Gå til innhold

Grå novemberdag, Oslo.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorvidt tittelen "grå novemberdag" er grunnen til at det stort sett bare er den skinnende blanke svarte Volvo'n som har fått fokuset mens resten ligger i uskarp tåke er jo en tanke jeg gjør meg her.

Ellers greit utsnitt og komp selv om jeg nok ville unngått linje og element direkte ut i øvre høyre hjørne.

Arkitektbilder kan ofte være vriene å beskjære, men linjer og elementer direkte ut i hjørner bør man helst forsøke å unngå uansett motiv hvis det ikke er et ledd i å skape symmetri mellom 2, 4 eller flere hjørner.

Her burde du kanskje forsøkt med forskjellige blenderåpninger eller rett og slett latt kameraets elektroniske automatikk få bestemme hvilket jeg svært ofte gjør da jeg er en lat fotograf som skrudde fra meg tilbake på -80 tallet for autofokusen kom som en forløper til all automatikken vi har i dag. Før måtte man stille alt selv og når man var ferdig med å skru - ja, så hadde motivet gått sin vei.

Roar

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende kommentar til bildet. Jeg er der hvor jeg fremdeles driver og "skrur." Div. fokuserer manuelt. Med det kameraet og de objektivene jeg bruker er det ikke noen annen mulighet. Ikke noe autofokus, og ikke noe annet enn manuell innstilling av blender. Blender (0.95) ble brukt fordi jeg ønsket en diffus oppfattelse av gårdene (som jeg ofte har når jeg haster rundt i Oslo.). Volvoen var i fokus som representant for det som er med og fyller bybildet på gateplan, og som bidrar til det og stresset i hverdagen også på en grå november dag. Og så tenkte jeg at nede på gateplanet er det jo ofte bilene, og støyen rundt disse som tar fokuset vårt bort fra gårdene og detaljene. Muligens så funket dette dårlig.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...