Gå til innhold

Hjemmeserver oppgradering (HK, CPU, RAM)


Anbefalte innlegg

Hei.

Tror det er på tide å oppgradere serveren.

Det jeg har nå er litt eldre HW..

Blant annet AMD Athlon 64 X2 5400+ (AM2), MSI K9N Sli platinum (reparert 2-3 ganger, og synger nå på siste verset tror jeg), 2x2GB DDR-2 ram, 320GB OS/Downloads disk, 4x 3TB WD RED (i CoolerMaster drev ramme), 500W PSU (eldre type, kun 2x S-ata power, så jeg bruker molex adaptere, mulig disse ikke er helt gode..), DVD-brenner og et eller annet pciex skjermkort.

 

Har allerede kjøpt nytt kabinett pga defekte vifter i det gamle, samt at det begynte å bråke litt (vibreringer osv..), men fant ut at det er på tide med HW oppgradering også.. pga ustabilitet, tregt system til tider, samt at ene disken detter ut i et kjør.. mulig det er feil på den, men er ikke sikker.

 

 

Det jeg trenger er:

Hovedkort (minst 6x S-Ata porter og helst innebygd GPU),

RAM (minst 8GB),

CPU,

og gjerne PSU med nok S-Ata power tilkoblinger.

 

Kabinettet det skal inn i, er et CoolerMaster Elite 310, med original vifte (flyttet til døra) samt 2x Fractal Design 120mm vifter foran og bak.

 

OS er Windows Home Server 2011, samt en virtuell maskin som for tida kjører XP, men lyst til å kjøre noe nyere.. evt linux (kjører egentlig bare VPN samt et par programmer).

Lagringsdiskene kjøres i DrivePool, samt sammen med StableBit Scanner.

 

Et lite pluss er om delene kommer fra NetOnNet, da jeg har en 100kr rabatt kode som kan brukes fra 25 des :p, men, er det billigere andre plasser, så gjør jeg selvfølgelig det :)

 

Og det må være lavt/normalt støynivå fra CPU kjøler (bruker stock AM2 kjøler nå, og den har ok støynivå) og PSU, da den står i stua.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett litt nøyere på det nå, men syntes det ble litt mye på en gang :p

Men.. prøvde meg frem litt med komponenter, og om jeg tar et billigere hovedkort, dropper den ssd'n og cpu kjøler (for det følger vel fremdeles med kjølere når man kjøper CPU??).

Og om jeg da legger til en 500W PSU, som dessverre bare har 6-sata power (det skal holde akkurat).

Da ender jeg på rett under 3000kr.

Vurderte også en pentium dual core, som var noe billigere.. men regner med at denne yter mye dårligere enn i3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...