da bør du ta opp webcam videoen med et annet program eller maskin.

En måte å synkronisere webcam og mikrofonlyd kan være å klappe hendene sammen.

Du kan for eksempel si "nå trykker jeg på <knapp> i spillet. *klapp*"

Så har du en synk-referanse til både opptak av spillet og lyd/bilde for webcam. Dette klipper du naturligvis bort før du publiserer.

Jeg mener det skal gå å oppdatere til 10.9.5 - men da må det gjøres via Apples nettside. Kan undersøke litt.

Hva yosemite angår skjønner jeg hva du mener - jeg tenkte også sånn i starten. Men det er veldig stabilt og greit. Utseende er ikke så galt når du har gitt det et par dager:

Da skal ta å sjekke ut OBS jeg :) Er kjekt å kunne slippe å bruke så mye penger i begynnelsen bare for å ha en start på kanalen for å kunne forbedre underveis, alt kan vel ikke være perfekt med en gang tenker jeg, selv om jeg ønsker det, men man lærer underveis og blir bedre. :)

Det var en lur måte å få det samkjørt på! Må definitivt gjøre det.

Takk takk!

Ja, det er vel sant. Blir det samme som når iOS 7 kom ut, da likte jeg det ikke i det heletatt, men ble helt okei med det bare etter en liten stund!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...