Gå til innhold

Ønsker tips til nettbrett for bruk til Facebook-spill uten tilgang til hjemmenettverk

ærligøs

Anbefalte innlegg

Jeg kan ingenting om nettbrett og har aldri eid et. Men jeg ønsker å gi et nettbrett i julegave til min mor. Hun vil bruke det på hytta til Facebook-spill og antagelig ikke så mye annet. Jeg har ikke råd til noe nettbrett til over 5000kr.

Det jeg ser for meg er et nettbrett som er enkelt å bruke for en pensjonist og som må kunne kobles til internett uten tilgang til hjemmenettverk. Hvis brettet også kunne ha mulighet til å bruke hjemmenettverket, hadde det vært en fordel.

Jeg vet heller ikke hvordan en kobler seg til et mobilnett med et nettbrett. Må en ha et abonnement og et sim-kort slik som til mobiltelefon?

Er hele greia en dårlig ide fordi det uansett vil koste så mye å koble opp til internett via mobilnettet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du er ute etter er et nettbrett med 3g.

Wifi har de alle og da kan man velge "mobildata" eller wifi.

Ja man må ha simkort og eget abo på det.

Hvor dyrt det blir kommer an på abo man velger , de fleste har x mengde data pr mnd osv.

Har hu en iphone eller androidtelefon fra før?

Isåfall vil det være en fordel å velge samme OS på nettbrettet.

Alle disse spørsmålene vil man få svar på og hjelp med i en butikk som selger nettbrett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jasså, alle har wifi. Det visste jeg ikke.

Hun har en Nokia c7, og det er vel verken iphone eller android. Symbian tror jeg OS heter.

Problemet med å gå i butikk, er at jeg bor på et lite sted. Det betyr at butikken har lite utvalg og siden de har lokalt monopol, prater de en masse tull for å få meg til å kjøpe annenrangs produkter til førsteklasses pris. En er litt sjanseløs når en ikke har peiling.

Lenke til kommentar

Alle brettene har som nevnt wifi mulighet, men det er ikke alle som har 3G/4G tilkoblingsmuligheter.

Ang. mobilabonnement til nettbrettet så er det jo ikke nødvendig å "tegne" et eget for nettbrettet, en kan enten dele data/mobilbredbånd fra det eksisterende mobilab. til din mor (om hun har nok data inkl. slik at det ikke blir for kostbart å bruke det), ellers så kan det deles ved et tvillingkort hvor en da f.eks. ikke har annet enn datatrafikk på det simkortet. Undersøk hvilket ab. hun har fra før, før du velger den løsningen. For datakostnadene kan bli store om ab. har lite datatrafikk inkludert.

En mer tungvindt løsning er jo å flytte simkortet mellom mobil og nettbrett, men det krever jo at begge (mobil og nettbrett) benytter samme simkort str,. eller evt. at hun har et adapter å sette simkortet i for å få det til å passe. Anbefaler ikke den løsningen, fordi det sliter unødig på deksler og selve simkortet.

Når det gjelder valg av nettbrett (OS) så kommer det jo helt an på hva en liker best, vanskelig å gi en fasit for det, uten å kjenne den personen det gjelder. Enkelte liker å kunne personalisere og være friere av hva som kan gjøres i oppsettet til nettbrettet/mobilen, og da velger en Android, om en trives best med et låst (men likevel meget funksjonellt) oppsett så velger du en iPad.

De er meget gode begge deler, det kommer bare an på hva en setter mest pris på, og hva en faktisk kommer til å utnytte for egenskaper.

Skulle jeg ha kjøpt et nettbrett til min mor for den bruken du nevner her, så hadde nok jeg valgt iPad, fordi det føles enklest etter min mening.

Men for andre så er det uten tvil Android som er det beste valget.......

Om hun har tenkt til å bytte mobil etterhvert, så er det i hvert fall smart å velge samme OS på begge deler, det gjør bruken (og evt. samkjøringen av dem) mye enklere og smidigere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for nyttig svar! Jeg har begynt å tenke i retning av Ipad mini. Høres nesten ut som jeg bør slenge med en iphone også! :) Nei, det har jeg nok ikke råd til.

Du ga meg en fin oversikt over noen aktuelle muligheter her. Her var det ting jeg ikke visste var mulig en gang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Det enkleste og kjappeste hadde vært å reist til en lokal butikk hvis du har, og prøvd de forskjellige produktene. Deretter kan du jo bestille det samme produktet du likte best på Internett uten å bli flådd av en lokal elektrosjappe. Men ettersom jeg hører bruksområdet vil jeg nok anbefale et nettbrett med android. Og der varierer prisene fra 400kr til 6-8000+ for et nettbrett, avhengig av merke, lagringsplass, og funksjoner. Du må regne med at nettbrett som tar sim kort for brukes ute i det fri koster mer en et vanlig wifi brett.

Men fremfor nettbrett, hva med en liten laptop som kan gjøre de samme jobbene, men enda litt mer samtidig som det har et grensesnitt personen er kjent med? En liten nett 13" og et abonnent fra en passende nettleverandør hadde jo gått fint. Bare undersøk hvem som leverer best og til greiest pris der hytta er.

Lenke til kommentar

Facebook-spill er hele poenget, så det må virke. Her fikk jeg enda mer å tenke på.....

I butikken her tviler jeg på en en får lov å prøve nettbrettene først. Men jeg bør ta en tur og undersøke dette. Har så mange dårlige erfaringer med den lokale butikken at jeg forsøker å handle mest mulig på nett.

Takk for ideen om å heller gå for en liten pc, noe som en allerede er litt fortrolig med. Det var en god ide!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Du får flash på nettbrett med full Windows 8.1 (ikke RT), hvor du (vanligvis) kan kjøre flash i Windows-"verden", men ikke i Modern UI. Her er et utvalg: http://www.prisjakt.no/category.php?m=s197080594&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=m=s197080607 . Vær obs på at data her ikke alltid stemmer, så dobbeltsjekk før du ev. kjøper.

Merk at det ikke er mange av disse som har 3G, da må du opp en del i pris. Dette kan løses dersom hun har mobiltelefon med mulighet for internettdeling, da vil mobilen fungere som en trådløs router.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...