Gå til innhold

Skattekort 2015?

Superfruit

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan ikke endre for 2015 før du har mottatt skattetrekksmelding

"I desember sender vi deg informasjon om skattekortet (skattetrekksmelding) for neste år. Der vil du få informasjon om grunnlaget for beregning av ditt skattetrekk. Sjekk at grunnlaget stemmer. Er du registrert e-bruker får du brevet elektronisk i meldingsboksen din i Altinn. Har du ikke mottatt meldingen innen 9. januar, kan du ringe oss. "

Endret av Bond007
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du tabelltrekk så trenger du ikke bekymre deg særlig for å rapportere nøyaktig inntekt. Tabellene tar god høyde for variasjon i inntekt, det viktige er å få oppgitt forventede fradrag, formue og kapitalinntekter riktig, for det er disse som bestemmer hvilken tabell du får.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det blir vel ikke store endringen i skatt om du ikke endrer skattekort før i januar uansett. Forskjellen mellom 2014 og 2015 blir minimal for den jevne nordmann, særlig når det gjelder inntekt/lønn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvis jeg får en endring i økonomien min før 1. januar 2015, skal dette opplyses?

Ja, om du ikke vil ha baksmell. Men det må ikke opplyses om dette - det er opp til deg!

Nå ligger jo skattekort / grunnlaget tilgjengelig hos skatteetaten, så du kan bare sjekke hva de har lagt til grunn der.

Det er særlig gjeld/innskudd/fradrag som gir endring i skatten. Inntektskatt beregnes progressivt uansett.

Lenke til kommentar

Har du tabelltrekk så trenger du ikke bekymre deg særlig for å rapportere nøyaktig inntekt. Tabellene tar god høyde for variasjon i inntekt, det viktige er å få oppgitt forventede fradrag, formue og kapitalinntekter riktig, for det er disse som bestemmer hvilken tabell du får.

På min for 2015 står det at jeg går etter tabellnummer 7122 da jeg oppga inntekt på 320 000,- opp fra 200 00 i året i fjor, men det stod med rød skrift at de ikke ville gjøre noen forskjell/endring på skattetrekket pga tabellkort.

Men så blar jeg nedover på den 'Endre skattekort/forskuddskatt og der står det Renteinntekter 11 500 fra før av ? Skjønner ikke hvor det tallet har kommet fra. Faktum er at pr dags dato har jeg formue på over 805 000,- i banken hvor 113 000 av disse står på BSU konto.

Hvorfor står det da fra før av 564 000 der under Forventet formue og gjeld ved utgangen av 2015

4.7 Annen formue (bankinnskudd, aksjer, bil etc)

Er dette fra forrige gangen da ? Og skal jeg endre denne til 800 000 i såfall hvorfor ? Kommer jo til å ha en mye høyere formue en 800 000 ved utgangen av 2015.

Skal jeg bare la det gå automatisk og fortsatt la det bare stå 564 000 der uendret ?

Endret av Centy88
Lenke til kommentar

Har oppdatert inntekt nå; men lurer på to ting til:

Hvis jeg får arv, og får denne overført til meg selv før 2015, selv om det ikke skal være arveavgift, skal jeg føre opp dette på ''bankinnskudd, annen formue'', eller hva det feltet heter?

Det samme kan vel relateres til mitt neste spørsmål, da jeg har en konto i en annen bank enn den jeg får lønnen min til, greia er at bare den banken hvor jeg har lønnen min i får oppdateringene? La oss si jeg har 1 tusen kroner i bank A og jeg får lønnen min inn på bank A, på skattekortet mitt står det oppført at jeg har 1,000 kroner i ''bankinnskudd, annen formue osv.'' men hva om jeg i bank B har 2,000. skal dette IKKE føres? Skulle det ikke egentlig stått jeg hadde 3,000 totalt, da?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvis jeg får arv, og får denne overført til meg selv før 2015, selv om det ikke skal være arveavgift, skal jeg føre opp dette på ''bankinnskudd, annen formue'', eller hva det feltet heter?

Det samme kan vel relateres til mitt neste spørsmål, da jeg har en konto i en annen bank enn den jeg får lønnen min til, greia er at bare den banken hvor jeg har lønnen min i får oppdateringene? La oss si jeg har 1 tusen kroner i bank A og jeg får lønnen min inn på bank A, på skattekortet mitt står det oppført at jeg har 1,000 kroner i ''bankinnskudd, annen formue osv.'' men hva om jeg i bank B har 2,000. skal dette IKKE føres? Skulle det ikke egentlig stått jeg hadde 3,000 totalt, da?

Joda, dette kommer som regel automatisk på selvangivelsen og kan sjekkes på årsoppgavene fra banken. Arven vil jo også komme automatisk med på den kontoen den står på ved når 2015 er overstått. Altså inskuddskonto eller sparekonto. Uten at jeg er helt sikker på om arv skal noe eget, men det tror jeg ikke - godt det er lenge til selvangivelsen skal leveres.

Lenke til kommentar

(...)

Men så blar jeg nedover på den 'Endre skattekort/forskuddskatt og der står det Renteinntekter 11 500 fra før av ? Skjønner ikke hvor det tallet har kommet fra. Faktum er at pr dags dato har jeg formue på over 805 000,- i banken hvor 113 000 av disse står på BSU konto.

Hvorfor står det da fra før av 564 000 der under Forventet formue og gjeld ved utgangen av 2015

4.7 Annen formue (bankinnskudd, aksjer, bil etc)

Er dette fra forrige gangen da ? Og skal jeg endre denne til 800 000 i såfall hvorfor ? Kommer jo til å ha en mye høyere formue en 800 000 ved utgangen av 2015.

Skal jeg bare la det gå automatisk og fortsatt la det bare stå 564 000 der uendret ?

Skattetrekksmeldinga er ei framskriving av skatteoppjeret for 2013. (Skatteoppgjeret for 2014 er jo ikkje klart før til hausten).

Ein betalar ikkje formueskatt av formue under 1,2 millionar i 2015, så dette er ikkje noko å bry seg med.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Joda, dette kommer som regel automatisk på selvangivelsen og kan sjekkes på årsoppgavene fra banken. Arven vil jo også komme automatisk med på den kontoen den står på ved når 2015 er overstått. Altså inskuddskonto eller sparekonto. Uten at jeg er helt sikker på om arv skal noe eget, men det tror jeg ikke - godt det er lenge til selvangivelsen skal leveres.

Så hvis jeg får overført arv nå, så trenger jeg ikke ikke oppdatere hvor mye jeg faktisk har?

La oss si jeg får arven 31. des. da trenger jeg ikke å endre noe og bekymre meg om at jeg går inn i 2015 med feil data på meg?

Og dette med at skattekortet bare har data fra den ene banken min... hvorfor?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nei, du kan "juge" for å få lavere skattetrekk men da får du større baksmell - så du slipper ikke unna. Vel og merke om det er mer enn 1.2 mill - for da må du betale formueskatt, og evt skatt på renteinntekter. Er det mindre enn 1.2 må du ikke skatte av det - kun av renteinntektene du isåfall måtte ha.

Skatteetaten har vel ikke fått med seg den andre kontoen enda... du slipper ikke unna uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...