heh115 Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Hei, Vet det er tatt opp sikkert 100 ganger her før, har lest gjennom flere tråder, men finne ikke ut hva jeg gjør feil. Ja, dere tipper rett. Det gjelder æ, ø og å. Har UTF-8 i headern, siden vises automatisk som UTF-8 slik jeg vil ha det. <meta charset="UTF-8" /> Databasen har jeg laget i UTF8_bin, UTF8_general_ci, UTF8_general_ci. Av en eller annen grunn vises artikkelen i databasen (longtext) som latin1_swedish_ci eller noe. Er det rett at det bare skal stå <meta charset="UTF-8" /> eller skal det utvides med feks "UTF-8_general_ci"? med " - " mellom UTF og 8? takker for alle svar Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Tilkoblingen til databasen må også være utf8. Hvor du setter det parametere avhenger av hva du bruker for å koble til, f.eks. med php og pdo: http://stackoverflow.com/questions/4361459/php-pdo-charset-set-names Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 24. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2014 <?php # FileName="Connection_php_mysql.htm" # Type="MYSQL" # HTTP="true" $hostname_dbConn = "localhost"; $database_dbConn = "abcde"; $username_dbConn = "root"; $password_dbConn = "root"; $dbConn = mysql_pconnect($hostname_dbConn, $username_dbConn, $password_dbConn) or trigger_error(mysql_error(),E_USER_ERROR); ?> Trenger litt mer hjelp her. Kan noen gjør denne ferdig? Lenke til kommentar
Glimt Skrevet 24. desember 2014 Del Skrevet 24. desember 2014 Hei bruk phpmyadmin og velg norsk i den grafiske administrasjon etter du har logget inn. Lykke til Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 26. desember 2014 Del Skrevet 26. desember 2014 Ikke bruk mysql_* funksjonene, de er utdatert. Bruk enten mysqli_* eller PDO. Ta en titt på eksemplet her http://php.net/manual/en/mysqli.set-charset.php Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå