Tå. Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Politikere, de beste av de beste! Godt utdannede mennesker som vi gir tillit til å styre på både lokalt og nasjonalt nivå. Stoler vi på dem? Flertallet gjør vel kanskje det, siden majoriteten gang på gang går til stemmeurnene og viser dem tillit. Dette til tross for at de er eksperter i manipulasjon og halvsannheter. Spør en politiker et litt komplisert spørsmål og han/hun vil ignorere spørsmålet og kun si det han/hun har bestemt seg for å si(grunnleggende lærdom for enhver politiker). Samt at før enhver valgkamp spres det rundt med løfter som er svært vanskelig å innfri så lenge partiet ikke har over 50% av setene på stortinget. Vi vet alle at disse løftene sjelden blir innfridd, og om de blir, er det gjerne i en redusert utgave(tollgrensa veldig godt eksempel, alle borgerlige partier har de siste årene snakket om heving til 1000kr, bortsett fra krf som har snakket om 400kr, sluttresultatet ble av ukjente årsaker 350kr....). Når løftene ofte bare er tull, hvilket godt grunnlag har da en velger til å ta fornuftige valg når han går til stemmeurnene? Kanskje har de gode intensjoner, kanskje er de lidenskapelig opptatt av å gjøre samfunnet bedre. Eller kanskje er mange av dem bare opptatt av egen vinning? Eller er det ikke tilfelle at de etter endt karrierer ofte "pensjonere" seg som PR rådgivere, FN topp, fylkesmann eller direktør for et eller annet prosjekt som er helsponset av staten. 2 Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Nei jeg stoler ikke på politikerne som i dag sitter på Stortinget og i regjering. Jeg trodde man kunne stole mer på FrP, men dessverre svikter dem også. Formynderi Norge går sin gang med grove overgrep mot menneskers frihet. Noe man ville trodd skulle bli bedre når sosialistene endelig ble kastet. Men lite ser ut til og endres, dessverre. Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 ingen grunn for meg til å stole på dem, da ingen av dem har vist meg at de er til å stole på. Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Politikere, de beste av de beste! Nei. Det er en feiloppfatning at politikerne er, eller skal være, de beste av de beste. Godt utdannede mennesker som vi gir tillit til å styre på både lokalt og nasjonalt nivå. Ja, de har generelt høyere utdannelse enn folk flest. Stoler vi på dem? Flertallet gjør vel kanskje det, siden majoriteten gang på gang går til stemmeurnene og viser dem tillit. De som stemmer på dem stoler jo hvertfall på dem til en viss grad. Ingen stoler vel på noen 100%, men man gir dem jo altså tilliten til å styre landet. På deg virker det jo som du IKKE stoler på politikerne og IKKE stemmer. Vel det betyr jo at du stoler på meg og resten av oss som stemmer. Så vær forsiktig med å rakke for mye ned på denne "majoriteten". Dette til tross for at de er eksperter i manipulasjon og halvsannheter. Spør en politiker et litt komplisert spørsmål og han/hun vil ignorere spørsmålet og kun si det han/hun har bestemt seg for å si(grunnleggende lærdom for enhver politiker). Politikere er forskjellige og de er mennesker. Ingen er eksperter på alt, men jeg kjenner flere som jeg har stor respekt for fordi dem kan svare på vanskelige spørsmål og forstår komplekse problemstillinger. TV og resten av massemedia er dog et tabloid format. Samt at før enhver valgkamp spres det rundt med løfter som er svært vanskelig å innfri så lenge partiet ikke har over 50% av setene på stortinget. Det du oppfatter som løfter er stort sett ikke løfter, men saker politikeren lover å kjempe for. Dette er helt kurant. Partier som aldri har vært eller sjeldent er i posisjon vil dog ofte være litt for svære i kjeften. Ap og Høyre er som regel veldig moderate og forsiktige. Vi vet alle at disse løftene sjelden blir innfridd, og om de blir, er det gjerne i en redusert utgave(tollgrensa veldig godt eksempel, alle borgerlige partier har de siste årene snakket om heving til 1000kr, bortsett fra krf som har snakket om 400kr, sluttresultatet ble av ukjente årsaker 350kr....). Når løftene ofte bare er tull, hvilket godt grunnlag har da en velger til å ta fornuftige valg når han går til stemmeurnene? Tollgrensa er en uvanlig sak, men det vil hende av og til at den politiske debatten ikke blir stor nok før et forslag nærmer seg realitet. Da må politikere av og til skifte mening og så får de heller stå for dette ved neste valg. Kanskje har de gode intensjoner, kanskje er de lidenskapelig opptatt av å gjøre samfunnet bedre. Eller kanskje er mange av dem bare opptatt av egen vinning? Eller er det ikke tilfelle at de etter endt karrierer ofte "pensjonere" seg som PR rådgivere, FN topp, fylkesmann eller direktør for et eller annet prosjekt som er helsponset av staten. Vel, dette er hva vi har valg til. Sånn at vi kan stemme inn de vi mener er best egnet. Alternativt kan vi stille til valg selv. Lenke til kommentar
xyzxyz Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Stoler du på våre politikere? Det eneste vi kan stole på når det gjelder våre politikere er at skattebetalerne vil bli fratatt stadig mer av sine penger til å finansiere stadig flere oppgaver til suboptimal standard. 1 Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Nei. Snikinnføring av blant annet ny åndsverklov gjør at jeg ikke gjør det. Skillelinjene i politikken er for små til at man vil merke endringer i særlig grad. Sliter med å finne et parti som passer mine meninger, og det gjelder egentlig å luke bort det man minst ønsker skal styre. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Nei. Spesielt ikke siden de som arbeider i de forskjellige departemangene i praksis styrer landet. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 (endret) Ble "både og", men kunne like greit svart nei. Det positive, er at folk nå virker å bli så bevisst det der, at det viser på oppslutningen.Og det er vel eneste vi kan gjøre: Vise med stemmesedlene at vi kaster dem vi ikke kan stole på. på nytt og nytt og nytt.En annen ting, er at politikere som ikke holder ord slipper for lett unna. De burde straffes og/eller det bør gjøres så utrivelig å ikke holde ord at de vegrer sg mer for å gjøre det. Nå er det nærmest populært, som en slags taust akseptert trend.Når dette er sagt, vil jeg si at Ap og Sv er de mest upålitelige. Endret 6. desember 2014 av Delvis Lenke til kommentar
Woods Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Jeg er fortsatt ung og glad student som er snart ferdig med høyere utdanning. Det som har streifet meg i det siste, er total mangel og vilje til å forstå hva som skjer i politikken. Jeg var over gjennomsnittlig interessert for noen år tilbake, men har sett meg lei av gjentatte løftebrudd og all dritten som omgås politikere. Det er såpass ille jeg unngår å snakke med politisk aktive på min egen alder, spesielt på byen/fest. En kveld med en eller flere slike mennesker får meg til å vurdere selvmord før kvelden er omme.. Jeg reflekterte dette for noen dager tilbake. Det er dumt å ikke engasjere seg i hva som skjer i samfunnet, men når media blåser opp fillesaker som avgifter på PLASTPOSER(nei, ikke KREFT eller noe som betyr noe) gir jeg litt opp... I tillegg er jeg lei alle disse "ad-hoc" lignende partiene vi har i dag (MDG). Nei, jeg får med meg hva som skjer i mediene, men jeg velger å leve et lykkelig liv uten å bry meg noe særlig om det. Før tentke jeg det kun gjaldt lavere utdanna folk som tenkte slik, men nå har jeg innsett hvorfor.. 1 Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 passende bilde for tråden 8 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Stoler ikke noe voldsomt på dem, og tilliten blir igrunn enda mindre av de som har gått "partiskolen" fra ungdomspartiet og bygget seg en omfattende ekspertise i tåkeprat og ideologi. Lenke til kommentar
