Gå til innhold

Dør vi i intervaller?

PgUp

Anbefalte innlegg

Se for deg at det finnes en maskin som teleporterer deg til mars. Du går inn i maskinen og dukker opp akkurat lik på mars. Det du ikke vet er at når du stiger inn i maskinen blir du drept momentant og en identisk klone av deg dukker opp på mars med akkurat de samme minnene som deg, men det er umulig av den nye versjonen av deg på mars å finne ut av det.

Tenk tilbake på tiden som barn. Se på deg selv nå. Hvor mye likt er det? Utseened har endret seg totalt, du har fått nye minner og mistet andre minner. Alle cellene har blitt byttet ut og du fremstår som en helt annen person enn da du var barn.

Bevisstheten din henger sammen med det fysiske I kroppen din Hvis cellene dine blir kopiert og byttet ut, hvorfor er det ikke umulig at også bevisstheten din blir det. At den blir kopiert over mens den gamle versjonen dør ut. Du vil aldri merke det siden den blir kopiert helt likt med de samme minnene, og akkurat som i Mars eksemeplet den nye versjonen som nettopp begynte å eksistere finne ut av det.

Kanskje bevisstheten din du innehar nå ikke har eksistert lenge og vil snart dø ut. Hva tenker dere om denne muligheten?

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo igrunn det som blir å skje om de finner opp teleportering. Med mindre de frakter selve atomene som du består av. Men en person er jo bare en spesiell oppskrift av atomer, kjemiske reaksjoner og elektriske impulser og så videre.

Så må man dra en grense på hva som er "deg". Om det er nøyaktig ett sett med atomer eller om det er selve "oppskriften" som er en person. For hvis 100% av cellene dør ut og blir skapt på ny så dør man på en måte flere ganger i løpet av livet.

Og hvis man definerer "oppskriften" som selve personen så vil jo en klone være nøyaktig samme person.

Lenke til kommentar

Tja, det er nok ikke umulig å få til, sånn i teorien. Det gir bare ingen mening at det faktisk ER slik.

For når du bytter ut ALLE minnene og bevistheten, hva slags rolle spiller det om du er et resultat av mor og far sine gener, eller om du var noe annet før? Det ville ikke gitt deg noen fordeler, hverken når du dør eller blir født. Og i hvert fall ikke evolusjonsmessig.

Ja, det er både lettere og bedre å bare "starte på nytt". Ja for helt på nytt blir det jo ikke. Du er jo på sett og vis en foredlet versjon av dine forfedre og arver svært mye.

Og akkurat deg, det er jo minnene og opplevelsene dine. Og uten de fra ditt hypotetiske "gamle jeg", så er de meningsløse. Da kan du like godt kalle ditt "gamle jeg" for faren din.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Tja, det er nok ikke umulig å få til, sånn i teorien. Det gir bare ingen mening at det faktisk ER slik.

For når du bytter ut ALLE minnene og bevistheten, hva slags rolle spiller det om du er et resultat av mor og far sine gener, eller om du var noe annet før? Det ville ikke gitt deg noen fordeler, hverken når du dør eller blir født. Og i hvert fall ikke evolusjonsmessig.

Ja, det er både lettere og bedre å bare "starte på nytt". Ja for helt på nytt blir det jo ikke. Du er jo på sett og vis en foredlet versjon av dine forfedre og arver svært mye.

Og akkurat deg, det er jo minnene og opplevelsene dine. Og uten de fra ditt hypotetiske "gamle jeg", så er de meningsløse. Da kan du like godt kalle ditt "gamle jeg" for faren din.

Celler dør for å sikre at vi utvikler oss i løpet av levetiden, og nye celler blir skapt basert på de gamle. Spørsmålet er om ikke også bevisstheten blir kopiert over og den gamle dør. Stemmer at "gamle jeg" blir som faren av den "nye deg". Utskifting av celler har store evolusjonære fordeler for vår konstante utvikling. Da ville det gitt mening å leve i nuet var vi klar over dette, fremfor å forbrede seg på fremtiden (ikke at det ville vært noe positivt).

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Hvis vi hadde klart å kopiere alle atomene til et menneske, hadde det jo ikke vært noen grunn for at man skulle dø?

Hvis den gamle versjonen slutter å eksistere er ditt gamle jeg død. Akkurat som i Mars eksempelet. Din nye jeg startet nettopp å eksistere men det nye jeg vil aldri vite at den forrige versjonen døde eller at det ikke var den samme versjonen helt fra starten av.

Lenke til kommentar

Selv om atomene i kroppen din byttes ut hele tiden betyr jo ikke dette at bevissheten din forandrer seg. De nye atomene vil som du sa, være basert på de gamle. Se for deg at du lager en eksakt kopi av deg selv. Den nye deg vil ha lik bevisshet som deg akkurat i det øyeblikket den blir laget. Et sekund senere vil den nye deg være forskjellig fra den orginale deg fordi det er inntrykk fra omgivelsene som påvirker bevisstheten.

Bevisstheten din er bare en spesiell komposisjon av atomer i hjernen din. Du kan i teorien lage uendlige kopier av bevissheten din, ingen av disse er "nye" eller "gamle", bare en eksakt kopi av seg selv. Det jeg prøver å si er at hvis et atom i hjernen din byttes ut med et annet eksakt likt atom vil det ikke være noen forskjell.

EDIT: funfact! tannemaljen er det eneste som aldri byttes ut, altså deler av tennene dine har vært der siden de kom frem ^^,

Endret av Ajeey
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt. Når du blir kopiert og lagd på nytt på mars, så vil du jo vite om det. Du vil jo huske at du gikk inn i maskinen osv... du vil bare ikke huske at du døde.

Og samme ville det jo vært når du blir født. Du har ingen minner fra ditt hypotektiske "forrige jeg", og du blir på nytt formet av miljøet og minnene du starter å generere. Ja, evolusjonsmessig så gir det nok også bedre vilkår om dine gener går videre, men at minnene (som bare vil hope seg opp og hemme deg) blir borte. Og det er jo det du gjør når du får unger.

Du får en vag kopi av deg selv, bare uten all gammel viten som ikke nødvendigvis er gjeldende lenger. Ingen vits å vite alt om båtbygging, om det er IT-kunnskaper du trenger for å overleve. Og du ønsker ikke å la alle andre vonde minner flytte over og påvirke noen. Da ønsker du heller at du skal lære opp noen, filtrere ut alt tullet, og lære noe relevant til den aktuelle tidsepoken.

Etter hva jeg ser det, så ER barna dine den ultimate "klonen" av deg. Ja, gitt at du fant en make som passet, og at du er der i oppveksten og lærer det han bør trenge.

Lenke til kommentar

Ikke så lett å forklare nei. Poenget er at din nåværende deg er personen nede på jorda som er på vei inn i teleporteringsmaskinen akkurat nå og snart kommer til å dø og erstattes av en ny person på mars. Og personen på mars kommer til å gå igjennom akkurat det samme, han kommer også til å gå inn i en ny teleporteringsmaskin og alt dette skjer i gitte intervaller frem til vi dør.

Er ikke det samme som det av man får barn, det er ikke det jeg snakker om her. Barn er jo ingen klone men en kombinasjon av genene til to ulike personer.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Selv om atomene i kroppen din byttes ut hele tiden betyr jo ikke dette at bevissheten din forandrer seg. De nye atomene vil som du sa, være basert på de gamle. Se for deg at du lager en eksakt kopi av deg selv. Den nye deg vil ha lik bevisshet som deg akkurat i det øyeblikket den blir laget. Et sekund senere vil den nye deg være forskjellig fra den orginale deg fordi det er inntrykk fra omgivelsene som påvirker bevisstheten.

Bevisstheten din er bare en spesiell komposisjon av atomer i hjernen din. Du kan i teorien lage uendlige kopier av bevissheten din, ingen av disse er "nye" eller "gamle", bare en eksakt kopi av seg selv. Det jeg prøver å si er at hvis et atom i hjernen din byttes ut med et annet eksakt likt atom vil det ikke være noen forskjell.

EDIT: funfact! tannemaljen er det eneste som aldri byttes ut, altså deler av tennene dine har vært der siden de kom frem ^^,

Men hvis det byttes ut vil jo den gamle versjonen forsvinne og være død. Altså i eksempelet ditt så vil jo den kopierte versjonen ikke være deg, men en annen person, selv om den er kliss lik deg.

Hvis jeg kopierer en fil over til en minnepinne, så er det helt like, men det er alikevel ikke samme fil. Det viser seg når vi sletter den gamle filen og den nye versjonen eksisterer fremdeles.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Jeg ser på bevisstheten som DRAM, dynamisk random access memory. DRAM krever hele tiden at hver 'celle' oppfriskes før den mister ladningen sin. Hjernen og bevisstheten består etter hva jeg har forstått nerveceller som inneholder spenning. Så hvis du kopierer et menneske vil denne oppfriskningen da stoppe opp? Da vil du risikere å bli hjernevasket.. hmm

Lenke til kommentar

Det stemmer det ja. Men det jeg prøvde å forklare er at hvis du bytter ut et atom i hjernen din, med et helt identisk atom, vil det ikke være noen forskjell på bevisstheten din. (Dette er hva forskningen jeg har lest sier, hvertfall)

Så har vi jo de som påstår at de har opplevd ending i personligheten sin etter organ-transplantasjon, som er ganske interresant :p

Endret av Ajeey
Lenke til kommentar

Se for deg at det finnes en maskin som teleporterer deg til mars. Du går inn i maskinen og dukker opp akkurat lik på mars. Det du ikke vet er at når du stiger inn i maskinen blir du drept momentant og en identisk klone av deg dukker opp på mars med akkurat de samme minnene som deg, men det er umulig av den nye versjonen av deg på mars å finne ut av det.

Tenk tilbake på tiden som barn. Se på deg selv nå. Hvor mye likt er det? Utseened har endret seg totalt, du har fått nye minner og mistet andre minner. Alle cellene har blitt byttet ut og du fremstår som en helt annen person enn da du var barn.

Bevisstheten din henger sammen med det fysiske I kroppen din Hvis cellene dine blir kopiert og byttet ut, hvorfor er det ikke umulig at også bevisstheten din blir det. At den blir kopiert over mens den gamle versjonen dør ut. Du vil aldri merke det siden den blir kopiert helt likt med de samme minnene, og akkurat som i Mars eksemeplet den nye versjonen som nettopp begynte å eksistere finne ut av det.

Kanskje bevisstheten din du innehar nå ikke har eksistert lenge og vil snart dø ut. Hva tenker dere om denne muligheten?

Dette er faktisk mer interessant enn hva visse vil ha det til. Det man må spørre seg om er: Hva er "jeg"?

Jeg mener "jeg" er en prosess, dvs den prosessen vi omtaler som bevisstheten, nærmere bestemt den bevisstheten som surrer og går oppe i den hjernen jeg har her. Hvis jeg blir drept og en kopi på Mars oppstår med de samme minnene som meg, så vil jeg være død (prosessen i denne hjernen opphører idet noen tar meg av dage), men et annet individ vil leve og feilaktig tro at han er meg.

Det er iallefall min filosofi rundt dette temaet. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Det stemmer det ja. Men det jeg prøvde å forklare er at hvis du bytter ut et atom i hjernen din, med et helt identisk atom, vil det ikke være noen forskjell på bevisstheten din. (Dette er hva forskningen jeg har lest sier, hvertfall)

Så har vi jo de som påstår at de har opplevd ending i personligheten sin etter organ-transplantasjon, som er ganske interresant :p

I det du bytter ut et atom forsvinner ladningen jeg snakker om, da mister du bevisstheten din, akkurat slik som DRAM mister bevisstheten sin når du kopler ut strømmen.

Lenke til kommentar

Altså, jeg tror jeg forstår poenget ditt, men det siste der kommer du ut helt feil. Det dør hjerneceller og du mister atomer i hopetall, hele tiden. Og selv når hjernen får massive skader så kan den gjenvinne mye av funksjonene i andre deler av hjernen. Den er formbar, og hele tiden under utvikling. Atomer er ekstremt små, og ville ikke gitt deg hverken minnetap eller vondt om du fjernet tusenvis av slike. Ja, en celle består av MANGE slike atomer. Og du mister daglig millioner av celler.

Selv det miste viruset består av haugevis av atomer.

It is this flexibility, which scientists call plasticity, that can help your brain rewire itself if it is ever damaged.

Men selvsagt, ødelegger du et minne fullstendig, så er det ikke sikkert det er mulig å hente tilbake. Må dog huske på at et minne ikke lagres på noen få gitte celler, og kan nok lagres i et nettverk av hjerneceller (koblingen mellom de kalles synapser), hvor tydelige og viktige minner får større plass.

MEN, du er inne på noe når det kommer til at det er mer enn bare å erstatte alle celler for at en slik kopiering skal funke. Du må få med koblingen mellom alle. Men når man kopierer atom for atom, så får du med de aller minste bitene i hjernen, uten noe som helst problem.

Og hvis cellene stopper opp, ja så er du hjernedød (krever derfor kontinuerlig med aktivitet). Så her er vi helt enig doge, selv om jeg ikke enig i måten du presenterte det.

MEN, når du i et hypotetisk tilfelle hvor du også kopierer inn alle atomer, ja så vil jeg faktisk tro at du kan klarer å kopiere minnene også. Det er såpass nøyaktig at du skal få med absolutt alt, alle koblinger, alle hjernens virkemåter, alt. Men du må på sett og vis ha et "start-signal". Og et sted i hjernen må det være "instrukser" for hvordan den skal tolke og bruke koblingene i hukommelsen. "hippocampus"? En form for firmware om du vil. For det er ikke slik at minnene kun er elektriske signaler. Det er selve koblingen som er minnet, og det elektriske signalet blir sendt når du bruker minnet (lyser opp som aktivitet på en scanner).

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

snip

Ja, beskrivelsen min ble veldig snever, og var basert på et scenario som teleportering, at alle atomene blir plukket fra hverandre samtidig for så og settes sammen.

Lenke til kommentar

I det du bytter ut et atom forsvinner ladningen jeg snakker om, da mister du bevisstheten din, akkurat slik som DRAM mister bevisstheten sin når du kopler ut strømmen.

Vi bytter ut 75% av alle atomene i kroppen i løpet av 2 uker ....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...