Gå til innhold

Bærbar PC som tåler programmer?

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg har en HP bærbar PC, som jeg har hatt i to år nå. Den har allerede begynt å fungere dårlig, og den er veldig treg. I tillegg skjer det en daglig hendelse hvor PC'n blir helt grønn og "skurrete", og jeg må skru den av og på. Jeg begynner å bli ganske så lei dette, og kunne tenkt meg en ny bærbar PC. Jeg tror årsaken til at PCn min har blitt som dette, er at jeg har lasta ned mange programmer, som f.eks. videoredigering. Derfor trenger jeg tips til en bærbar PC som tåler programmer godt. Setter pris på all hjelp! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på at du trenger ny PC? Kan hende den bare er infisert av skadevare. To år er ingen alder, men det kan også hende at det er en maskinfeil. Da kan det være grunn for reklamasjon.

Det ville vært enklere for folk å gi fornuftige svar hvis du listet opp noen nøkkeltall for maskinvaren. Slik som prosessor (CPU), arbeidsminne (RAM) og så videre. Pluss navnet på de tyngste programmene du bruker. Da vil du få svar på om maskinen din er for svak eller ikke. Selv en sterk maskin kan yte dårlig hvis den er infisert eller har andre problemer.

Lenke til kommentar

Er du sikker på at du trenger ny PC? Kan hende den bare er infisert av skadevare. To år er ingen alder, men det kan også hende at det er en maskinfeil. Da kan det være grunn for reklamasjon.

Joda, to år kan fint være en alder, hvis det er en annenrangs forbrukerlaptop det er snakk om. Husker jeg brukte en forbruker-PC som var 3 år nyere enn min forrige laptop (bedriftslaptop). Min 3 år eldre laptop var mer snappy og responsiv enn den nyere forbrukerlaptopen.

Lenke til kommentar

Joda, to år kan fint være en alder, hvis det er en annenrangs forbrukerlaptop det er snakk om. Husker jeg brukte en forbruker-PC som var 3 år nyere enn min forrige laptop (bedriftslaptop). Min 3 år eldre laptop var mer snappy og responsiv enn den nyere forbrukerlaptopen.

Det kan du ha rett i, til en viss grad i alle fall. Jeg har aldri hatt billige forbrukermaskiner, men selv det du kaller annenrangs har minst ett års garanti og er også underlagt Forbrukerkjøpsloven. Man har etter denne loven fem års reklamasjonsrett hvis varen er ment å vare så lenge. Om billige PC-er kan være ment å vare kortere vet jeg ikke, men jeg ville forventet at femårsregelen gjelder.

Jeg kjøpte en to år gammel Compaq for lenge siden da dette årtusenet var forholdsvis nytt. Da hadde den fortsatt tre års garanti igjen. Tenk, fem års garanti. :D Det er futt i den ennå.

Lenke til kommentar

Hvis du har en såpass ny HP maskin skal det være gjennopprettings muligheter innebygget. Du kan kjøre den ved å trykke en knapp under oppstart, hvilken vil stå på skjermen. Ta backup først. Jeg tenker det gjerne er like greit å gjøre det slik siden du allerede vurderer å kjøpe ny maskin.

En PC som "tåler programmer godt" finnes nok ikke, da det er heller relatert til programvare enn maskinvare. Fyller du maskinen din med dritt, går det tregnt til slutt uansett. Skal vi være helt sikker er modellnavn å foretrekke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...