DjengisFaen Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Stemte på FRP og Carl I hagen i mange år, men gradvis har noe skjedd siden han forlot rikspolitikken. Dog har mine politiske syn også forandret seg siden den tid. Problemet er bare at jeg ikke har noen som representerer meg og mine interesser i stortinget lenger. Håper det snart kommer noen som er ærlige nok til å innrømme at det beste for meg og Norge er legalisering av prostitusjon og cannabis, samt enn mer liberal innvandring, så vi får inn bedre ferskvarer på Karl Johan om nettene. Lavere avgifter og høyere trygdeytelser hadde også vært et pluss. Men dette skjer vil ikke, så jeg vil anta at min politikerforakt bare vil øke.... Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 (endret) Stole på politikere ? Det vil vel aldri skje ? En politiker man kan stole på ville vel aldri nådd toppen ? Og såkalte løftebrudd, er jo som regel at de ikke får flertall ? Er vel ingen som lover flertall, bare at de skal kjempe om de sakene ? Endret 6. desember 2014 av MrAvionics Lenke til kommentar
toreae Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Selvfølgelig!Men det som kommer fra politikere må filtreres kraftigt, og så må det oversettes. Og noen ganger er det i omvendt rekkefølge. Og ofte må prosessen gjentaes. Men når resultatet du får ut er følgende:Høyre vil tilgodese rike.Ap vil innføre nye lover.Krf vil helst tilbake til middelalderen.Venstre tror at liberalisme og miljøvern går i hop.Sv vil ha mere skattelegging.Frp vil ikke ha innvandrere.Så er det er det ca riktigt. Kommer du fram til noe annet, må før nemte prosess gjentaes. Så når Høyre snakker om skattelette til bedrifter for å få igang økonomien, så mener de at rike skal få mere. Når Krf snakker om det Krf snakker om, vil de helst ha samesang i skolen. Osv.(Selvfølgelig ikke verdens beste eksempler, men om en Høyrepolitiker sier noe om å hjelpe noen fattige, så mener han selvfølgelig å ta (mere) fra andre fattige, og gi mesteparten til rike.) Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 (endret) De som stemmer ja her burde ta en prat med psykologen. Endret 6. desember 2014 av Skatteflyktning 1 Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 7. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2014 Politikere, de beste av de beste! Nei. Det er en feiloppfatning at politikerne er, eller skal være, de beste av de beste. Så politikere skal helst være middelmådige? I hvilken politisk teori finner vi tanker rundt dette? 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Politikere, de beste av de beste! Godt utdannede mennesker som vi gir tillit til å styre på både lokalt og nasjonalt nivå. Stoler vi på dem? Nei? Man kan vel stole på at de kommer til å i svært mange tilfeller motarbeide det en selv måtte ønske seg. At de kommer til å forandre mening når de har fått makten i svært mange tilfeller, da mesteparten av all politikk er basert på relativisme, og tilfeldige innfall, man kommer på der og da. At man har sterke lobbyinteresser som vil forsøke å påvirke statsmakten i sin egen favør på bekostning av andre osv. (Cronyism). Man kan kanskje stole på at de vil gjøre Norge mer og mer ufritt. Vi var jo et fritt land, spesielt da i 1814 og utover da Norge var en klassisk liberalistisk rettsstat med noen få unntak (som at jøder ikke fikk adgang til riket, for eksempel). Det som har skjedd i ettertid er jo at befolkningen har blitt mer og mer ufri. Det var frihandel, altså ingen toll, og selv bøndene var sterke tilhengere av frihandel og sterke motstandere av toll og merkantilisme etc. som du nevner under her. Flertallet gjør vel kanskje det, siden majoriteten gang på gang går til stemmeurnene og viser dem tillit. Jeg tror ikke at de nødvendigvis stoler fult og helt på dem, men rett og slett fordi de ikke tørr å stemme noe annet. Dette går jo mye på virkelighetsforståelse. Og hvem er det som skaper den? Påvirker propagandaen menneskers forståelse av virkeligheten? Propagandaaparatene til de etablerte partiene, og deres politikere, er svært kraftige instrumenter for å skremme velgerne til seg. Høyre er et sterkt sosialdemokratisk parti, men som i navnet er konservativt og for markedsøkonomi (i praksis ser man jo at dette ikke er tilfellet), men likevel, hele venstresiden later som om dersom Høyre får makt, så vil dette by på svært svært store endringer (...) som bare kommer de rikeste til gode. For eksempel. Propagandamaskineriet er jo med på å lage et vrengebilde av alle politiske bevegelser utenom "det etablerte." Dette til tross for at de er eksperter i manipulasjon og halvsannheter. Spør en politiker et litt komplisert spørsmål og han/hun vil ignorere spørsmålet og kun si det han/hun har bestemt seg for å si(grunnleggende lærdom for enhver politiker). Samt at før enhver valgkamp spres det rundt med løfter som er svært vanskelig å innfri så lenge partiet ikke har over 50% av setene på stortinget. Vi vet alle at disse løftene sjelden blir innfridd, og om de blir, er det gjerne i en redusert utgave(tollgrensa veldig godt eksempel, alle borgerlige partier har de siste årene snakket om heving til 1000kr, bortsett fra krf som har snakket om 400kr, sluttresultatet ble av ukjente årsaker 350kr....). Når løftene ofte bare er tull, hvilket godt grunnlag har da en velger til å ta fornuftige valg når han går til stemmeurnene? Folk vil jo aldri bli fornøyde når de overlater andre til å bestemme for seg, og gir andre oppgaven å disponere sine egne penger for seg. Dette er et fint illustrerende bilde syntes jeg: Bildet er hentet fra liberalistenes maskott libertinius https://www.facebook.com/Libertiniusen/photos_stream?ref=page_internal Kanskje har de gode intensjoner, kanskje er de lidenskapelig opptatt av å gjøre samfunnet bedre. Eller kanskje er mange av dem bare opptatt av egen vinning? Eller er det ikke tilfelle at de etter endt karrierer ofte "pensjonere" seg som PR rådgivere, FN topp, fylkesmann eller direktør for et eller annet prosjekt som er helsponset av staten. Begge deler. Systemet legger i alle fall tilrette for at psykopater (og da sosiopater, som da har selve diagnosen) kan manipulere andre og komme seg til topps. Det vil jo være alle mulige slags typer individer som søker politisk makt, og som ønsker å bestemme over andre osv. Heldigvis så er det mulig i dag, å stemme på politikere som vil arbeide for at politikere skal bestemme minst mulig og befolkningen, og la enkeltindividet bestemme det meste som angår sitt eget liv selv, slik som liberalistene Altså politikere som vil hindre andre politikere i å bestemme mye over deg og meg. Problemet er vel at venstresiden har skapt så mange fordommer mot det frie samfunn, at det er vanskelig å se for seg at dette blir noen realitet. Men det er jo lov å håpe da. =P 1 Lenke til kommentar
Libertyan Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 I utgangspunktet: nei. Finnes noen politikere som er bedre enn andre, men utgangspunktet mitt er at politikere, byråkrater og offentlig ansatte ikke er til å stole på 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 I utgangspunktet: nei. Finnes noen politikere som er bedre enn andre, men utgangspunktet mitt er at politikere, byråkrater og offentlig ansatte ikke er til å stole påPolitikere som vil hindre andre politikere å få gjennomslag for sine forslag som begrenser vår frihet da kanskje? 1 Lenke til kommentar
Libertyan Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 (endret) I utgangspunktet: nei. Finnes noen politikere som er bedre enn andre, men utgangspunktet mitt er at politikere, byråkrater og offentlig ansatte ikke er til å stole påPolitikere som vil hindre andre politikere å få gjennomslag for sine forslag som begrenser vår frihet da kanskje? Ja, og politikere som faktisk gjør noe for å øke vår individuelle frihet, disse er jeg langt større tro på og respekt for Endret 13. desember 2014 av Libertyan 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå