Nordmann3 Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 Erger meg voldsomt når det kommer reklame på tv hele tiden. Har boycotta komersielle tv kanaler. NRK er best. Før forta jeg meg å bytte kanal før reklamen begynte slik at jeg ikke ble "registrert" som titter på reklamen. Virker det å bytte kanal før reklamen begynner, slik at jeg ikke "gir penger" til tv-kanalen? Eller er det slik at tv-kanalene regner på inntektene ved å kun se på antall seere hvor programmet er gående? Når det gjelder reklamer på nettsider. Selvsagt bruker jeg "Adblock". Det beste som jeg noengang har lastet ned og fjerner totalt all reklamen. Vet ikke om Adblock bare skjuler eller rett og slett fjerner inntekten til nettsiden. Noen som vet? Får nettsidene penger etter antall klikk på reklamen, eller sidevisninger? Lenke til kommentar
Djn Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 (endret) De måler ikke om du personlig ser på TV. Hvordan skulle det uansett fungert om du f.eks. bruker bakkenettet? Det man i stedet gjør er å plukke ut en mye mindre gruppe som man håper er representative, betale dem for å dokumentere hva de faktisk ser på, og så bruker man de tallene til å anslå hvor mange som totalt ser reklamen. ( Ref http://www.tns-gallup.no/medier/tv ) Adblock pleier å føre til at nettsiden mister inntekter. Endret 4. desember 2014 av Djn Lenke til kommentar
Nordmann3 Skrevet 4. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2014 Men hvordan kan de vite at 750 000 så på et program når de bare måler fra 1 000? Sikkert noe juks da. Det går altså ikke an å måle antall lyttere på vanlig FM radio da? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 4. desember 2014 Del Skrevet 4. desember 2014 Enda en? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1639945&p=22164751 Lær dere statistikk. Lenke til kommentar
Djn Skrevet 5. desember 2014 Del Skrevet 5. desember 2014 Men hvordan kan de vite at 750 000 så på et program når de bare måler fra 1 000? Sikkert noe juks da. Det går altså ikke an å måle antall lyttere på vanlig FM radio da? Det er en helt klassisk, og grundig testet, antagelse i statistikk at hvis man bruker en stor nok tilfeldig gruppe, blir feilmarginen liten nok. 1000 personer er mer enn nok. Det finnes selvfølgelig feilkilder, som f.eks. at den typen mennesker som kan være med på noe slikt (fast adresse, TV hjemme, er i folkeregisteret) og også svarer ja, ikke ser på nøyaktig det samme som de som ikke kan/vil. Det er likevel langt fra "juks". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå