Gå til innhold

Trenger expert hjelp til valg av TV.

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har tenkt til på oppgradere min 10 år gammel Samsung.

Har funnet 2 modeller som er i min pris klasse men er usikker på hvem av de som er det bedre valget.

Sasmung UE55HU7505 Eller Sony KD55X8505

Hva tror dere?

Endret av .dat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, takk for svar. Film og litt spilling for det meste. Er de så dårlige på spill altså? med tanke at de er UHD?

Jeg leste at Sony'en gjør en bra jobb med input lag for å være en UHD tv. Men det sto i flere av testene at sortnivået på Sony'en var dårligere en hva man får på samsungen.

Er det ikke litt dumt å kjøpe en full hd tv nå. Med tanke på at det er noe man skal ha lang tid framover?

Takk

Lenke til kommentar

Jeg er tilhenger av "kvalitet over tid". Det eneste man veit idag er at neste år er det noe mye bedre på markedet.

Så ikke kjøp tv for å ha den i evigheter, kjøp en du kan bytte med god samvittighet om 3 år..

Sony 805b er utrolig god til prisen, får en 55" til under 8k som regel.

Matt overflate, så lys er ikke så plagsomt. Sort er sort, og farger er nøytrale

Lenke til kommentar

Jeg er tilhenger av "kvalitet over tid". Det eneste man veit idag er at neste år er det noe mye bedre på markedet.

Så ikke kjøp tv for å ha den i evigheter, kjøp en du kan bytte med god samvittighet om 3 år..

Sony 805b er utrolig god til prisen, får en 55" til under 8k som regel.

Matt overflate, så lys er ikke så plagsomt. Sort er sort, og farger er nøytrale

Så du mener det ikke er verdt å legge til 4 tusen for KD55X8505? jeg ønsker ikke å bytte tv så ofte. Som jeg sa tidligere hadde jeg min 37 tommer Samsung i 10 år. hehe

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte X8505 for en liten stund siden å den var hærlig å spille på, den skal som du selv sier være en bedre spill-tv en samsungen. Jeg synes også at fargene var fantastiske og bildekvaliteten generelt var topp uansett kilde. Jeg vet ikke hvor mye du legger i sortnivå, men den får jo godkjent sortnivå av avforums i denne testen:

https://www.avforums.com/review/sony-x8505-kd-55-49-65-x8505b-ultra-hd-led-lcd-4k-3d-tv-review.10556

Jeg måtte desverre levere den tilbake da panelet på min var elendig med mye lysgjennomslag. Det synes jeg var dumt for jeg var veldig fornøyd med TV'n ellers. jeg kjøpt den på tilbud så kunne ikke bare kjøpe en ny en. Men mulig jeg prøver på nytt nå som den har gått ned i pris igjen.

Forslaget til newman om w805 er ikke dumt.

Jeg mener det er individuelt om det er verdt å legge i 4000kr ekstra for x8505, men hvis du tenker å ha TVn lenge så er min mening at det er verdt det.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte X8505 for en liten stund siden å den var hærlig å spille på, den skal som du selv sier være en bedre spill-tv en samsungen. Jeg synes også at fargene var fantastiske og bildekvaliteten generelt var topp uansett kilde. Jeg vet ikke hvor mye du legger i sortnivå, men den får jo godkjent sortnivå av avforums i denne testen:

https://www.avforums.com/review/sony-x8505-kd-55-49-65-x8505b-ultra-hd-led-lcd-4k-3d-tv-review.10556

Jeg måtte desverre levere den tilbake da panelet på min var elendig med mye lysgjennomslag. Det synes jeg var dumt for jeg var veldig fornøyd med TV'n ellers. jeg kjøpt den på tilbud så kunne ikke bare kjøpe en ny en. Men mulig jeg prøver på nytt nå som den har gått ned i pris igjen.

Forslaget til newman om w805 er ikke dumt.

Jeg mener det er individuelt om det er verdt å legge i 4000kr ekstra for x8505, men hvis du tenker å ha TVn lenge så er min mening at det er verdt det.

