unormal Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 (endret) Hei! Jeg tenkte å lage denne tråden for å få høre deres syn på menneskeverd og verdier er osv. Jeg klarer ikke å se verdien i mennesker eller penger osv. Jeg føler at alle er ''tomme'' mennesker som ble satt på jorda. Det er jo så klart ikke sant men hvordan eller hva tenker dere? Endret 6. desember 2014 av unormal Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 (endret) Jeg mener vel at mye av dette med menneskeverd og menneskerettigheter er forkledd religion. Menneskerettigheter er greit nok så lenge vi husker på at dette bare er noe vi finner på. Vi kan også lage rettigheter for hvite neshorn, mens sorte neshorn ikke får noen rettigheter. Vi kan definere jøder, sorte eller menn som en type ikke-mennesker som derfor ikke skal ha de samme rettighetene som andre. Det samme kan vi gjøre med homofile eller pedofile, og det blir jo faktisk også gjort. Jeg mener at noen av disse menneskerettighetserklæringene burde inneholdt en rar paragraf for å minne oss alle om at dette bare er menneskepåfunn, og ikke avspeilinger er noen objektivt eksisterende steintavler. "Alle mennesker har rett til å gi kommandoer til bisvermer som flyr over områder med nåletrær", eller lignende tull, burde være med av pedagogiske hensyn. edit: Er dårlig på entomologi. Muligens flyr bisvermer "gjennom" et område med nåletrær, og ikke over det. Usikker på hvor høyt bier flyr. Endret 6. desember 2014 av ærligøs Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Å si at menneskeverd og menneskerettigheter bare er noe vi finner på, er ignoranse par excellence.Hvis ditt liv blir truet, da forvarer du deg, ikke sant? Hvis livet ditt er verd å forsvare, så har det verdi. Hvis det ikke hadde verdi, ville du ikke forsvart det. Enkelt og greit. Menneskeverd er en naturlig følge av at når du har verdi for deg selv, så må også andre ha den samme verdi for seg selv. Du trenger ikke kjenne til hva loven sier om dette for å mene at du har rett til å forsvare ditt eget liv. Det er innlysende. De grunnleggende menneskerettigheter har vi ikke fordi noen har bestemt dem og skrevet dem ned, men fordi de er innlysende. Loven bare beskytter rettighetene, den skaper dem ikke. 2 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Mye enig i det du sier Horten Market, men jeg tror det ærligøs mener er at disse verdiene som dere begge hinter til er et konsept innad i oss selv. Ja, personer legger generelt sett verdi til sitt eget liv. Og også andres liv, da empatisk kapasitet lett lager en kobling der. Men sett helt objektivt, fra universets ståsted, så er et menneskeliv på lik linje med livet til en bananflue. Eller eksistensen til en stein. I hvert fall er det ingen ting som tyder på at et liv har noe mer verdi annet enn den verdien vi mennesker beriker det med selv. 1 Lenke til kommentar
Icetears Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Du sier at vi forsvarer oss fordi vi selv føler oss verdt. Jeg vil vri litt om på det å si at vi forsvarer oss selv fordi vi er redd for å dø, komme bort fra familie og venner og bli glemt. Vil det si at verdien er det vi tror og føler om oss selv, og ikke det andre føler? Eller forsvarer vi oss fordi vi er redd for at de andre vil sørge over oss fordi de synes at vi er verdt noe? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Moderatormelding TS: Du bør redigere inn en mer beskrivende emnetittel i førsteinnlegget. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 (endret) Å si at menneskeverd og menneskerettigheter bare er noe vi finner på, er ignoranse par excellence. Å si at Gud er bare noe vi finner på er...(sett inn passende ad hominen) Hvis ditt liv blir truet, da forvarer du deg, ikke sant? Hvis livet ditt er verd å forsvare, så har det verdi. Hvis det ikke hadde verdi, ville du ikke forsvart det. Enkelt og greit. Menneskeverd er en naturlig følge av at når du har verdi for deg selv, så må også andre ha den samme verdi for seg selv. Også pestbefengte rotter forsvarer seg selv. Har de menneskeverd? Du trenger ikke kjenne til hva loven sier om dette for å mene at du har rett til å forsvare ditt eget liv. Det er innlysende. De grunnleggende menneskerettigheter har vi ikke fordi noen har bestemt dem og skrevet dem ned, men fordi de er innlysende. Loven bare beskytter rettighetene, den skaper dem ikke. Hvorfor er det da så mye uenighet om hva som er "innlysende"? Det er innlysende at ting som blir hevdet å være innlysende, ikke er innlysende. Mener du at de som skal henrettes i USA har rett til å angripe fengselsbetjenter som skal føre dem til henrettelsesstedet? Endret 6. desember 2014 av ærligøs 1 Lenke til kommentar
knut71 Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Er TS helt kald og relaterer til ingen eller finnes det mennesker du er glad i og bryr deg om overhode ? Lenke til kommentar
Djn Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Hei! Jeg tenkte å lage denne tråden for å få høre deres syn på menneskeverd og verdier er osv. Jeg klarer ikke å se verdien i mennesker eller penger osv. Jeg føler at alle er ''tomme'' mennesker som ble satt på jorda. Det er jo så klart ikke sant men hvordan eller hva tenker dere? Setter du noe særlig pris på din egen eksistens? Hvis det er tilfelle, kan du tenke på det som en slags sløsing å ikke la alle ha muligheten til det samme. Og hvis det ikke er tilfellet, vel - det burde du trolig diskutere med en psykolog. 1 Lenke til kommentar
Suspendert Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Vad definerer rangordningen mellom organismene på jorden? Slik jeg ser det, har alle organismer i utgangspunktet samme rang, fordi alle har en plass i en fungerende balanse, og derved en lik verdi. Verdien er i seg selv for så vidt meningsløs siden den bare bidrar til en eneste ting, å holde "maskineriet" igang inntil det kollapser. Ingenting kan jo tross alt sies å være for evig fordi ikke noe kan påstås å være absolutt. Tilfeldigvis (slik vi tolker å forstår det), er mennesket den eneste organismen som kan konstruere et normsystem gjennom raske kulturendringer. Disse normsystemene kalles også religion. En del religioner setter mennesket som herre over alle andre organismer, men etter mitt skjønn, er det en konstruert rangordning. I tillegg tilskriver religioner oss en egenverdi, noe jeg mener også er konstruert. Med det sagt, så nyter jeg hele konstruksjonen fordi jeg ikke har forståelse nok til å tro noe annet enn at det finnes mennesker som er glad i meg, og jeg er glad i dem. I tillegg er jeg ikke helst sikker på hva som skjer etter døden... God jul forresten! Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Det finnes jo normsystemer ellers i dyreriket også, spesielt blant flokkdyr/sosiale dyr. Riktig nok kanskje ikke like sofistikert som oss mennesker, men dog eksisterer det fortsatt. 1 Lenke til kommentar
Suspendert Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Det finnes jo normsystemer ellers i dyreriket også, spesielt blant flokkdyr/sosiale dyr. Riktig nok kanskje ikke like sofistikert som oss mennesker, men dog eksisterer det fortsatt. Finnes det noe annet enn menneskelige normsystemer? Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Det finnes jo normsystemer ellers i dyreriket også, spesielt blant flokkdyr/sosiale dyr. Riktig nok kanskje ikke like sofistikert som oss mennesker, men dog eksisterer det fortsatt. Finnes det noe annet enn menneskelige normsystemer? Avhenger av hva man definerer norm som, men ja. Det finnes helt klart sosiale regler blant spesielt flokkdyr/sosiale dyr. Lenke til kommentar
Suspendert Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Avhenger av hva man definerer norm som, men ja. Det finnes helt klart sosiale regler blant spesielt flokkdyr/sosiale dyr. http://no.wikipedia.org/wiki/Norm Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Men sett helt objektivt, fra universets ståsted, så er et menneskeliv på lik linje med livet til en bananflue. Eller eksistensen til en stein. I hvert fall er det ingen ting som tyder på at et liv har noe mer verdi annet enn den verdien vi mennesker beriker det med selv. Verdi forutsetter vel at verdien er for noen, så da er verdi subjektiv av natur. Men da gir det ingen mening å snakke om objektiv verdi. Vil det si at verdien er det vi tror og føler om oss selv, og ikke det andre føler? Eller forsvarer vi oss fordi vi er redd for at de andre vil sørge over oss fordi de synes at vi er verdt noe? Mentalt sunne og friske mennesker opplever verdi i seg selv, en egenverd som er på linje med det andre har. Men vi kan også oppleve å føle oss verdiløse i livets bølgedaler. Da kan tanken på at vi tross alt har verdi for andre holde oss oppe. Å si at Gud er bare noe vi finner på er...(sett inn passende ad hominen) Hvorfor trekker du Gud inn i denne debatten? Hvis menneskeverd er avhengig av et gudommelig vesen, så er ateistene ille ute. Også pestbefengte rotter forsvarer seg selv. Har de menneskeverd? Nei, de har rotteverd. Hvorfor er det da så mye uenighet om hva som er "innlysende"? Det er innlysende at ting som blir hevdet å være innlysende, ikke er innlysende. Men det betyr jo ikke at alt som hevdes å være innlysende, ikke er det. Mener du at de som skal henrettes i USA har rett til å angripe fengselsbetjenter som skal føre dem til henrettelsesstedet? Selvfølgelig har de rett til å forsvare sitt eget liv. Moralsk sett. Det vet vi da også at de vil benytte seg av, derfor tas det forholdsregler som hindrer dem i det. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Mener du at de som skal henrettes i USA har rett til å angripe fengselsbetjenter som skal føre dem til henrettelsesstedet? Selvfølgelig har de rett til å forsvare sitt eget liv. Moralsk sett. Det vet vi da også at de vil benytte seg av, derfor tas det forholdsregler som hindrer dem i det. Men er det ikke litt merkelig at dersom en slik fange skulle lykkes i å ta livet av et par fangevoktere og forsøke å rømme, så vil du altså si at han/hun handlet moralsk riktig? Jeg synes det skurrer litt. Mente ikke blande inn Gud, bare trekke en parallell som jeg tror er lik den måten du tenker på. Virker som metafysisk platonisme for meg. Lenke til kommentar
unormal Skrevet 7. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2014 Så jeg har lest gjennom deres svar og meninger osv og har reflektert litt. Altså jeg vil ikke si at jeg er kald, eller er mentalt forstyrret eller noe sånt. Jeg skjønner hva dere mener og er litt enig med at man forsvarer seg selv pga. verdien i oss. Jeg er jo glad i noen mennesker og meg selv, men jeg har aldri tenkt på det som noe verdi. Jeg begynner å ''se'' verdien, men jeg klarer bare ikke å skjønne det. Du sier at vi forsvarer oss fordi vi selv føler oss verdt. Jeg vil vri litt om på det å si at vi forsvarer oss selv fordi vi er redd for å dø, komme bort fra familie og venner og bli glemt. Vil det si at verdien er det vi tror og føler om oss selv, og ikke det andre føler? Eller forsvarer vi oss fordi vi er redd for at de andre vil sørge over oss fordi de synes at vi er verdt noe? Ganske enig der også. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Hei! Jeg tenkte å lage denne tråden for å få høre deres syn på menneskeverd og verdier er osv. Jeg klarer ikke å se verdien i mennesker eller penger osv. Jeg føler at alle er ''tomme'' mennesker som ble satt på jorda. Det er jo så klart ikke sant men hvordan eller hva tenker dere? Det du sier er at ingenting av hva andre mennesker gjør eller lager har noen verdi for deg. Egenskapene som skal til for å lage kunst gir deg ingenting. Mennesker som lager musikk, film, bøker og tegninger gir deg ingenting. Om du kan finne verdi i noe så må du lage det selv. Å snakke med andre mennesker gir deg ingen verdi, det blir som å snakke med tomme bokser. Forumet her er laget av mennesker, selv ikke det kan gi deg noen verdi. Arkitektur, literatur, film, musikk, alt av kunst er verdiløst. Det er laget av tomme mennesker. Slik tenker ikke jeg. Svært mye av hva andre mennesker er gir meg verdi hver eneste dag. For eksempel å diskutere med deg gir verdi. Slik tenker jeg. Lenke til kommentar
knut71 Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Sett at det var noen maskiner som ga deg alt du trengte for å overleve og du var den siste levende skapingen på jorden. Hadde det vært helt greit liksom ? 1 Lenke til kommentar
Anatman Skrevet 20. desember 2014 Del Skrevet 20. desember 2014 Jeg mener vel at mye av dette med menneskeverd og menneskerettigheter er forkledd religion. Menneskerettigheter er greit nok så lenge vi husker på at dette bare er noe vi finner på. Vi kan også lage rettigheter for hvite neshorn, mens sorte neshorn ikke får noen rettigheter. Vi kan definere jøder, sorte eller menn som en type ikke-mennesker som derfor ikke skal ha de samme rettighetene som andre. Det samme kan vi gjøre med homofile eller pedofile, og det blir jo faktisk også gjort. Jeg mener at noen av disse menneskerettighetserklæringene burde inneholdt en rar paragraf for å minne oss alle om at dette bare er menneskepåfunn, og ikke avspeilinger er noen objektivt eksisterende steintavler. "Alle mennesker har rett til å gi kommandoer til bisvermer som flyr over områder med nåletrær", eller lignende tull, burde være med av pedagogiske hensyn. edit: Er dårlig på entomologi. Muligens flyr bisvermer "gjennom" et område med nåletrær, og ikke over det. Usikker på hvor høyt bier flyr. Du glemmer at det finnes noe som heter empati. Det er ikke noe vi har funnet på, men det er en del av den meneskelige organismen. Vi ønsker også å organisere oss i et samfunn fordi dette gir oss visse fordeler. Mennesker har også en svært sterk trang til å høre til en gruppe. En nødvendig konsevens av det overstående er meneskerettigheter. Vi kan selvfølgelig drite i meneskerettigheter. Vi må da bruke trangen til å tilhøre en gruppe til å overbevise folk om at følelser er no dritt. De må undertrykkes og all vår tillit må gis til det rasjonelle og resonerende intelektet. Men, man trenger ikke lang livserfaring og eller historikunskaper for å se at dette fort hadde bært galt avsted... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå