Gå til innhold

[Løst] Oppgradere 4 år gammel pc, hvor er flaskehalsene?

Anbefalte innlegg

Gikk til innkjøp av en komplett gaming pc fra komplett for nå 4 år siden. Som jeg har skjønt så har det skjedd en god del siden den gang. Pc'en brukes fortsatt hyppig og da spesielt til tung redigering, men den får også kjørt seg med spill av og til. Den innfrir egentlig alle mine krav, men av nysgjerrighet lurer på om dere ser noen veldig klare flaskehalser på dette oppsettet. Har tenkt å plukke den fra hverandre og sette den sammen igjen (for gøy). I den sammenheng vurderer jeg å evt oppgradere noen deler (for kanskje rundt 5000).

Hovedkort - ASUS M4A89GTD PRO/USB3, Socket-AM3

Prosessor - AMD Phenom II X6 1090T Black Edition

Ram - 2x Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 8GB CL9

Skjermkort - 2x Sapphire Radeon HD 6950 1GB GDDR5 (crossfire)

SSD - Crucial m4 SSD 2.5" 128GB

Kabinettet er et "Cooler Master HAF 932 Big Tower"

Setter pris på svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har greit med minne, og disken din er SSD. Det er jo allerede en god start, men SSDen din er ikke den kjappeste i klassen ved skriving av filer.

Usikker på om cpu eller skjermkortoppgradering vil gjøre stort for opplevd ytelse ved videoredigering.

Kommer kanskje litt an på hva du legger i begrepet.

Uten å være ekspert på området, så vil jeg tro at flaskehalsen din (for videoredigering) er båndbredde til disk og minne, og kanskje minnemengde.

Et oppsett med RAID0 med SSDer for arbeidsdisk kan gi ok effekt. I alle fall om diskene henger på SATAinterfacer som sitter på uavhengige PCIe-spor. Hardware RAIDkontrollere er stort sett dyrere enn menigmann vil betale, og sw-RAID gir akseptabel ytelse. (Hovedkortet ditt støtter RAID0, men dette er sw-RAID.)

Du har allerede så mye minne som hovedkortet kan svelge, og jeg vil ikke anbefale å oppgradere til kjappere minne på et såvidt gammelt hovedkort.

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar!

Det høres ut som det ikke er så mye å hente på tanke med foto- og videoredigering uten å oppgradere mange deler. Stemmer det?

Enn hvis jeg putter inn et nytt skjermkort, vil de ha mye å si for spilling? F.eks et Radeon R9 290X

Lenke til kommentar

Om min evaluering av hvilke resursser som er utsatt under foto og videoredigering er riktig, så er nok konklusjonen din riktig.

Spiller ikke selv, og har begrenset innsikt i hva som er hot or not. Enten det gjelder spill eller skjermkort.

Har inntrykk av at FPSene har mer effekt av heftige skjermkort med mye og raskt minne, enn fancy prosessorer, Men utover det har jeg lite å bidra med. Det er sikkert noen gamere her som har mer underbygde synspunkter på området. Sorry. :-)

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar!

Det høres ut som det ikke er så mye å hente på tanke med foto- og videoredigering uten å oppgradere mange deler. Stemmer det?

Enn hvis jeg putter inn et nytt skjermkort, vil de ha mye å si for spilling? F.eks et Radeon R9 290X

Ram er ok, SSD er ok, kan oppgraderes dersom du trenger mer plass.

Kjøp nytt skjermkort, det er den største flaskehalsen.

Hvis du i spill ser at skjermkortet ikke får yte 100%, kan du oppgradere cpu til en firekjerner intel og z97-brikkesett. Men jeg tror et nytt skjermkort vil holde i massevis, f.eks. 970gtx eller 960gtx. cpu er ikke så viktig for spill.

Endret av Pycnopodia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøp nytt skjermkort. Burde holde det.

Vil du anbefale et skjermkort? :)

Har samme CPU som deg og et Asus 290X DCUII OC. Kjører f.eks Battlefield 4 på ultra med 60fps (vsync).

Kjøp Nvidia 970 eller AMD 290(X). Største fordelen med Nvidia 970 ovenfor AMD 290(X) er strømforbruk/varme.

8 GB RAM er nok om du ikke har noen spesielle behov. Oppgraderte selv fra 8 til 16 og jeg kunne egentlig bare spart pengene.

Har du penger til overs kjøp en SSD som du kan putte spillene dine på. Du merker ganske stor forskjell på lastetidene(loading) i spillene.

Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn hadde jeg for meg at jeg ikke kunne bruke noe annet enn et AMD-skjermkort når jeg har amd-prosessor fra før.. Nå blir det lettere å finne skjermkort!

16 GB RAM er nødvendig med video og bildebehandling, det er nesten for lite.

Takk for tilbakemeldinger folkens :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...