Gå til innhold

Mangel på jordet stikkontakt, ny pc.


Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Hei! Driver å bygger ihop en datamaskin som skal stå på et soverom. Har igjen å koble til alle ledningene, også er det å sette i strømkabelen til stikkontakten.

 

Der mangler jeg riktignok jordet stikkontakt. Nå har jeg uten å tenke meg skikkelig om bare montert nåværende datamaskin i stikkontakta, og det har jo gått bra(av det jeg kan se), men burde jeg la være å bruke stikkontakta uten jording?

 

Forøvrig er det en Corsair ax1200i strømforsyning, og skjerm er Asus Swift 27" Rog.

 

Har også et stereoanlegg koblet til med en forsterker og to høyttalere.

 

Har mulighet for å koble til apc essential surge arrest :)

 

Napper alltid ut ledningene når jeg ikke bruker pcen.

 

Planen er å få jording der, men tenker på i mellomtiden om det er stor risiko for å ødelegge delene?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Driver å bygger ihop en datamaskin som skal stå på et soverom. Har igjen å koble til alle ledningene, også er det å sette i strømkabelen til stikkontakten.

 

Der mangler jeg riktignok jordet stikkontakt. Nå har jeg uten å tenke meg skikkelig om bare montert nåværende datamaskin i stikkontakta, og det har jo gått bra(av det jeg kan se), men burde jeg la være å bruke stikkontakta uten jording?

 

Forøvrig er det en Corsair ax1200i strømforsyning, og skjerm er Asus Swift 27" Rog.

 

Har også et stereoanlegg koblet til med en forsterker og to høyttalere.

 

Har mulighet for å koble til apc essential surge arrest :)

 

Napper alltid ut ledningene når jeg ikke bruker pcen.

 

Planen er å få jording der, men tenker på i mellomtiden om det er stor risiko for å ødelegge delene?

 

 

 

 

Går helt fint. Bare plugg den ut når det er fare for torden/lyn. Også når du er bortreist over tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som oftest ingen problem nei. Er mange hus som fortsatt ikke har jord i alle kontakter.

 

Bare husk at din APC Surgearrest (som de aller fleste andre lynvern) ikke fungerer som lynvern/overspenningsvern uten jordet kontakt.

ND (Norsk Datatilbehør AS)'s EL-ITX og sikkert alle andre lynvern de har/hadde fungerer i ujordet kontakt, riktignok dårligere.

Lenke til kommentar

Det er ikke uten grunn at utstyr med jordet kabel passer i en u-jordet kontakt, men ikke omvendt.

 

Grunnet til at det ikke er jord der, er at det ikke er nødvendig.

Jording er nødvendig på våtrom, kjøkken etc, og der er det (skal være) jord i alle kontakter.

 

Samtidig finnet det en del utstyr som ikke trenger jord, dette er da dobbeltisolert, og har da et lite støpsel, som passer i både jordet og ujordet kontakt.

 

Kort fortalt - dette er ment å være idiotsikkert - passer det skal det være ok.

Endret av avo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...