Gå til innhold

Skattekort 2015?

Superfruit

Anbefalte innlegg

Hvorfor har de ikke fått med seg jeg har to kontoer?

Er det ikke bare lønnskonto som er relevant for skattekortet?

På selvangivelsen min var begge kontoer inkludert og gikk i 0 totalt. Ingen baksmell.

Så på GRUNN AV at det IKKE er arveavgift, skal summen føres opp på bankinnskudd fordi jeg skal skatte av den? Det gir mindre mening enn ingenting...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: spør banken (den som ikke er med), ikke oss... Har du opprettet en konto etter 31/12/13, så er det forklaringen. Utkastet til skattekort for 2015 er basert på selvangivelsen for 2013 (2014 er ikke slutt enda...) og de opplysningene bankene/arbeidsgivere rapporterte inn da, pluss forventet lønnsvekst.

2: nei. All formue og gjeld er relevant. (og all inntekt, men det har ingenting med banker og kontoer å gjøre...)

3: All formue (og gjeld) skal være med på beregning av skattekort/selvangivelse (og evt. betales formuesskatt av nettoformue om over en viss grense) uavhengig av arveavgift eller ikke.

4: Det skal ikke betales inntektsskatt av arv (verken før eller etter arveavgiftens fall), men derimot (om man kommer over grensa) formuesskatt, og det er antakelig her du misforstår...

Lenke til kommentar

Min arv er langt unna formueskatt, så da trenger jeg ikke bekymre meg noe? Hvis jeg skulle bekymret meg; ville vel dette skjedd automatisk.

Merkelig det gikk igjennom bare opplysningene fra den ene banken?

Kontoen ble opprettet i den sekundære banken min nesten før jeg ble født, så merkelig at de som styrer med dette ikke har fått det med seg?

Det gikk jo bra i fjor, hvorfor ikke bare godta det de setter opp som foreslått (Skatteetaten)?

Lenke til kommentar

(...)

Men så blar jeg nedover på den 'Endre skattekort/forskuddskatt og der står det Renteinntekter 11 500 fra før av ? Skjønner ikke hvor det tallet har kommet fra. Faktum er at pr dags dato har jeg formue på over 805 000,- i banken hvor 113 000 av disse står på BSU konto.

Hvorfor står det da fra før av 564 000 der under Forventet formue og gjeld ved utgangen av 2015

4.7 Annen formue (bankinnskudd, aksjer, bil etc)

Er dette fra forrige gangen da ? Og skal jeg endre denne til 800 000 i såfall hvorfor ? Kommer jo til å ha en mye høyere formue en 800 000 ved utgangen av 2015.

Skal jeg bare la det gå automatisk og fortsatt la det bare stå 564 000 der uendret ?

Skattetrekksmeldinga er ei framskriving av skatteoppjeret for 2013. (Skatteoppgjeret for 2014 er jo ikkje klart før til hausten).

Ein betalar ikkje formueskatt av formue under 1,2 millionar i 2015, så dette er ikkje noko å bry seg med.

Du har ikke lån da, altså?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

For å få riktig skatt i forhold til inntekt i 2015 må jeg jo skrive inn den nye inntekten min før nyttår, så den regnes av riktig på januarlønnen. Men på skattetatens nettside kan man bare endre hva du sto på i år (2014). Hvordan kan man registrere inn 2015?

Lønnen du får i januar er den som du jobbet for i desember.

Lenke til kommentar

For å få riktig skatt i forhold til inntekt i 2015 må jeg jo skrive inn den nye inntekten min før nyttår, så den regnes av riktig på januarlønnen. Men på skattetatens nettside kan man bare endre hva du sto på i år (2014). Hvordan kan man registrere inn 2015?

Lønnen du får i januar er den som du jobbet for i desember.

Ikke nødvendigvis.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Kommer helt ann på om du får utbetalt lønn etterskuddsvis, eller ikke. Jeg får lønn den 12, for inneværende måned, mens eventuelle tillegg som utbetales er etterskuddsvis fra forrige måned. Altså, grunnlønn forskuddsvis og tillegg etterskuddsvis.

Aha. Får selv lønn hver 14, så det vil jo si to ganger i månen.

Men lurer i grunnen på om det er en ide å fikse skattekort før 1. januar slik at jeg da har det riktig.. Har selv betalt for lite skatt iløpet av de siste 4-5 månene av 2014, så kommer sikkert til å få skattesmell.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...