Ja det er noe jeg har planer om å ha lenge. Tror det kan være verdt det for meg å legge til de ekstra 4 tusen. Jeg har ikke råd til bytte tver støtt og stadig. Nå gjør du meg nervøs for å få et dårlig panel med lys problemer hehe. Skulle ønske den kosta 10 tusen da hadde det vært ganske enkelt føler jeg. Skal ta en tur til expert for å se på den vist dem har den hengende oppe.

Lykke til vist du prøver deg igjen, kanskje du bare var uheldig?

Lenke til kommentar

hei min anbefaling er å gå for en LG tv! jobber selv som som tv selger å LG er soleklart den beste tv-en når det kommer til fargegjengivelse å kontrast. hvis du drar til en forhandler å kikker på tv vil du raskt se at at det fort kan oppstå et lite "gråskjær" i bilde på mange samsung tv-er da disse leveres med alt for høy lysstyrke fra fabrikk. så mine alternativ til deg er LG 55ub850 som er nylig kåret til testvinner hos lyd og bilde, eller så har du LG 55lb670 som er et knallgodt alternativ hvis du skal gå for en full HD skjerm! men for all del Samsung er et knallgodt merke, men jeg å mine å kolleger er ikke helt overbevist.

Lenke til kommentar

@julianj98 Har lagt merke til at de fleste selgerne roser LG og deres IPS panel opp i skyene. Altså både LG sine skjermer og en del av de som bruker IPS panelet da kanskje spesielt Philips. Det interessante er jo da at i de fleste tester rundt omkring er det de med VA panel som blir ansett som best, spesielt på kontrast og sortnivå. Så jeg har lurt en del på hvorfor dere er så uenige?

Har selv hatt lb670, å er ikke enig i at dette er noen knallgodt alternativ. Det er sikkert en ok TV. Men SD matriale ble veldig dårlig, litt lagg på PS4 spilling, en oppskrytt webOS som TV'n slet med å dra pga for dårlig prossesor og det værste var DSE som det virkes om flere av IPS panelene sliter med... Forferdeli å se fotball på når det er sånn.

Lenke til kommentar

skjønner men det som betyr mye for hvordan bilde på tv-en blir er om den er kalibrert eller ikke! som nevnt tidligere så leveres tv-er med ulike innstillinger fra hver produsent så det er til å annbefale å innvestere i tv-klargjøring vi kaller det hos forhandlerne. Dette gjør at vi får perfeksjonert alle innstillinger ved hjelp av en "spyder" som festes på skjermen med ledning til pcen å scanner tv-en for å derreteer stille inn tv-en med det av innstillinger som gir den mest ideelle tv opplevelsen.

Lenke til kommentar

Så når dere anbefaler tv med IPS panel da fortrinnsvis LG så er det basert på bildet dere ser når dere setter på tvn rett ut fra boksen, altså med innstillingne dynamisk/vivid/livlig?

Eksempelvis Sony får jo mye skryt for hvordan bildet et ut av boksen å det samme gjelder en god del samsung modeller. Så jeg synes fortsatt dette er litt merkelig.

Har sett testen i LYd og bilde ja. Greit at den vant, men er jo ikke all verden den har å bryne seg på heller. Bare panasonicen som kan sies å være noenlunde imponernde i den testen i tilleg til LG'n. Sony X8505 og samsunh hu7505 var jo ikke med i testen, mest sannsynlig fordi de er rangert over LG'n. Å disse får du jo til samme pris/billigere.

LG'n fikk ikke spesielt god omtale av hdtvtest.co.uk å det til tross for at den er justert opp etter en oppdatering.

Ikke meningen å "angripe" deg på noen som helst måte altså, bare veldig nysgjerrig på dette med at det er så delte meninger mellom folk som tester og dere som selger.

Lenke til kommentar

Hei igjen, jeg skal ned over helga å se på begge tvene. ang den testen så vil jeg si den er misvisende.. som sagt over, helt feil modell av samsung som var med. og sony var jo ikke med i det hele tatt. Kan lure på hvorfor?

Lenke til kommentar

Nå har jeg vært å sett på den. Farger så bra ut men sortnivået var litt tvilsomt. Selgeren prøvde hardt å selge meg LG isteden. Skryt mye av den og nevnte til og med den testen på lyd og bilde hehe.

Regner med at de har større fortjeneste på LG tvene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...