Gjest Slettet-JWlLR8 Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Hei, jeg har fått jobb etter å endelig ha blitt ferdig med utdanningen min, og dette blir den første utvikler-jobben jeg noen gang har vært på. Problemet (?) er at selskapet som tilbyr meg jobb er relativt lite. Jeg tror hele firmaet består av 10 ansatte. De virker som profesjonelle folk, med flere store kunder bla fra helsesektoren, banker og noen oljefirmaer. Jeg vet at de startet rund 2001, og det skremmer meg litt at de bare har (ca) 10 ansatte... De sier også at de har veldig lav turnover, så jeg tror ikke de er få fordi de har sparket mange eller mange har sluttet. Jeg bare lurer på om dette egentlig er en god idé? På en side er jo dette den første jobben min, så jeg burde vell egentlig bare ta det jeg kan få, og så heller være "picky" lengre uti karrièren? På den andre siden, er dette selskapet veldig lite, og en jobb i et firma som gikk konkurs eller lignende eller vel heller ikke så bra på CV'en? Hva syns dere? Er det et problem for meg at selskapet er så lite? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 (endret) Små bedrifter som beholder sine ansatter er superbra. De fleste store IT-bedriftene har en turnover som ikke likner grisen fordi de driver rovdrift på ansatte. I små bedrifter får du også lære mye mye mer siden du sannsynlivis blir involvert i en langt større del av kjeden. Endret 7. desember 2014 av endrebjo 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Høres ut som et bra selskap. Har jobbet i et knøttlite selskap og et selskap som var så sentraliserte og prosedyrebaserte at de omentrent regulerte hvordan du skal tørke deg bak når du hadde vært på do. Ingen tvil om hvilket selskap jeg trivdes best i. Høres ut som en grei første jobb. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JWlLR8 Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Små bedrifter som beholder sine ansatter er superbra. De fleste store IT-bedriftene har en turnover som ikke likner grisen fordi de driver rovdrift på ansatte. I små bedrifter må du også lære mye mye mer siden du sannsynlivis blir involvert i en langt større del av kjeden. Flott, ja jeg er litt bekymret for å bli sparket ut rett etter jeg for jobb hos de store gutta. Jeg lurer litt på hvordan det funker med opplæring, da? De vet jo at jeg ikke har noe erfaring som utvikler fra før, så jeg vet ikke helt hva de kommer til å forvente av meg? Jeg begynner forresten 1. januar, det er derfor jeg spør så mange noobie-spørsmål. Jeg er litt paranoid, for jeg føler meg litt under-kvalifisert vis dette er en gruppe eldre utviklere som er sin egen lille elite... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JWlLR8 Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 (endret) Høres ut som et bra selskap. Har jobbet i et knøttlite selskap og et selskap som var så sentraliserte og prosedyrebaserte at de omentrent regulerte hvordan du skal tørke deg bak når du hadde vært på do. Ingen tvil om hvilket selskap jeg trivdes best i. Høres ut som en grei første jobb. Kult, oppmuntrende greier! Hadde vært greit om den første jobben min ikke var rett inn i en monster-stor bedrift som slukte meg levende. Men jeg spør deg og: Jeg lurer litt på hvordan det funker med opplæring, da? De vet jo at jeg ikke har noe erfaring som utvikler fra før, så jeg vet ikke helt hva de kommer til å forvente av meg? Jeg begynner forresten 1. januar, det er derfor jeg spør så mange noobie-spørsmål. Jeg er litt paranoid, for jeg føler meg litt under-kvalifisert hvis dette er en gruppe eldre utviklere som er sin egen lille elite... Endret 6. desember 2014 av Slettet-JWlLR8 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Jeg vet at de startet rund 2001, og det skremmer meg litt at de bare har (ca) 10 ansatte...Dess flere kokker, dess mere søl. På en side er jo dette den første jobben min, så jeg burde vell egentlig bare ta det jeg kan få, og så heller være "picky" lengre uti karrièren?Dette høres jo ut som en "top pick". På den andre siden, er dette selskapet veldig lite, og en jobb i et firma som gikk konkurs eller lignende eller vel heller ikke så bra på CV'en?Arbeidsgivere skjønner vel at det ikke er din skyld om bedriften gikk konkurs? Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Jeg er litt paranoid, for jeg føler meg litt under-kvalifisert vis dette er en gruppe eldre utviklere som er sin egen lille elite... Du burde vært bekymret om de ikke var mer erfarne utviklere enn deg. Du skal alltid bekymre deg for å havne i ett team hvor du er mye bedre kvalifisert enn de andre medarbeiderne. Jeg foretrekker å arbeide med kollegier som kan lære meg noe. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Du trenger jo ikke å kunne alt. Som regel må du regne med en lærekurve i starten som er litt bratt, men du får nok etterhvert greit kunnskapen opp på et nivå hvor du føler deg produktiv. Spør gjerne om det er en person du kan henvende deg til om du lurer på noe hvis ikke de organiserer ting slik at det faller naturlig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JWlLR8 Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Jeg vet at de startet rund 2001, og det skremmer meg litt at de bare har (ca) 10 ansatte...Dess flere kokker, dess mere søl. På en side er jo dette den første jobben min, så jeg burde vell egentlig bare ta det jeg kan få, og så heller være "picky" lengre uti karrièren?Dette høres jo ut som en "top pick". På den andre siden, er dette selskapet veldig lite, og en jobb i et firma som gikk konkurs eller lignende eller vel heller ikke så bra på CV'en?Arbeidsgivere skjønner vel at det ikke er din skyld om bedriften gikk konkurs? Det med kokkene var et oppmuntrende ordtak! Håper dette er sant på kjøkkenet samt i utvikling. Er det ikke bedre å prøve å finne jobb i større selskaper desto mer erfaring du har? Har alltid fått inntrykk av at de store prosjektene, de store titlene og de store problemene løses og kommer fra de store navnene? (For å ikke nevne de store lønnslippene!) Og ja, jeg håper da at en potensiell framtids-arbeidsgiver forstår det. Men det ser vel ikke så alt for bra ut at du jobbet for et firma før det falt i grunnen? Eller er ikke dette relevant? Jeg er litt paranoid, for jeg føler meg litt under-kvalifisert vis dette er en gruppe eldre utviklere som er sin egen lille elite... Du burde vært bekymret om de ikke var mer erfarne utviklere enn deg. Du skal alltid bekymre deg for å havne i ett team hvor du er mye bedre kvalifisert enn de andre medarbeiderne. Jeg foretrekker å arbeide med kollegier som kan lære meg noe. Ja kanskje... er bekymret for at de skal konkludere "Herregud, er gutten helt idiot?". Er nok relativt sikker på at alle de 10 ansatte sannsynligvis har tonnevis mer erfaring enn meg. Men kanskje du har rett? Kanskje det er lurt å se på det som en mulighet til å lære fra 10 eksperter? (Jeg sier 10, men jeg vet at det er en resepsjonist eller to, og noen byråkrater inni der. Jeg tror ikke alle 10 faktisk er utviklere.) Du trenger jo ikke å kunne alt. Som regel må du regne med en lærekurve i starten som er litt bratt, men du får nok etterhvert greit kunnskapen opp på et nivå hvor du føler deg produktiv. Spør gjerne om det er en person du kan henvende deg til om du lurer på noe hvis ikke de organiserer ting slik at det faller naturlig. Er ikke redd for å måtte lære. En ting jeg fikk med meg på universitetet var at lærdom ikke kommer gratis, og enn må jobbe for det. Jeg er ikke noe klister-hjerne så jeg måtte hvertfall det! Skal prøve å grave fram hvordan de håndterer de litt mindre erfarne, som meg selv i relasjon til hvem jeg kan spørre dumme spørsmål ol.. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 (endret) (For å ikke nevne de store lønnslippene!)Dess færre å dele kaka på... Endret 6. desember 2014 av Tåkelur Lenke til kommentar
vidor Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Ingen ble født eksperter. Så lenge du er lærevillig, jobber og utvikler deg gjør du det som er forventet av deg. Alle skjønner at noen som er fersk trenger litt veiledning på enkelte ting i starten, men du er i en jobbsituasjon også hvor andre har krav på seg så du møter ikke opp på forelesning med mindre de har et trainee-program. Det går seg til over tid. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JWlLR8 Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 (For å ikke nevne de store lønnslippene!)Dess færre å dele kaka på... Ingen ble født eksperter. Så lenge du er lærevillig, jobber og utvikler deg gjør du det som er forventet av deg. Alle skjønner at noen som er fersk trenger litt veiledning på enkelte ting i starten, men du er i en jobbsituasjon også hvor andre har krav på seg så du møter ikke opp på forelesning med mindre de har et trainee-program. Det går seg til over tid. Flotte greier mine herrer (kvinner?), takk for hjelpen! Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Er det ikke bedre å prøve å finne jobb i større selskaper desto mer erfaring du har? Har alltid fått inntrykk av at de store prosjektene, de store titlene og de store problemene løses og kommer fra de store navnene?Hvis du har solid erfaring og forretningsteft er det mye bedre å starte for deg selv i stedet for å bli herset med av de store selskapene. Det eneste de store selskapene har er en flittig markedsføringsavdeling som allerede har overbevist deg om at de får alle de kule oppdragene. Men de løser ikke alltid alle problemene selv. Så det er ingenting i veien for å midlertidig bli hyret inn av et større selskap hvis du sitter på den riktige kompetansen. En bred kompetanse har du langt bedre muligheter for å bygge i en liten bedrift. Forøvrig kan det være greit å ikke fokusere så mye på de store prosjektene, titlene og problemene. Dette er ofte kjipe problemer som ikke nødvendigvis krever så mye kløkt, men som veldig ofte krever mye grisete skreddersøm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå