Merko Skrevet 5. desember 2014 Del Skrevet 5. desember 2014 Hvis de driver denne praksis på alt de selger, er det nærmest et under de overlever i lengden. Har selv jobba i bransjen, hvor vi ga kunden et tilsvarende specs. fra originalvaren. Kunden endte alltid opp med et bedre produkt (TV-er i mitt tilfelle), men fikk alltid noen grinete kommentarer da det opprinnelige produktet gjerne koster 30K og erstatting rundt 10K. Ser ikke helt problemet. I de fleste tilfeller, får jo butikken godkjent kredit fra produsent\leverandør. Da får man jo i praksis pengene tilbake. så kan jo evt butikken gi ut et tilsvarende produkt, eller pengene. Lenke til kommentar
War Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 i 1-2 år ja som produsentene har, år 3-5 pga norske regler må butikkene ta selv. Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651 Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Eplehuset har dessverre veldig varierende kvalitet på service. Min siste bærbare fikk feil med en USB-port. De fikset det, men krevde meg for 1700 kr da de mente at det var min feil. Klarer ikke helt å se hvordan jeg kan ha ødelagt en USB-port. Var dessverre syk i den perioden, så jeg orket ikke å stå på for mye, så jeg ga meg. Men jeg har aldri kjøpt noe der igjen, og kommer nok heller ikke til å gjøre det. Har faktisk ikke vært inne i butikken engang, og har slettet websiden dems fra bokmerker. Så de sparte 1700 kr, men de tapte mer da jeg kjøpte både neste datamaskin og iPad hos Elkjøp. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 i 1-2 år ja som produsentene har, år 3-5 pga norske regler må butikkene ta selv. De fleste større kjeder i Norge har veldig gode avtaler med de forskjellige produsentene.. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Eplehuset har dessverre veldig varierende kvalitet på service. Min siste bærbare fikk feil med en USB-port. De fikset det, men krevde meg for 1700 kr da de mente at det var min feil. Klarer ikke helt å se hvordan jeg kan ha ødelagt en USB-port. Var dessverre syk i den perioden, så jeg orket ikke å stå på for mye, så jeg ga meg. Men jeg har aldri kjøpt noe der igjen, og kommer nok heller ikke til å gjøre det. Har faktisk ikke vært inne i butikken engang, og har slettet websiden dems fra bokmerker. Så de sparte 1700 kr, men de tapte mer da jeg kjøpte både neste datamaskin og iPad hos Elkjøp. Ikke nødvendigvis Eplehuset som er den store stygge ulven her. De refererer til deg bare hva verkstedet har opplyst de om, og hva verkstedet skal ha for å fikse feilen. Ettersom du ikke orket å stå på, så kan du ikke forvente at de gjør en annen vurdering. Hadde du påstått at dette ikke var din feil, og avvist å betale, kan det hende de hadde latt tvilen komme deg til gode. Men nå vet jeg ikke hvor mye du sto på før du ga deg. Om du sto såpass på at neste skritt måtte ha vært Forbrukerrådet, så forstår jeg at du ble irritert på Eplehuset. Men igjen, de stoler mer på verkstedet som kommer med en teknisk forklaring på hvorfor det må ha vært kunden som har ødelagt USB-porten, gjerne med bildebevis og lignende, enn en kunde som sier "nei, det er ikke min skyld". Husk også at kunden har all grunn økonomisk sett til å hevde sin uskyld, mens det for verkstedet er mest lønnsomt å reparere feil på garanti/reklamasjon da de får betalt av produsent, mens en reparasjon som ikke går på garanti/reklamasjon gir mer arbeid og ofte resulterer i at kunden bare ber om å få produktet i retur ureparert. Hvis en sak ikke er kundens feil, er det derfor dumt av verkstedet å hevde at det er det. Med andre ord; kunden har større grunn til å lyve om handlingsforløpet enn verkstedet, og også det kan føre til at enkelte forhandlere har større tiltro til verkstedet. Det er derfor en forhandler gjerne lar en sak gå via Forbrukerrådet og eventuelt videre til FTU slik at en annen part kan vurdere saken. Jeg tipper Elkjøp bruker samme verksted til Apple-produkter som Eplehuset, da det er særdeles få autoriserte reparatører i Norge, og de ville nok fått samme tilbakemelding som Eplehuset. Om de hadde håndtert saken annerledes, er en annen sak. Lenke til kommentar
Sectoid Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Eplehuset og generelt alt som har med Apple å gjøre er jo elendig og har elendig kundeservice... de lurte en venninne av meg til å kjøpe nytt batteri til flere tusen kroner når de i realiteten byttet hovedkort på laptopen hennes. Hørt om veldig mange andre som har problemer med den kjeden. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 i 1-2 år ja som produsentene har, år 3-5 pga norske regler må butikkene ta selv. De fleste større kjeder i Norge har veldig gode avtaler med de forskjellige produsentene.. Mulig at Elkjøp kan få det til, men tror neppe Komplett får tilbake noe på ett 5 år gammelt skjermkort. PCer kan være en litt annen sak, men som oftest forlanger produsent at sluttbruker henvender seg direkte til de og krever reklamasjon. Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651 Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 Eplehuset har dessverre veldig varierende kvalitet på service. Min siste bærbare fikk feil med en USB-port. De fikset det, men krevde meg for 1700 kr da de mente at det var min feil. Klarer ikke helt å se hvordan jeg kan ha ødelagt en USB-port. Var dessverre syk i den perioden, så jeg orket ikke å stå på for mye, så jeg ga meg. Men jeg har aldri kjøpt noe der igjen, og kommer nok heller ikke til å gjøre det. Har faktisk ikke vært inne i butikken engang, og har slettet websiden dems fra bokmerker. Så de sparte 1700 kr, men de tapte mer da jeg kjøpte både neste datamaskin og iPad hos Elkjøp. Ikke nødvendigvis Eplehuset som er den store stygge ulven her. De refererer til deg bare hva verkstedet har opplyst de om, og hva verkstedet skal ha for å fikse feilen. Ettersom du ikke orket å stå på, så kan du ikke forvente at de gjør en annen vurdering. Hadde du påstått at dette ikke var din feil, og avvist å betale, kan det hende de hadde latt tvilen komme deg til gode. Men nå vet jeg ikke hvor mye du sto på før du ga deg. Om du sto såpass på at neste skritt måtte ha vært Forbrukerrådet, så forstår jeg at du ble irritert på Eplehuset. Men igjen, de stoler mer på verkstedet som kommer med en teknisk forklaring på hvorfor det må ha vært kunden som har ødelagt USB-porten, gjerne med bildebevis og lignende, enn en kunde som sier "nei, det er ikke min skyld". Husk også at kunden har all grunn økonomisk sett til å hevde sin uskyld, mens det for verkstedet er mest lønnsomt å reparere feil på garanti/reklamasjon da de får betalt av produsent, mens en reparasjon som ikke går på garanti/reklamasjon gir mer arbeid og ofte resulterer i at kunden bare ber om å få produktet i retur ureparert. Hvis en sak ikke er kundens feil, er det derfor dumt av verkstedet å hevde at det er det. Med andre ord; kunden har større grunn til å lyve om handlingsforløpet enn verkstedet, og også det kan føre til at enkelte forhandlere har større tiltro til verkstedet. Det er derfor en forhandler gjerne lar en sak gå via Forbrukerrådet og eventuelt videre til FTU slik at en annen part kan vurdere saken. Jeg tipper Elkjøp bruker samme verksted til Apple-produkter som Eplehuset, da det er særdeles få autoriserte reparatører i Norge, og de ville nok fått samme tilbakemelding som Eplehuset. Om de hadde håndtert saken annerledes, er en annen sak. Eplehuset har sitt eget verksted, så her er det Eplehuset all the way. Jeg snakket lenge med Eplehuset om at jeg mente dette var feil. Men jeg ble ikke hørt uansett hvem jeg snakket med. Hadde jeg vært friskere, kunne jeg nok kjørt saken videre og kanskje t.o.m. vunnet, men det hadde jeg ikke krefter til akkurat da. Men det burde da ikke være nødvendig, når man har vært kunde i en butikk i mange år og lagt igjen mange titalls tusen i butikke, og så fort noe ikke funker, er det MIN feil. Det var mange andre på nettet som klagde på akkurat det samme med den modellen jeg hadde, men dette brydde de seg ikke om. De sparte nok litt, men de tapte mye mer. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 6. desember 2014 Del Skrevet 6. desember 2014 PCer kan være en litt annen sak, men som oftest forlanger produsent at sluttbruker henvender seg direkte til de og krever reklamasjon. Hvor har du dette ifra? Daglig tar jeg imot PC'er som skal inn til produsentens verksted for garanti \ reklamasjon reparasjoner (InfoCare). Kan ikke huske en eneste gang at produsenten eller verksted vil ha direkte kontakt med kunden selv Når det kommer til PC-komponenter, så aner jeg ikke hvor "enkelt" det er å få kredit på disse, da jeg ikke har noe særlig erfaring på akkurat det, men skulle jo tro at Komplett som er såpass god kunde hos de forskjellige PC-leverandørene hadde gode avtaler i orden.. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Nei, det er butikken som ønsker at kunden skal ta jobben selv. Vært flere tråder med kunder som har måtte sende til utlandet selv for reklamasjon. Sist gang var CDON. Helt håpløst, og man har selvsagt rett å stille krav mot butikken, men ikke alle butikker som er like særiøse. Lenke til kommentar
War Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Komplett er litt kjipe der med produkter utenfor "hardware" Jeg skal egentlig sende til komplett, så de til inforcare osv, men jeg får beskjed om å ta det direkte med inforcare. Jeg sparer jo tid og prosessen går fortere, men det er mer arbeid. Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Har en 60 " tung jævelig av en plasma tv. Veier godt over 50 KG, og der så røyk strømforsyningen. Ble kjøpt på komplett, måtte ta det direkte med Dalens? ellerno service. Der så sendte de en liten spinkel mann for å ta seg av den tven som var større enn han, han kom også uten tralle.. Herregud som vi sleit , trodde han skulle droppe tven flere ganger på vei til varebilen. Samme greia da han kom med den tilbake hvor han lovte å ta med seg en person, men han kom selv. Heldigvis med tralle denne gang. Retards!!! Lenke til kommentar
Woods Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 (endret) i 1-2 år ja som produsentene har, år 3-5 pga norske regler må butikkene ta selv. Det stemmer delvis, se under i 1-2 år ja som produsentene har, år 3-5 pga norske regler må butikkene ta selv. De fleste større kjeder i Norge har veldig gode avtaler med de forskjellige produsentene.. Noen ja, men det varierer litt. Jobbet i en av de største kjedene(jobbet dog ikke service, så har ikke veldig god kjennskap til hvordan alt blir håndtert i "bakgrunnen"). Husker dog et spesielt merke vi fikk MANGE garantisaker på (Viz.....uu..something something). Produsenten hadde gått konkurs for leenge siden. Var et av de få merkene i starten av "flatskjerm" trenden. Flere skjermer i 40-50K klassen. Dette måtte vi ta på egen kappe. Kunden fikk dog alltid ny TV, da å repaerere noe slikt var poengløst. TVen kunden fikk banket dog TVen kunden hadde i utgangspunktet, så de fleste ble fornøyde. Nå har vi gått veldig off topic, noen oppdatering hos Eplehuset? Jeg skal ihvertfall holde meg unna Eplehuset, pga skjemaet som OP postet. Ingen "goodwill" dager? Har også dårlig erfaring med InfoCare (verkstedet de fleste bruker, deriblant Elkjøp - hvor jeg var ansatt). Hadde en iMac 27" med dårlig CPU-vifte(kulelageret). Infocare fant ikke feilen på 2 forsøk - og tredje gang ble den levert til Tellit i Stavanger. De fant feilen og fikset maskinen på 4 dager. Endret 7. desember 2014 av Woods Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 PCer kan være en litt annen sak, men som oftest forlanger produsent at sluttbruker henvender seg direkte til de og krever reklamasjon.Hvor har du dette ifra? Daglig tar jeg imot PC'er som skal inn til produsentens verksted for garanti \ reklamasjon reparasjoner (InfoCare). Kan ikke huske en eneste gang at produsenten eller verksted vil ha direkte kontakt med kunden selv Når det kommer til PC-komponenter, så aner jeg ikke hvor "enkelt" det er å få kredit på disse, da jeg ikke har noe særlig erfaring på akkurat det, men skulle jo tro at Komplett som er såpass god kunde hos de forskjellige PC-leverandørene hadde gode avtaler i orden.. Tja. - Som forhandler opplever jeg stadig at produsenter forteller oss at dersom produktet ikke er under garanti så må sluttbruker henvende seg direkte og kreve reklamasjon. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 Bruksfradrag beregnes slik jeg har lært som 100% over gjenstandens normale brukstid, altså kan man ta utgangspunkt i 5 år for en PC. Dermed er "avskrivning per dag" på det arket riktig beregnet. (1825 dager). Slik jeg ser det, virker dette ganske riktig. Praksis er ofte at man dropper renter og avskrivning for enkelhetens skyld, men det er begges rett å kunne kreve dette. Forsikringsselskap bruker aldri å ta verditap for elektronikk før enten første eller andre året. Samlet garanti og reklamasjon for en maskin er 6 år. Med mindre du betaler for en veldig god innbo/reise/verdigjenstand/bilforsikring e.l. så gjør forsikringsselskaper det. Det spørs på noen ting riktignok; hvilken gjenstand det er og hva slags vilkår du har. Mobiltelefoner, datamaskiner og annen teknologi som går raskt ut på dato har gjerne 1 år uten avskriving, men deretter alt fra 10-20%...og den fortsetter gjerne til en maksprosent etter noen år. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 9. desember 2014 Del Skrevet 9. desember 2014 15 % de siste årene på telenor (gjensidige) i alle fall. 15% etter ett år og så 15% de påfølgende årene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå