Gå til innhold

Starte enkeltmannsforetak. Når er skatteoppgjør?

Disco Stu

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg tror jeg har en god idè til en bedrift som jeg vil prøve å forfølge. I den forbindelse vil jeg opprette et enkeltmannsforetak, slik at det er lettere å bli tatt seriøst når jeg skal henvende meg til leverandører for å se om jeg har noe å bygge videre på.

Hvis jeg ikke har noen utgifter eller inntekter, får jeg skatteoppgjøret i April som normalt? Eller er det på høsten i og med at jeg har et foretak knyttet til meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

får jeg skatteoppgjøret i April som normalt?

Det er ikke normalt å få oppgjøret i april. Det som er normalt er juni. (Det som kommer i april er den forhåndsutfylte selvangivelsen, og den vil komme til samme tid.)

Næringsdrivende får det endelige oppgjøret en eller annen gang mellom juni (edit: begynnelsen av august) og midten av oktober. For enkeltmannsforetak uten aktivitet i foretaket er det nok sannsynlig at du får oppgjøret ganske tidlig.

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den som leverer selvangivelse for næringsdrivende (ikke selvangivelse for lønnstakere og pensjonister) vil tidligst få skatteoppgjør 6. august. Det spiller ingen rolle om du har inntekter eller ikke, det kommer an på hvilken selvangivelse du leverer/skal levere.

Så hvis jeg oppretter et enkeltmannsforetak som er "dødt" så er jeg uansett å betralte som næringsdrivende?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...