Thlom Skrevet 3. november 2003 Forfatter Del Skrevet 3. november 2003 [teskje-modus]De mexikasnke arbeiderne på plantasjene lever under slavelignende forhold. De er sperret inn med piggtråd, bor i noen råttne campingvogner og skur og jobber 12 timer daglig. Detter meget godt dokumentert, Magasinet i Dagbladet hadde faktisk en 4 siders artikkel om forholdene. Men myndighetene i USA griper ikke inn. Hvorfor?[/teskje-modus] Lenke til kommentar
BBernes Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Du skjønner ikke dette her du. Du mener tydeligvis at ett par gode handlinger i året rettferdigjør bruk av makt som pressmiddel, støtte til diktatoriske regimer, handelsblokkader, og direkte drap. Joda, vi kan gjerne se på alle de milliardene (lavest % av BNP blant de vestligste landene, lavere i størrelsesorden enn mange land også) USA bruker på bistand vert år. Så kan vi samtidig se på hvilke interesser USA har i landene de gir bistand til, så kan vi se på menneskerettighets brudd før og etter bistanden kom. Du vil bli sjokkert. Jeg tror jeg skjønner hva du prøvde å få fram her, igjen ett forsøk på umyndigjøring av USA-kritikere, igjen ett dårlig forsøk basert på ett elendig poeng. Forrige presidentvalg i USA var en rein farse, spess i Florida, Mye snusk ute å gå der ja. Jeg skjønner forsåvidt ikke hva du snakker om, Ingen som har dømt amerikanere nord og ned. Jeg vet om mange inteligente og radikale amerikanere, jeg vet at amerikanere flest ikke stemte på Bush, jeg vet at demokratiet i USA er råtnende. Det diktatorsnakket ditt er jo bare svada, har ingen relevans what so ever til noe som helst. WTF? du snakker om svart/hvit syn gitt. Tror du at om man er imot USAs rett til å ta for seg hvor de nå enn måtte ønske det så er man Saddams nermeste kompis og første elsker? Jeg synes Saddam var/er ett rasshøl, han styrte landet brutalt og han var ond. Omskrevet historie kjenner USA godt til forresten Hele innlegget ditt var ett kremeksempel på hersketeknikken umyndigjøring, bare så synd at du bæsjet salig på leggen og tok det hele 5 steg for langt. Du tar ting litt for alvorlig tror jeg , slapp av . Jeg frykter ikke USA da jeg ser på dem som våre alierte , det betyr ikke at jeg ikke kan kritisere dem for ting de gjør. Det jeg synes er iriterende med disse diskusjonene er at det blir bare to fronter som står og slenger dritt til hværandre. USA er ikke engler , men spørsmålet er om de er så mye værre enn andre. Norge har mange svin på skogen de og , bare se på hva vi gjorde med samene , og hvordan vi behandler de eldre i dette landet , det er direkte forkastelig. Mennesker dør i pga "fattigdom" dvs en del minste pansjonistær dør hvært år pga at de ikke har råd til og varme opp huset/leiligheten sin . Eldre mennesker dør av sult , dårlig behandling , friske mennesker plaseres med senile og bare gir opp "legger seg for og dø" fordi de har ingen og komunisere med. Dette er ting dere burde vært opptatt av. DRIT i USA Kampanjen , redd Norge istedet. USA gjør mye galt , men de har noen lysglimt . Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 [teskje-modus]De mexikasnke arbeiderne på plantasjene lever under slavelignende forhold. De er sperret inn med piggtråd, bor i noen råttne campingvogner og skur og jobber 12 timer daglig. Detter meget godt dokumentert, Magasinet i Dagbladet hadde faktisk en 4 siders artikkel om forholdene. Men myndighetene i USA griper ikke inn. Hvorfor?[/teskje-modus] Ehm, fordi 1. de ikke kan ta seg av alle sakene, siden de stadig gjenskaper seg... 2. fordi meksikanere trenger pengene og de har ikke hjertet til å ta ifra dem deres inntektskilde... Det er meksikanerene som har valgt det sånn selv! Slutt å legg skylden på andre! Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 3. november 2003 Forfatter Del Skrevet 3. november 2003 Du tar ting litt for alvorlig tror jeg , slapp av .Jeg frykter ikke USA da jeg ser på dem som våre alierte , det betyr ikke at jeg ikke kan kritisere dem for ting de gjør. Selvfølgelig tar jeg ting alvorlig. Det er mennesker det er snakk om. USA er muligens alliert nå, men vi har da sett utallige eksempler på at det ikke er så viktig for USA: Uansett så har det ikke så mye å si. Personlig frykter jeg ikke USA i seg selv, jeg frykter hva deres handlinger kan føre til, jeg har medlidenhet med de som blir utsatt for USAS undertrykking. Det jeg synes er iriterende med disse diskusjonene er at det blir bare to fronter som står og slenger dritt til hværandre. USA er ikke engler , men spørsmålet er om de er så mye værre enn andre. Det blir gjerne to fronter nå den ene parten ikke ser bjelken i sitt eget øye. USA er nok værre enn andre ja, ikke mye men litt. Storbritania er ikke så mye bedre, men så er jo de hundevalpen til USA, så de teller ikke. Israel er grusom, men de er USAS-militær base, så de teller heller ikke. Russland derimot har MANGE svin på skogen. Norge har mange svin på skogen de og , bare se på hva vi gjorde med samene ,og hvordan vi behandler de eldre i dette landet , det er direkte forkastelig. Mennesker dør i pga "fattigdom" dvs en del minste pansjonistær dør hvært år pga at de ikke har råd til og varme opp huset/leiligheten sin . Eldre mennesker dør av sult , dårlig behandling , friske mennesker plaseres med senile og bare gir opp "legger seg for og dø" fordi de har ingen og komunisere med. Jepp, grusomt. Men det er innenrikssaker som er vårt problem. Jeg bryr meg om den slags også, men på dette forumet lr det mye sosialisme -vs- kapitalisme og USA -vs- FN(eller Frankrike i Seixons øyne).. Jeg bryr meg om hva som skjer i Norge, jeg er politisk aktiv, jeg kjemper for det jeg tror på her i landet, også små saker. Men holdningen Norge først, så resten av verden er ikke min gate. Jeg er internasjonalist. Jeg mener nordmenn ikke er mere verd enn amerikanere, jeg mener nordmenn ikke er mere verd enn irakere, colombianere, maxikanere osv. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 3. november 2003 Forfatter Del Skrevet 3. november 2003 "1. de ikke kan ta seg av alle sakene, siden de stadig gjenskaper seg..." Hva med å inndra plantasjen? Hva med å straffe plantasje eieren? :riste på hodet modus: "2. fordi meksikanere trenger pengene og de har ikke hjertet til å ta ifra dem deres inntektskilde..." Jepp, myndighetene har ikke hjerte til å reagere overfor plantasje eieren, for da mister meksikanerne jobben. Men de har hjerte til å skyte mexikanere på grensen? logisk. . . Lenke til kommentar
BBernes Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Israel er grusom, men de er USAS-militær base, så de teller heller ikke. Russland derimot har MANGE svin på skogen. Hva er det som er grusomt med Israel da ? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 3. november 2003 Forfatter Del Skrevet 3. november 2003 Israel er grusom, men de er USAS-militær base, så de teller heller ikke. Russland derimot har MANGE svin på skogen. Hva er det som er grusomt med Israel da ? Tja, deres behandling av palestinerne kanskje? Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Hva er det som er grusomt med Israel da ? Unnskyld? Trenger du bilder? Lenke til kommentar
BBernes Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Hva er det som er grusomt med Israel da ? Unnskyld? Trenger du bilder? Et laand blir angrepet , de presser inntrengerene tilbake og lager en sikker sone mellom landene. Så blir sivilbefolkningen angrepet av bomber (ingen militære angrep) , de sperrer grensen . Men folk har familier på hvær side , så de må slippe igjennom noen. Bombene forsetter , og de svarer med makt . Mot de som de tror er ansvarlige. Ingenting hjelper fodi det finnes egne bombeskoler , og folk tror de havner i himmelen nå de sprenger noen tilfeldige folk. Dette kalles forsvar . Lenke til kommentar
Lord Bergen Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Unnskyld meg, men Israel bryter menneskerettigheter flere ganger for dagen, okkuperer et annet land, og driver apartheid i stor skala. Hva som er så grusomt med dem? Gjett tre ganger.... Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Et laand blir angrepet , de presser inntrengerene tilbake og lager en sikker sone mellom landene. Så blir sivilbefolkningen angrepet av bomber (ingen militære angrep) , de sperrer grensen . Men folk har familier på hvær side , så de må slippe igjennom noen. Bombene forsetter , og de svarer med makt . Mot de som de tror er ansvarlige. Ingenting hjelper fodi det finnes egne bombeskoler , og folk tror de havner i himmelen nå de sprenger noen tilfeldige folk. Dette kalles forsvar . Rent bortsett fra at du glatt vrir deg unna problemstillingen "er det grusomt",må jeg si du har en imponerende israel-vennlig versjon av historieforløpet her. Omstokking av kronologiske hendelser, feie-under-teppet faktorer rundt årsak og virkning... Vurdert å melde deg inn i "Sions Venner", eller alternativt lese litt historie? EDIT: En annen ting: Kan ikke du fortelle oss litt om hvorfor palestinerne ikke har rett til å forsvare landet sitt fra de jødiske okkupantene? EDIT 2: Her har du litt historie du kan lese på. Artig hvordan ordene "forsvar" og "massakrer" kan forveksles, ikke sant? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 3. november 2003 Forfatter Del Skrevet 3. november 2003 Du har slukt israelsk propaganda. 1. ett land blir angrepet? Eller ett folkeslag okkuperer får ett land av FN der det allerede bor folk, disse folkene blir jaget ut og det landet de ble jaget til ble igjen okkupert av jødene. 2. Palestinerne slår tilbake ved hjelp av steinkasting, demonstrasjoner osv. Israel svarer med skarpe skudd, isolering, trakasering osv. 3. Israel har selv skyld i at folk blir selvmordsbombere. Det har ikke noe med at de tror de kommer til himmelen og 72 jomfruer å gjøre, det har med å gjøre at de ikke har noe å tape, det er en desperat handling. Men, etter at de har sprengt seg selv i lufte, komme israel og straffer familien hans/hennes ved å rive ned huset deres. de so bor der får ikke mer enn 5 minutters forvarsel, på de 5 minuttene skal de klare tam ed seg alle eiendelene sin. Det Israel bedriver kalles ikke forsvar, det kalles okkupasjon. Lenke til kommentar
BBernes Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Et laand blir angrepet , de presser inntrengerene tilbake og lager en sikker sone mellom landene. Så blir sivilbefolkningen angrepet av bomber (ingen militære angrep) , de sperrer grensen . Men folk har familier på hvær side , så de må slippe igjennom noen. Bombene forsetter , og de svarer med makt . Mot de som de tror er ansvarlige. Ingenting hjelper fodi det finnes egne bombeskoler , og folk tror de havner i himmelen nå de sprenger noen tilfeldige folk. Dette kalles forsvar . Rent bortsett fra at du glatt vrir deg unna problemstillingen "er det grusomt",må jeg si du har en imponerende israel-vennlig versjon av historieforløpet her. Omstokking av kronologiske hendelser, feie-under-teppet faktorer rundt årsak og virkning... Vurdert å melde deg inn i "Sions Venner", eller alternativt lese litt historie? EDIT: En annen ting: Kan ikke du fortelle oss litt om hvorfor palestinerne ikke har rett til å forsvare landet sitt fra de jødiske okkupantene? EDIT 2: Her har du litt historie du kan lese på. Artig hvordan ordene "forsvar" og "massakrer" kan forveksles, ikke sant? Israel har jo fått landet av FN da , det var "ingen" dær da de kom. Har man først bommet landet av FN må man vel kunne få lov til og forsvare det . Kom med en bedre løsning da. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 "1. de ikke kan ta seg av alle sakene, siden de stadig gjenskaper seg..." Hva med å inndra plantasjen? Hva med å straffe plantasje eieren? :riste på hodet modus: "2. fordi meksikanere trenger pengene og de har ikke hjertet til å ta ifra dem deres inntektskilde..." Jepp, myndighetene har ikke hjerte til å reagere overfor plantasje eieren, for da mister meksikanerne jobben. Men de har hjerte til å skyte mexikanere på grensen? logisk. . . Skyte meksikanere på grensen? Ja, hvis de har gjort noe ulovlig og rømmer fra politiet og ikke stanser... eller truer noen... Dette er ikke noe annerledes fra enhver kriminell... Jo, du kan inndra plantasje-eieren, men da tar noen andre over plantasjen, og problemet gjenoppstår. Det blir en evig syklus. Dessuten har du ikke tenkt for deg problemstillingen med at meksikaneren og plantasje-eieren er på lag for å forhindre at noen finner ut. Meksikaneren vil beholde jobben siden han trenger pengene. Plantasje-eieren vil ikke bli straffet for svart arbeidsvirksomhet og begge opptreder og later som meksikaneren er en lovlig ansatt. Jeg vet dette her, meksikanere jobber på eple-plantasjer i delstaten min, og en lærinne jeg hadde fortalte oss i dybde om hele problemet, siden hun har gift med en meksikaner, osv. Tror nok hun har mer peil på det enn du. Whaaa whaa, boohoo, palestinere, stakkars folk som går og sprenger folk i lufta. Palestinerene begynte hele driten når de startet krig mot Israel etter oppdelingen i 1948 av FN. Jeg syns bare synd på alle de uskyldige menneskene som blir rørt av alle voldshandlingene på begge sider. Jeg syns ikke synd på palestinere sin sak om alt dette er siden det var de som begynte med å angripe Israel og med den troen at de hadde rett på alt landet. Bare dumt for dem at Israel ble en ganske bra makt, og slo palestinerene ned i støvelene senere. Glemmer alle om alle de gangene alle de arabiske landene angrep Israel for å ta over landet deres? Hmm? Nei, syns bare synd på alle uskyldige folk som må gjennom det skitet der pga noen få idioter. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 @MyWar: Grusomheter. Som i "hva er det Israel gjør som er grusomt". Som i "hva var det vi diskuterte igjen". Som i "kanskje du kan lære noe idag også". Rent bortsett fra det er uttalelsene dine... *sensurert*. Les litt på linken jeg gav deg, kom så tilbake og diskuter gjerne Israel sin legitimitet som stat i lys av dette. Så kan vi etterpå diskutere palestinernes rettigheter, samt Israels fremferd overfor dem. Lenke til kommentar
BBernes Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Du har slukt israelsk propaganda. 1. ett land blir angrepet? Eller ett folkeslag okkuperer får ett land av FN der det allerede bor folk, disse folkene blir jaget ut og det landet de ble jaget til ble igjen okkupert av jødene. 2. Palestinerne slår tilbake ved hjelp av steinkasting, demonstrasjoner osv. Israel svarer med skarpe skudd, isolering, trakasering osv. 3. Israel har selv skyld i at folk blir selvmordsbombere. Det har ikke noe med at de tror de kommer til himmelen og 72 jomfruer å gjøre, det har med å gjøre at de ikke har noe å tape, det er en desperat handling. Men, etter at de har sprengt seg selv i lufte, komme israel og straffer familien hans/hennes ved å rive ned huset deres. de so bor der får ikke mer enn 5 minutters forvarsel, på de 5 minuttene skal de klare tam ed seg alle eiendelene sin. Det Israel bedriver kalles ikke forsvar, det kalles okkupasjon. Hvordan skal man forsvare seg mot en selvmordsbomber ? True med og drepe han kansje ? Israelhar fått landet , så da må de få lov til og forsvare det. Mener du at de bare skal stille opp alle barna i Israel og la palestinerene sprenge dem ? Det palestinerene driver med er terror , ingenting annet . Jeg er mot terorister , hadde de angrepet militære så kunne de fått min støtte , men og angripe vanlige folk da fortjener de ikke bedre. Hva mener du med okupasjon , mener du at den startet da FN ga Israel landet ? Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Tror jeg lar noen andre diskutere med MyWar. Lenke til kommentar
BBernes Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 @MyWar: Grusomheter. Som i "hva er det Israel gjør som er grusomt". Som i "hva var det vi diskuterte igjen". Som i "kanskje du kan lære noe idag også". Rent bortsett fra det er uttalelsene dine... *sensurert*. Les litt på linken jeg gav deg, kom så tilbake og diskuter gjerne Israel sin legitimitet som stat i lys av dette. Så kan vi etterpå diskutere palestinernes rettigheter, samt Israels fremferd overfor dem. Snakker om og være "blind" hva med alle bombene mot Israel da er det lov kansje ? Det er forsvar av et land , hvis du mener at de ikke har krav på landet , så skjønner jeg at du ikke er enig med meg. Men nå har de fått landet . Lenke til kommentar
Lord Bergen Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 MyWar: Israel okkupere områder som er utenfor det området de fikk tildelt av FN. Det er disse områdene det kriges om i dag. Staten Israel kriget til seg store landområder som de nekter å gå ut av. Nei, les historien din, gutt. Her et noe du kan begynne med å lese, er du fremdeles på Isreals side etter å ha lest dette så kan vi fortsette diskujonen. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 3. november 2003 Del Skrevet 3. november 2003 Israel fikk landet i 1948 av FN. Palestinerene fikk også da sin del av landet, mer land enn de har nå. Men, var de fornøyd med dette da? Nei. De angrep Israel for å ta mer land. Israel banka de og endte opp med en del av landet deres. Arabiske land angrep Israel. Israel forsvarte seg, og tok enda mer land. Hvis palestinerene hadde bare godtatt FNs avgjørelse, så hadde de i dag hatt mer land enn de har i dag, langt mer land. Israel straffet de med å ta mer av landet deres ettersom de angrep Israel. Dumt at de ikke kunne nøye seg med FNs avgjørelse, ey? Men neida, man skal forsvare palestinerens brudd på FNs avgjørelse, men skal klage på Israel når de forsvarer seg mot angrep fra palestinere som er sinte pga deres egen tabbe for over 50 år siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå