Blåbjørn Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 (endret) Kjøpte en Multicom Xishan W370S 17.3" Full-HD for 3 uker siden ca. Har en 1tb spinndisk og prøver å installere en ssd i tillegg.( en samsung evo) Har installert disker før men denne gangen finner jeg ikke ssd disken i bios, den finner riktignok ssd disken når jeg setter den i sata slotten til spinndisken. Men da finner den ikke spinndisken(som da er satt i det jeg antar er diskbrønn nr 2). Den røde sirkelen er der jeg plugger i harddisk nr 2, men der pcen ikke finner den i bios. Har sjekka at diskene ikke står i raid eller noe sånt. laptoppen har dvd spiller men får opp 5 SATA (0-4) slots i biosen. SATA 0 er spinndisken SATA 1: er tom SATA 2: er dvd spillern. SATA 4: er tom. SATA 5: er tom Men ser at det ikke er noen SATA 3. Så er usikker på om sataen kanskje er død? Hører heller ikke spinndisken starte opp når den er plugga i den slotten.(kanskje ikke strømmforsyninga funker?) Nå har laptoppen såvidt jeg vet plass til 2 harddisker og 2 msata disker) Men håper jeg ikke tar feil på det punktet. I følge produsenten dens; Two changeable 2.5” 9.5 / 7.0 mmmm (H) HDD/SSD, SATA interface (RAID 0/1) (Factory Option) One changeable 12.7mm(H) Super Multi/ Blu-ray Combo/ Blu-ray Writer ODD, SATA interface (Factory Option) mSATA SSD, SATA interface http://www.clevo.com.tw/clevo_prodetail.asp?id=579&lang=en (ser ikke noe som tilsier at det der ikke er en sata ingang som kan brukes). Endret 6. desember 2014 av Shanont Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Hvis jeg ikke tar feil, så må du bruke adapter mellom disk og SATA porten. Kan godt sjekke på min laptop da jeg har en W370SM-A, og jeg har 2 x mSATA og 2 x SSD pluss blu-ray drev. SSD'ene sitter der du har snurredisken din, den ene over den andre og dette er SATA porter 0 og 1 hos meg. Men i BIOS på min laptop er det 6 SATA porter, listet fra 0 til 5. SATA port 3 er tom, ellers er listen slik: SATA 0: er SSD SATA 1: er SSD SATA 2: er blu-ray spiller SATA 3: er tom SATA 4: er mSATA. SATA 5: er mSATA Lenke til kommentar
Blåbjørn Skrevet 6. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2014 (endret) det er kun 1 SATA kontakt i brønnen der spindisken er. Som er øverst på midten bak dekselet. Mener du at jeg må kjøpe et adapter til å sette i brønnen der spinndisken er? Er dog usikker på om det i det hele tatt er plass til 2x2,5" i den brønnen. Og hvordan fungerer 2 hardisker på 1 sata kabel?(høres litt rart ut, trur ikke det funker?). Endret 6. desember 2014 av Shanont Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 I følge manualen så skal det være to SATA porter, en er i hard disk brønnen, den andre SATA porten skal være den du har ringet inn. Du har braket og insolasjonsplaten for SSD'en? Jeg rotet litt med hensyn til min laptop, det er en Kunshan og ikke en Xishan, så det er nok litt forskjell på de to laptopene. Lenke til kommentar
Blåbjørn Skrevet 7. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2014 (endret) I følge manualen så skal det være to SATA porter, en er i hard disk brønnen, den andre SATA porten skal være den du har ringet inn. Du har braket og insolasjonsplaten for SSD'en? Jeg rotet litt med hensyn til min laptop, det er en Kunshan og ikke en Xishan, så det er nok litt forskjell på de to laptopene. Den svarte plastikken greia som er halvveis inne i den røde sirkelen fungerer som en holder/bracket som holder eventuelle 2.5" harddisker slik at den ikke berører hovedkortet. Men ser ikke helt hvilken forskjell det gjør når det kommer til problemet med at ssd ikke blir funnet av biosen. Jeg har ikke noe adapter mellom sata ingangen og disken, men regner jo med at det bare er å plugge den in, da den passer. Har jo ikke noe adapter på spinndisken i hovedbrønnen heller. Endret 7. desember 2014 av Shanont Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Adapter trengs kun når SSD/HDD fysisk ikke passer. Jeg tror kanskje noen av SATA-portene er deaktivert i BIOS/UEFI. Dette gjøres gjerne på porter som ikke er i bruk, for å spare noen hundredels sekunder under oppstart. Se i BIOS/UEFI, det hender det er ett valg for å aktivere f.eks. SATA fra 2 forskjellige produsenter, så kan det være at hver enkelt port må aktiveres. Har også vært borti at du må aktivere RAID, dette for å aktivere porten, men ikke sette opp noe RAID. Ring Multicom i morgen, og hør med de hvis du ikke finner det ut. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Den braketten må skures fast på SSD/HDD før du setter inn SSD/HDD. I tillegg bør du ha enten en insolasjonsplate eller tykk insolasjonstape mellom SSD/HHD slik at den ikke dunker borti hovedkortet. Det måtte jeg gjøre på min Kunshan for å unngå kontakt mellom SSD'en og hovedkortet. Og ingen SATA porter var deaktivert i BIOS på min laptop. Det var bare å smekke inn SSD'en og alt funket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå